24. märts 2010
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Lugusid inimestest: juht Jaanika

Jaanika kuulub parimate juhtide ja minu olulisimate eeskujude hulka, kellega mul on olnud au koos töötada.

Suurem osa asju, millega ta järjepidevalt ja vahel ka spontaanselt tegeles, muutus ootuspäraselt oluliselt paremaks. Kuni ühel ilusal päeval...

Jaanika juhib rahvusvahelist ettevõtet, millel Eestis mõnisada töötajat, Lätis-Leedus veidi vähem ning väiksemad esindused veel mõnes Euroopa riigis. Teen temaga alati hea meelega koostööd, sest tunnen end temaga koos töötades harukordselt turvaliselt ja mugavalt. Seda tunnet ei häiri isegi ajutised tagasilöögid, mida toob kaasa kurb tõsiasi: Jaanika on hea inimene ega suuda naljalt „ei“ öelda.

Mulle meeldib temaga töötades see, et kui ta midagi lubab, siis lubadus ka peab. Kui lubab kirjale vastata teisipäeval, siis nii ka on. Kui oleme koos teinud mõnda suuremat projekti, siis ta hoiab kogu meeskonda toimuvaga kursis, saates kord nädalas mõnelauselise kokkuvõtte projekti käigust. Kui inimestel on info olemas, siis nad segavad teda vähem.

Olen näinud tema teekonda mõne aasta jooksul ja õppinud sellest väga palju, kuidas ta on karisid ületanud. Mulle meenub kolm eredamat juhtumit, mis õpetasid mulle väga palju.

Esimene lugu.

Jaanika on Tõeline Juht – kui ta on kontoris, siis ta on inimeste jaoks alati olemas, tema toa uks on alati valla. Sellel on kõrvalmõju: kuigi Jaanika on alati esimesena kohal, lahkus ta kontorist viimasena. Ega ta vist mäletanudki, millal viimati lapse järel lasteaias käis.

See olukord tekitas pingeid ning väljapääsu justkui polnudki näha. Kuidas sa ikka ütled inimestele ära, kui nad oma murega tulevad su juurde?

Jaanikal tuli mõte (hiljem ta tunnistas, et sai selle Marshall Goldsmithi raamatust „What Got You Here Won’t Get You There“): kui õige küsiks inimeste käest, mida ta saaks tulevikus teisiti teha, et lapsele lasteaeda järele jõuda.

Suurem osa töökaaslasi leidis lihtsa lahenduse: kui õige teeks nii, et me ei tohi sind enne kella 11 segada? Kuna idee tuli töötajailt endilt, siis nad pidasid sellest ka kinni.

Igaks juhuks võttis Jaanika kasutusele ka sunnivahendi ning leppis abikaasaga kokku, et edaspidi läheb ta ise lapse järgi ning selles asjas nad erandeid ei tee. Seega ei jäänud tal muud üle, kui lõpetada tööasjad kella viie paiku tavapärase seitsme-kaheksa asemel.

Teine lugu.

Pärast poolt aastat segamatuid hommikuid hakkas Jaanikat häirima see, et ta ei suutnud kuidagi leida aega Riia ja Vilniuse inimestega tegelemiseks. Kui ta võttis nädala sees terve päeva, et Riias olla, polnud probleemi, aga igal nädalal sõita ei tahaks – ajakulu on suur ning tüütab ka ära. Mida teha?

Aga kui õige läheks virtuaalselt komandeeringusse? Paneks uksele sildi „Olen Riias“ ja ütleks seda assistendile ka ning samuti paneks Outlooki kontorist-väljas-teate, aga tegelikult oleks hiirvaikselt oma kabinetis ja tegeleks pool päeva Läti asjadega?

Jaanika proovis ja tulemuseks oli paras segadus. „Sa pidid ju Riias olema täna!“ – seda fraasi kuulis ta päeva jooksul rohkem kui oleks meeldinud. Nüüd selgitas ta oma ideed ka teistele ning kolleegid arvasid selle olevat hea mõtte.

Teine katse läks edukalt – virtuaalse Riia-komandeeringu ajal ei seganud teda keegi, sest nüüdseks oli sündinud kokkulepe ja inimesed teadsid, mis toimub.

Sellest ajast alates veedab Jaanika ühe pärastlõuna virtuaalselt Riias ja teise virtuaalselt Vilniuses ning asjad harukontoreis sujuvad märksa paremini. Veelgi enam: avatud kontoris töötajad kuulutasid välja iga päev kella kahest kolmeni kestva nn vaikse tunni, mille jooksul ei tohi kedagi segada välja arvatud juhul, kui asi on tõesti väga oluline ega aita vaikse tunni lõpuni oodata.

Kolmas lugu.

Olin juba nii harjunud Jaanika korraarmastusega, et üllatusin siiralt, kui ei saanud oma e-kirjale tavapärase paari päeva jooksul vastust. Tuletasin talle vastamist ootavat kirja meelde, aga ka see meil jäi vastamata. Helistasin Jaanikale ning kõne maandus postkastis. Hakka kasvõi muretsema – äkki on midagi juhtunud...

Nädala pärast sain talt kirja, milles ta palus vabandust ning tunnistas ausalt, et võttis vahepeal liiga palju kohustusi, millest osast ta soovib nüüd loobuda, sest muidu jäävad kõige olulisemad asjad tahaplaanile. Kuna ta oli endale väga palju kohustusi rabanud, võttis ta ühel hetkel aja maha ning jättis neist alles ainult hädavajalikud, et neile täielikumalt pühenduda.

Hiljem ta ütles, et see oli tema jaoks väga raske nädal: ta pidi loobuma enamikest võetud kohustustest. Aga enamik inimesi, kellele ta kirjutas, et teatada kohustustest loobumisest või oma tööd oluliselt rohkem edasi delegeerida, mõistsid teda ning olid rahul.

Nüüd on ta võtnud sellise kohustustest loobumise rutiiniks, mida teeb iga kolme kuu tagant – siis ta vaatab läbi, kaugel ta on oma sihtide saavutamisega ning loobub vähem olulistest tegevustest.

Viimati rääkis ta silmade särades sellest, kuidas elu on muutunud veel paremaks pärast seda, kui ta luges üht taaskasutusest rääkivat artiklit. Selles oli teda rabanud lause: enne kui ostad uue asja, loobu kahest vanast.

Ja siis ta mõistis, et see kehtib ka kohustuste kohta. Edaspidi loobub ta enne uue kohustuse võtmist kahest olemasolevast.

Ootan ja jälgin huviga, kuidas tal läheb. Loodan, et hästi.

* Kõikide nimede taga on reaalsed inimesed, aga olen nimesid muutnud nende privaatsuse huvides. Loodan, et nad ei solvu.

Autor: Lemmi Kann, Kristjan Otsmann

Liitu Sekretäri uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Sekretäri uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Cätlin PuhkanSekretär.ee turunduslahenduste müügijuhtTel: 53 315 700