20. juuli 2010
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Kellele on mõeldud black public relations?

Eesti keeles pole sellele head vastet, kuid lühidalt kirjeldatuna on tegemist konkurente mustava suhtekorraldusega. Black PR`i (edaspidi must PR) praktiseerijad tegutsevad kuluaarides, nende ainus eesmärk on vastasleeri reputatsiooni rikkumine ning seeläbi konkurentsieelise saavutamine. Kõige enam kohtab seda poliitikas, kuid võõras pole ka ettevõtlus. 

Must PR internetiavarustes

Must PR on ebaeetiline. Siin pole mõtet isegi vaielda. Tihedas konkurentsivõitluses leitakse selle kasutamiseks aga kümneid õigustusi ning sageli tullakse  hämarate rünnakustrateegiate koostamiseks kommunikatsiooniagentuuride ukse taha. Musta PR-i ei tohiks segamini ajada peene konkurentide vahelise nagistamisega (reklaamisõnumid, väljaütlemised meedias jne), mis on tipptegijate vahel täiesti igapäevane. Võtkem kasvõi mobillioperaatorid või paar kõigile teada olevat joogivalmistajat.

Kui varem pidi sõnumi levitamiseks kasutama peamiselt traditsioonilisi kanaleid, siis nüüd saab suure osa tegevustest viia ellu internetis. Piisab, kui oskad manipuleerida otsingumootoritega ja ongi tulemus käes. Pori ripub veebiavarustes lõpmatuseni. Otsingumootorite tulemuste manipuleerijate jaoks on loodud mitmeid tööriistu, mis teevad krattide töö palju lihtsamaks ja laiahaardelisemaks. Õnneks arenevad ka otsingumootorid, kes täiustavad süsteeme, märkamaks musta PR`i praktiseerijaid.

Lennufirma tegi käed mustaks

Leidsin internetiavarustest musta PR`i juhtumi, mille eesmärk oli konkurendilt klientide ülelöömine. Üks tuntud Euroopa lennuoperaator lansseeris värske veebikeskkonna. Nagu juhtumianalüüsis kirjeldatud, oli tegemist ilusa, kuid ebaturvalise kodulehega, kus oli mitmeid tagauksi. Kaua ei pidanud ootama, et keegi süsteemivead avastaks.

Lennufirma suurim konkurent palkas meeskonna, kes said ligi reisijate andmetele. Saadud infole tuginedes suunas pätti teinud lennufirma uutele „klientidele“ personaalseid pakkumisi (teades klientide reisieelistusi), alustas nendega kommunikatsiooni enda kanalite kaudu ning võitis selle pealt korraliku kopika. Kannatanud lennufirma pidi leppima aastase käibe kahanemisega. 

Ahvatlus musta PR`i praktiseerida võib olla suur, kuid halbadel asjadel on kombeks alati välja tulla. Kliendiandmete kaudu konkurentsieelise saavutamine või mis ignes hämar tegu võib tuua kaasa ühekordse edu, kuid juhtumi avalikuks tulemine ja reputatsiooni taastamine võib osutuda võidetud rahast palju suuremaks. Olukorra taastamisele kuluvast ajast ei hakkaks rääkimagi.

Lauri Levo, Kommunikatsioonibüroo Vare & Jaakkola partner.

Autor: Signe Sillasoo, PR-blogi Vare & Jaakkola

Liitu Sekretäri uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Sekretäri uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Cätlin PuhkanSekretär.ee turunduslahenduste müügijuhtTel: 53 315 700