13. aprill 2010
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

4 asja, millest koosneb sinu Mojo

Kas sinu järgmine tegevus toob sulle lühiajalist rahuldust, ehk õnnetunnet? Või on ta sulle pikaajaliselt kasulik, ehk tegevusel on tähendus? Kui „jah“, siis oled tõenäoliselt leidmas oma Mojo-t (vt tähendust allpoolt). Kui „ei“, siis … mis on see põhjus, miks sa seda teed?

Juhtide coach Marshall Goldsmithi on raamatus „Mojo“ defineerinud seda järgmiselt (minu vabatõlkes): „See on sügavalt positiivne tunne selle tegevuse suhtes, mida me praegusel hetkel teeme ning mis saab alguse meie sees ning paistab välja ka teistele.“

Ja raamat räägib sellest, kuidas seda leida, seda hoida ja tagasi saada, kui see ära kaob.

Soovitan seda raamatut eelkõige juhtidele (sest enamik näiteid on pärit juhtidelt ja on päris lihtsalt Eesti konteksti kantavad), kuid samas on see hea raamat kõigile, kes tunnevad sees rahutust ja tahavad oma Mojo-t üles leida.

Goldsmith räägib raamatus läbi mitmete näidete ja töövahendite ja mudelite peamiselt neljast olulisimast asjast, mis sulle sinu Mojo loovad.

Niisiis…

Identiteet.

Ehk kellena sa ennast näed? Esmapilgul justkui lihtne küsimus, ent tegelikult nõuab sellele vastamine ehk veidi kaalutlemist. Sest kiputakse ennast nägema sellisena, nagu teised inimesed meist minevikusündmuste põhjal arvavad. Või sellisena, nagu teised inimesed tahavad, et me tulevikus oleks. Või siis hoopis sellisena, nagu me ise ennast minevikusündmuste põhjal teame.

Ja samas on võtmekoht hoopis see, kuidas sa ennast tulevikus näed – see on sinu n.ö loodud identiteet. Goldsmith väidab, et edukad inimesed on need, kes suudavad näha ja muuta enda loodud identiteeti.

Saavutus.

Ehk mida sa viimati korda oled saatnud? Ja vähemasti  sama oluline küsimus – kuidas sa seda mõõdad, milline on sinu mõõdupuu.

Siin ka on vastuolusid saavutuste hindamisel. Kui automüüja müüb 10 autot kuus, siis või see täna olla ju supertulemus, ent tema enda jaoks see kuigivõrd tähendust ei oma. Sest tegelikult on ta rahul hoopis sellega, et sai kätte ja tegi ära ühe eriti keerulise diili.

Seega, mis on see, millega sinu oma saavutusi-edukust hindad? Muuseas, hea on meeles ka pidada, et me kõik kipume oma panust edusse üle hindama ja panust ebaedusse alahindama…

Maine.

Mis sa arvad, mida inimesed sinust arvavad? Sinu Mojo elab, kui sinu enda pilt enesest ja teiste pilt sinust on võimalikult lähedane. Sest Mojo peab välja paistma. Vt ka eelmine postitus "Kas ma oled usaldusväärne või isepäine?"

Leppimine.

Mida sa saad muuta ja mida sa ei saa muuta?

Tarkus nende vahel vahe tegemisel on üks väärtuslik oskus, nagu on sellele viidanud juba terve plejaad mõtlejaid ja usutegelasi. Ent oskus ja võime mõnede asjadega leppida ja edasi minna on vältimatu eeldus Mojo tekkimisele. Me ei tee asju, mis looksid õnnetunnet ja/või millel oleks tähendust siis, kui tegeleme minevikus sobramisega. Kes tegi, miks tegi, mis juhtus ja miks juhtus jne – neid küsimusi armastatakse kutsuda „analüüsiks, et teinekord vigu vältida“, ent sageli kasvavad nad üle minevikus tuhnimiseks, mis takistavad meil edasi minemast.

Leppimisega on seotud ka üks, meile kõigile ehk mõningal määral tuttav valik: kas olla „tark“ või „tulemuslik“? Kas meie järgmine nõuanne, vahele torge, oma nalja või kogemuse lisamine jne ikka aitab kaasa? Või äkki see hoopis segab parima tulemuseni jõudmist.

Raske valik. Kes meist ei tahaks „tark“ olla ja sellisena teistele ka välja paista …

Niisiis, kes sa oled, mida tegid, mida teised sinust arvavad ja mida sa muuta saad?

Kui tead neile küsimustele vastust, tead ka seda, mis on sinu Mojo.

Autor: Lemmi Kann, Raimo Ülavere

Liitu Sekretäri uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Sekretäri uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Cätlin PuhkanSekretär.ee turunduslahenduste müügijuhtTel: 53 315 700