14. september 2010
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

GPS-põhise sotsiaalmeediaga tasuta tuntuks

Kordumatud väikepoed, pisikesed raamatubutiigid või hubased kohvikud peavad võistlema gigantidest konkurentidega, kelle turunduseelarve on sama suur kui mõne mikropoe aastakäive. Värskelt uksed avanud kohvik võib loota suusõnalisele reklaamile, ajakirjanikule, kes kohvikust ülevaate kirjutab või kasutada hoopis asukohapõhiseid sotsiaalmeedia lahendusi. Ja seda täiesti tasuta!

Asukohapõhised sotsiaalmeedia lahendused (location based social networking) murdsid massidesse mõned aastad tagasi. Eestis hakkas nende sagedamat kasutamist kohtama käesoleval aastal. Googeldades selgus, et maailmas on veidi üle saja asukohapõhise lahenduse, mille tuntus varieerub regiooniti, täpselt nagu sotsiaalvõrkude puhulgi. Tuntumad programmid Eestis on Gowalla ja Foursquare (vastuväiteid ja täiendused on teretulnud!), mis toimivad nii Androidi, iPhone`i ja Eestis vähemkasutatud Palm`i või Blackberry`ga. Hiljuti oli kuulda ka Facebooki sarnasest tootest nimega Places, mis hetkel töötab vaid USA`s.

Asukohapõhised lahendused saab jagada omakorda väiksematesse kategooriatesse  - osa on seotud reisimisega (Tripit, Dopplr jt), osa jällegi kohvikute, poodide, vaatamisväärsuste külastamise ja hindamisega. Siin puudutan ainult viimaseid.

Mida nendega teha?

Ühelt poolt on asukohapõhised rakendused abiks parimate valikute langetamisel. Satud suurlinna, kus sa varem käinud pole ja tahad võtta viimast. Gowalla pakub sulle kümneid marsruute, mis juhatavad sind ühest kohast teise, annavad lühiülevaateid. Samuti võid vaadata, mida teised kasutajad välja pakutud kohtadest räägivad või leida lähedusest tuttavaid, kes samuti rakendust kasutavad. Näiteid ja võimalusi on väga palju. Eestis on kombeks ka lihtsalt sõprade liikumistel rakenduse kaudu silma peal hoida.

Teiselt poolt on rakendused abiks ettevõtjatele, kes soovivad võita uusi kliente, hoida olemasolevaid või teha konstruktiivse tagasiside põhjal kasvõi korrektuure oma ettevõtmises. Lisaväärtust annab juurde Gowalla ja Foursquare`i seotus Twitteri või Facebookiga, mille vahendusel saab jälgida teiste kasutajate soovitusi, eelistusi ja lugeda kommentaare. Tegemist on tasuta reklaamiga, mille  oskuslik kasutamine eeldab vaid planeerimist ning iga päev väikest ajakulu. 

Kuidas kasutada? Gowalla esindajate ütlusel läheb nende rakenduse kasutamisel vaja sobiva toega mobiiltelefoni (Android, iPhone, Palm või Blacberry), tasuta Gowalla (või siis Foursqaure) kontot ja seiklushimu. Edasi on juba igaühe  enda teha, kuidas ta rakenduse enda jaoks tööle paneb. Tallinnas on end Gowalla nimekirja lisanud sadu asutusi. Olemas on Viru Keskus, Hell Hunt, Valli Baar või isegi Eesti Gaasi kontor. Kindlasti lisandub neid lähiajal juurde.

Tutvustav video FourSquare`st. Tutvustav video Gowallast või vaata nende kodulehte.

Google Maps – veidi teemaväline lahendus, kuid Google Maps`ile on võimalik lisada kohviku, firma, poe või muu olulise punkti kirjeldus. Google Maps toetab videote, fotode, asukohtade lisamist, kohvikute, restoranide, poodide kommenteerimist ja palju muud. Soovitan avastada! Kaardile saad asukohta lisada SIIN.

Soovitused lahenduste kasutajatele:

-     Uuri, kas su firma  on nimekirjas. Kui jah, siis täienda vajadusel profiili. Kui ei, siis loo profiil ise.

-     Kõige aluseks olgu plaan. Mõtle läbi, miks, kuidas tahad lahendust kasutada ja mida saavutada. Toimi vastavalt plaanile.

-     Jälgi, mida sinu kohta räägitakse. Võta vajadusel vestlusest osa. Ole avatud! 

-     Premeeri kasutajaid. Tee eripakkumised Gowalla, FourSquare`i kasutajatele.

-     Lojaalsusprogramm – kõige sagedasemad külastajad saavad porgandi. Porgandi mõtled ise välja.

-     Koosta omanimeline Gowalla retk – Gowallaga saab luua bränditud retke, mis koosneb erinevatest vaatamisväärsustest, poodidest või lihtsalt headest elamustest. Jaga seda! 

Autor: Urve Vilk, PR-blogi Vare & Jaakkola

Liitu Sekretäri uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Sekretäri uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Cätlin PuhkanSekretär.ee turunduslahenduste müügijuhtTel: 53 315 700