5. aprill 2011
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Konverents tulemas – kuidas teadlikumalt kontakte luua?

Said kutse mõnele aastakonverentsile, näituse avamisele, koostööpartneri tänuüritusele, kooli kokkutulekule või kutsusid vanad kolleegid lõunale. Kõik need kohtumised annavad võimaluse tutvuda uute inimestega, õppida midagi ja olla koos mõttekaaslaste ja eriala inimestega.

Sellest, kus võrgustike luua rääkisin eelmises postituses.

Järgmisel konverentsil või koolitusel võta esimeseks eesmärgiks õppida tundma nii palju inimesi, kui võimalik (jäädes ikka mõistuse piiridesse ja panustades tutvumise kvaliteeti, mitte kvantiteeti). Teiseks eesmärgiks võta püüe nendele uutele tuttavatele kuidagi kasulik olla. Kas komplimendi, toetava sõna, informatsiooni andmisega või muul moel. Nende kahe eesmärgi käigus saad kenasti ka kolmandat eesmärki täita – anda teada endast, kui ………………….. (siia lisa see, mille järgi Sa tahad teatud antud kontekstis olla).

Kõik järgnev võib olla sinu arvates täiesti elementaarse suhtlemise alus, kuid siiski kipume oma võimalusi mitte kasutama. Kui hakkad seda kõike tegema sunnitult, nö näpuga järge ajades, siis sealt tulebki halva „müügimehe“ maine ja Sa ei saagi jätta loomuliku muljet. Võtmeks konverentsidel suhtlemisel on avatus, enese tundmine ja eneseks jäämine, konteksti tundmine ning siiras soov tutvuda uute inimestega ja saada kogemuse võrra rikkamaks.

Ettevalmistus – oled registreerinud konverentsile

1. Mis konverents-sündmusega tegu on? Kes sinna tulevad, kas on ette nähtud suhtlemise aega? Kui konverentsile on tulemas mõni põnev esineja või osaleja, kellega tahad kontakti luua, saad juba ette valmis mõelda teema, kuidas seda esitada ja veidi taustatööd inimese kohta teha.

2. Kas sündmus on ka Facebookis-LinkedInis? Kui nii, siis saad alustada kontaktiloomisega juba veebi vahendusel, tutvustada ennast, uurida mõne konkreetse teema kohta konverentsil, alustada diskussiooni. Nii on kerge ka pärast konverentsi kontakti leida. Näide elust enesest: Ühe konverentsi eel saatis osaleja, kes oli end Facebooki kaudu konverentsile registreerinud, teistele osalejatele väikese tervituskirja ja soovi sõbraks saada. Kuna kiri oli viisakas, konkreetne ja seotud konverentsiga, siis paljud lisasidki sõbraks ja konverentsi ajal tuldi tema juurde, et uurida, kellega nad siis õigupoolest „sõbraks“ said.

3. Vaata, kas sinu visiitkaardid on õige informatsiooniga, kas Sul on neid piisaval arvul.

4. Kui lähed oma ettevõtet esindama ja Sul on veebileht, siis vaata, kas sealne info on uuendatud, et uutele tuttavatele veebilehte vaadata soovitades jõuaksid nad leheni, mis neid ka köidaks.

5. Mõtle, mis on teiste osalejate üldine huvi sinu vastu ja sinu huvi teiste osalejate vastu. Kunstigaleriis on ühiseks teemaks näitus ise, samas aga ka see, miks Sind kunst huvitab, mis valdkonnas Sa tegelikult oled ja mis seos Sul endal kunstiga on. Miks Sa osaled sellel sündmusel ja mida soovid sellest kaasa võtta?

6. Kui Sul on konkreetne huvi konverentsil kliente saada, siis koosta liftikõne, mida saad potentsiaalse kliendi ilmnedes rääkida. Oluline n paika saada sinu teenuse põhilised plussid ja põhjused, miks see toode kliendile väärtust toob, mitte luua ladus tekst, mida lihtsalt emotsioonitult ette vuristada.

Konverentsi ajal

1. Tunne siirast huvi enda ümber olevate inimeste vastu – uuri, millega nad tegelevad, kuidas konverents meeldib, mida õppinud on. Ehk leiad enda mõttekaaslasi uuteks algatusteks? Konverentsi teema ja esinemised ise annavad juba piisaval määral vestlusteemasid, et oleks kerge kohvilaua ääres vestlust alustada. Eesmärk on ju tutvuda, mitte kohe tellimusi saada.

2. Õpi kuulama – väga palju räägivad inimesed vestluses ridade vahel. Enamasti püüame vestlusest leida endale kasulikke asju (meenuta seiku, kui uue inimesega kohtudes hakkate arutama, kes keda tunneb, suunates vestluse teemadele, mida mõtlevad valdavad). Püüa leida vestluskaaslase sõnumites neid seiku, kus ta väljendab huvi millegi vastu. Nii saad Sa rohkem tema kohta teada ja tekitad positiivse emotsiooni kaaslases – keegi suudab näha kaugemale, kui see, mida ma sõnadega ütlen! See, kas tabasid õigele teemale, on näha silmadest- kui silmad särama lähevad, siis inimene on räägitava teemaga emotsionaalselt seotud.

3. Saades kellegi visiitkaardi, võid kaardile kirjutada märksõnu. Kas lubasid nädala pärast kontakti võtta? Saata informatsiooni diskussioonis tekkinud küsimuse kohta? Kas see inimene jäi meelde millegi erilisega? Nii on ka aasta pärast, kui vahepeal kontakt ununeb, võimalik taastada, kes visiitkaardi omanik on ja mille puhul tema poole pöörduda.

4. Anna oma visiitkaart kohe vestluse alguses. Põhjus on lihtne – vestluspartner ei pruukinud su nime õigesti kuulda ja pärast küsida on ju piinlik. Visiitkaarti lugedes saab ta sinu poole õige nimega pöörduda, näeb, mis ettevõttes töötad ja kes Sa oled ning saab seejärel teha seose kaardi ja sinu jutu vahel.

5. Esinejaga kontakti loomine – võib-olla soovid kunagi esinejat ka enda ettevõttesse kutsuda? Igal juhul on ka esinejatel hea meel saada tagasisidet, seega peale loengut võid julgelt juurde minna, ulatada oma visiitkaart ja teha kompliment (tõelevastav!) esitluses öeldu kohta. Samuti võid ka täpsustada mõnda küsimust või väljendada oma seisukohta. Vaidlema muidugi ei ole mõistlik hakata, sest ilmselt tahaks esineja kas vett jooma minna, teda ootab uus kohtumine ja tal võib kiire olla. Seega täpsus ja konkreetsus on omal kohal!

Kui konverentsil, näitusel või muul kohtumisel on tutvus loodud, kontaktid vahetatud, siis ära unusta peale sündmust saata lühike kiri, tänades meeldiva vestluse eest või helistada ja leppida kokku uus kohtumine. Samuti ära tunne end halvasti, kui teised kohe ei vasta või sinu pakutut vastu ei võta. Võib-olla pole tal praegu sinu teenust vaja, aga kuu aja pärast juba on. Võib-olla kaotas visiitkaardi?

Meenutuseks: Enda liftikõnet-tutvustavat osa koostades mõtle:

1. Väärtuse lisamine. Mis osas eristud Sina teistest? Mida teed teisiti, millist väärtust pakud kliendile, koostööpartnerile, mida teised ei paku või pakuvad vähe? Oma vestluses saad lisada oma väärtusi ka jutu sees, mainides, mil viisil ja miks Sa näiteks oma tööd teed ja kuidas see viis teistele kasu toob. Endast on muidugi tore palju ja häid asju rääkida, kuid veel parem on kui saad välja uurida, mis teise jaoks väärtuslik on ja seda seejärel rõhutada.

2. Ole enesekindel. Kui Sa ise ei usus endasse ja oma pakutavasse teenusesse ja tootesse, siis miks peaks keegi teine seda tegema? Seetõttu ongi ka persoonibrändi kujundamisel esimeseks sammuks eneseanalüüs ja kaardistamine, mis on see, mida Sa tahad ja oskad ja millega Sa saad teistele kasu tuua. Kui Sa tunned, et Sa „määrid midagi pähe“ või „käid peale“, siis järelikult ei ole Sa päris kindel enda ja see on ka teistele näha. Kui Sa oled alles alustav ettevõtja, siis võid ka seda öelda. Sa ei pea väitma, et oled ekspert, kui tunned end alles algajana. Ka Sinu soov areneda on kiiduväärt ja pole häbiasi seda teistele väljendada.

3. Tunneta konteksti. Püüa tajuda, mis kontekstis Sa oled ja mida Sinuga koos olevad inimesed võivad oodata ja tunda. Kui näed, et vestluskaaslane kibeleb ära, siis ära sunni talle peale oma kolme minutilist reklaamkõnet, anna visiitkaart ja avalda soovi hiljem pikemalt rääkida. Vestlusstiil ja toon tuleb kohandada sellele, kas oled kokteilipeol või koolitusel. Vestluskaaslase teadmised on erinevad (mõtle, kuidas peaksid ennast tutvustama sama valdkonna esindajale ja täiesti teisest valdkonnast pärit kaaslasele). Küll aga oled Sina üks – seega põhiidee, -väärtused on ja jäävad ju samaks?

4. Saa luba.  Tee kindlaks, kas inimene, kellega räägid, on Sulle omamoodi loa selleks andnud. Ükskõik, kas tutvustad oma teenust või tahad rääkida ilmast, vaata, kas teine on selleks valmis. Võib-olla ta peab oma arvutis just olulise kirja saatma või vastama telefonile. Tahab rahulikult lõunat süüa või on pooleli vestlus teise inimesega. Enamasti saad aru sellest, kas nad pöörduvad Sinu poole oma kehaga, jätavad pausi, et saaksid jätkata või reageerivad Sinu öeldule. Kui luba antud, tutvusta ja jätka vestlust. Kui Sa luba ei saa, siis on aeg raisatud ka Sinu jaoks, sest ilmselt vestluskaaslane ei kuula Sind vaid mõtleb sellele, mida ta tegema peaks. Või lahkub üldse.

5. Ära raiska aega. Kui teine inimene on Sinust ja Sinu tegemistest huvitatud, siis ole konkreetne, kirglik ja vasta inimese huvile. Ära sealjuures unusta end ainult endast rääkima, püüa tekitada dialoog. Selgita, mida Sa teed, mis on selle tulemus ja Sinu kirg selles. Ole selge ka oma sõnumis – mida Sa mulle siis pakud ja mida ma peaks Sinu jutu peale tegema.

Eelnevalt sai toodud vaid mõned näited ja soovitused. Mis on Sinu kogemus näidanud, mis muudab võrgustike loomise ja hoidmise efektiivseks?

Kui teema Sind huvitab, siis järgmine kord kirjutan võrgustiku loomise võimalustest sotsiaalmeedias. Anna oma huvist märku kas kommentaariumis või minu meiliaadressil.

 

Autor: Urve Vilk, Persoonibrändi blogi - Liisi Toom

Liitu Sekretäri uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Sekretäri uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Cätlin PuhkanSekretär.ee turunduslahenduste müügijuhtTel: 53 315 700