22. juuni 2010
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Kuidas erineb internetisuhtekorraldus internetiturundusest?

Sotsiaalmeedia ärkamisajal hakkasid pead tõstma nii turundajad kui suhtekorraldajad. Algas defineerimise periood, kus mõlemad leerid mõtlesid välja uusi kommunikatsioonimudeleid ja andsid neile üksteise võidu märksõnu. Näiteks nimetatakse uudisväärtuslike artiklite kirjutamist artikliturunduseks (article marketing) ja mitmeid PR-valdkonda liigitatavaid tegevusi sotsiaalmeedia turunduseks.

 Web 2.0 rakenduste plahvatusliku leviku tõttu kohtabki internetis väga palju nii internetisuhtekorralduse kui ka interneti turundust käsitlevaid ülevaateid, kus ühelt poolt väidetakse, et tegu on turunduse ja teiselt poolt, et suhtekorraldusega. Mis on nende kahe distsipliini vahe?

 Suhtekorralduse funktsioon on avaliku arvamusega tegelemine, organisatsiooni juhtkonna nõustamine, organisatsioonisisene kommunikatsioon, suhted meedia ja avalikkusega, sidusrühmade hoiakute muutmine ja palju muud. Samas, kui turunduse funktsioon lihtsustatult on toodete ja teenuste arendamine vastavalt kliendi vajadustele, soovidele ja ootustele ning nende toodete toimetamist kliendini temale sobival viisil.

Üks lihtsamaid viise online turunduse ja online suhtekorralduse eristamiseks on sõnumi eristamine:

· Turundus – sõnum kannab eelkõige müügiseesmärki. 

·  Suhtekorraldus – sõnumid koosnevad kõigest sellest avalikust/avalikustatud infost, mida ettevõtte sidusrühmad teada tahavad (majandustulemused, arengud, sotsiaalne vastutus jpm). Turundussõnumitel on siin samuti oma osa (nimetatakse ka tootekommunikatsiooniks).

Brian Solis ja PR 2.0

PR 2.0 termini võttis kasutusele kommunikatsiooniasjatundja Brian Solis, iseloomustades sellega suhtekorralduse uut ajajärku. PR 2.0 iseärasuseks on suhtekorraldase toimumine rohkem avalikkuse keskel ning lähtumine eeskätt inimestest ja nende soovidest ning vajadustest. Kui varem keskendus suhtekorraldus peamiselt ühesuunalisele kommunikatsioonile, siis nüüdsest pööratakse rohkem tähelepanu avalikkust kaasavale dialoogile. Seda, et suhtekorraldus on palju enamat, kui ühesuunaline infopakettide edastamine, näitab ka Web 2.0 võimaluste areng, kus oluline osa on suhtluses, sisu tootmisel ja tagasisidel.

Lihtsustatuna jagunevad PR 2.0 mõiste defineerijad kahte leeri:

1)      Tehnoloogiline suund – PR 2.0 on eelkõige interneti suhtekorraldus, kus kommunikatsioonistrateegiates kasutatakse sotsiaalvõrgustike, foorumite, blogide ja teiste interaktiivsete keskkondade võimalusi siht-ja sidusrühmadega suhtlemisel.

2)      Kontseptuaalne suund -  PR 2.0 on suhtekorralduse olemuse ümberdefineerimine ning auditooriumi huvi esikohale tõstmine. PR 2.0 peab oluliseks kahesuunalist suhtlust, dialoogi auditooriumiga ning lähtub  nende tagasisidet ja vajadustest.

Vaatama kahest täiesti erinevast lähenemisest ühendab Solise PR 2.0 definitsioon nii tehnoloogilist kui ka kontseptuaalset suunda, kus võrdselt oluline on nii Web 2.0 lahendused kui ka sellega kaasneva dialoogi väärtustamine.

 

Autor: Urve Vilk, PR-blogi Vare & Jaakkola

Liitu Sekretäri uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Sekretäri uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Cätlin PuhkanSekretär.ee turunduslahenduste müügijuhtTel: 53 315 700