30. november 2009
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Seletuskiri 8: lihtsus ja mõõdukus esitlustes

Võrreldes oma viimaste aastate praktikat powerpoint keskkonnas esitluste tegemisel, võin esitlust jälginute reaktsioonidest tuletada: lihtsus ja mõõdukus toimib parimal moel.

Eneselegi teadvustamiseks toon välja mõned põhitõed presentatsioonide koostamisel.

1. Ära püüa oma kuulajaskonda ninapidi vedada

Tõenäoliselt ei lähe see läbi. Sinu kuulajad on läbinägelikud. Nad saavad aru, kui kõneleja räägib millestki, mida ta ei tea või kui kõneleja püüab teiste kogemusi enda kompententsina näidata. Samuti mõistavad kuulajad, kui esineja räägib neile nö raamatutarkust (nt loeb ette asjaajamist reguleerivat korda/eeskirja vms), selle asemel, et keskenduda organisatsiooni vajadustele ja uutele võimalustele ning kohustustele muudetud korra või –juriidilise keskkonna valguses.

Kui oled oma valdkonna võtmeesineja, pead auditooriumi jaoks olema enamat kui pangetäis vett kontoris. Ole purskkaev!

2. Väldi esinedes slaididelt maha lugemist

Lastena meeldis meile kuulata muinasjutte ja erinevaid lugusid, mida vanemad malbel häälel ette lugesid. Vaatamata sellele on meie kuulajaskonnaks täiskasvanud. Nemad ootavad seda, mis on meie peas ja mõtetes, mitte kirja pandud reglemendis või slaidipresentatsioonis. Lugeda mõistavad nad isegi. Oma temaatika ja esitluse tundmine (ettevalmistus) on eduka presentatsiooni/esinemise alus ja kõige olulisem tegur.

Kui kasutad oma esinemiseks internetist saadud lähtematerjali (analoogset esitlust), pea oluliseks selle rätsepatööna Sinu ettevõttele sobivaks muutmist, rääkimata vajadusel viitamisest kasutatavatele allikatele. Kui kuulajaskond reageerib tugevamini millelegi Sinu poolt öeldust - laienda seda punkti. Kasuta ära tekkinud huvi. Sööda neile seda, mille järgi neid isutab.

3. Räägi teemasse ja kaasa kuulajaid

Võid olla kindel, et kasutades väiksemat gruppi puudutavaid siselugusid, jätad enamuse kuulajaskonnast külmaks. Hullemal juhul tekitad neis igavuse ning seejärel vastumeelsuse. Lõppresultaadiks võivad olla teravad märkused, tahtlikud vahelesegamised ja erbaalsed lausrünnakud, mille eesmärgiks on õõnestada Sinu teadmistel või rollil põhinevat autoriteeti.

Sama on dialoogide tekkimisega. Väldi esitluse ajal küsimuse käsitlemist,, mis ei paku huvi enamusele või mille esitamist kõik auditooriumist ei kuulnud.

Ettevõttesisel konverentsil või nõupidamisel mõjub alati hästi, kui kaasad võtmetegijaid ja –spetsialiste andma omapooselt kinnitust või tegema ettepanekuid. Kaasa osalejaid, nimetades neid  eesnime või –tiitliga.

4. Kasuta mõistlikul moel huumorit

Kasuta huumorit, kui tunned, et see tuleb loomulikult ja Sa suudad seda välja mängida. Pea silmas, et keegi ei tohi olla otseselt huumori „ohver“. Väldi ebamugavust tekitavaid nalju, sest nii lood ainult vastuseise ning soodustad „mina“ ja „nemad“ positsioonide teket.

5. Pea kinni sinule eraldatud ajalimiidist

Sisuliselt on meil oma kuulajatega sõlmitud üksteise mõistmise memorandum – leping. Nende „lepinguline“ kohustus näeb ette kuulata heas usus ja olla tähelepanelik. Sinu kohustus on kanda mõjusalt välja materjal, mida oled lubanud ning teha seda ettenähtud aja piires.

Kui sulle on antud viisteist minutit, lõpeta viieteistkümne minutiga. Kui ajalimiit puudub, teavita ise oma kuulajaid sellest, kui pikk ettekanne tuleb. See suurendab motiveeritust Sind kuulata ja ärgitab tähelepanu.

Olen kuulnud head ja mõjusat esitluse sissejuhatust koolitajalt, kes alustas oma presentatsiooni öeldes: „Mina esines täna siin teie jaoks ja teie olete minu auditoorium. Kui te saate oma asjadega valmis enne mind, siis palun andke sellest mulle teada.“ Positiivne emotsioon ettekande alguses oli tagatud.

6. Ära kuhja hulgaliselt pilte. Kasuta kirjatähti

Fotode liigne kasutamine ja info kuhjamine esitlusse võib nurjata Su ettekande. Parimal juhul mõjub see pärssivalt kuulajate huvile. Oma soovis rõhutada edastatava informatsiooni olulisust kipume esitluses kasutama trükitähti. Kirjatähti haarab meie silm oluliselt paremini.

Hea powerpoint esitlus on teadvustatud tähtajaga. Minimaalse, kuid piisava informatsiooni hulgaga. Lihtne, ilma üleliigse särata. Iga kirje annab võimalust loovalt selgitada ja kuulaja jaoks märkmeid teha.

Edukas esitlus on lihtsamaid viise oma kaastöötajatele ja juhtkonnale muljet avaldada. Head asjad on ikka oma olemuselt lihtsalt.

 

Autor: Lemmi Kann, Praktiliste Töösuhete blogi - Marko Torm

Liitu Sekretäri uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Sekretäri uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Cätlin PuhkanSekretär.ee turunduslahenduste müügijuhtTel: 53 315 700