13. mai 2011
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

7 nippi, kuidas esinemishirmu ohjeldada

 Esinedes on kõik trumbid sinu käes. Sina tead, et sa oled korralikult ette valmistunud. Sa usud iseendasse ja tead, et keegi ei saa arugi, et sa kardad. Kuulajad vaatavad sind sellepärast, et sa pakud neile huvi, mistõttu võta nende pilke komplimendina

1. Korralik ettevalmistus. See võib ju kõlada klišeelikult, aga nii ta on - korralik ettevalmistus on edu alus ja kui sa selle arvelt aega kokku ei hoia, siis on edu saavutamine kindel. Mida korralikumalt sa ette valmistunud oled, seda suurem on tõenäosus, et teed suurepärase esinemise.

2. Mõtle esinemisel tekkida võivatele sümptomitele ja sa näed, et need on ju tegelikult sisemised, mitte välised. Ehk teisiti öeldes: kui sa ise tunned, et sinu keha teeb seespool kõiksugu aeroobikaharjutusi, siis kuulajate jaoks see enamasti välja see ei paista. Nii ei ole ka mõtet muretseda selle pärast, kas kuulajad sinu närvilisusest, värisemisest jms aru saavad - enamasti ei saa. Ja kui nad tabavadki sind kergelt närvilisuselt, siis mitte keegi ei tee sellest numbrit. Kõige selle pärast ei tasu ka oma esinemist närvlilisuse pärast vabandamisega alustada.

3. Muuda oma suhtumist kuulajatesse. Tavapärane arusaam on see, justkui kuulajad sooviksid sinu ebaõnnestumist. Tegelikkuses on aga vastupidi - kuulajad on sinu kõige suuremad liitlased, sest kui sina oma esinemisega ebaõnnestud, siis on ka nemad ebaõnnestunud. Kuulajad soovivad näha sinu edu, mitte sinu põrumist. Juba see peaks sinus enesekindlust tekitama.

4. Ära proovi kuulajatele muljet avaldada. Sellisel juhul keskendud sa valele asjale. Sa peaksid keskenduma hoopis sellele, kuidas sa oma sõnumi võimalikult lihtsas, arusaadavas ja nauditavas keeles edasi saad anda nii, et kuulajatel sellest ka kasu on. Kui sa keskendud mulje avaldamisele, siis keskendud sa iseendale ja seepärast paned ka tähele kõiksugu pisivigu, millest keegi teine arugi ei saa. See omakorda tekitab aga ebakindlust.

5. Pea meeles, et täiuslikku esinemist ei ole olemas. Vähemalt esineja jaoks mitte. Oma koolitustel näen üsna tihti, kuidas peale esinemist asjaosaliselt küsides "Kuidas läks?"  saan vastuseks "Väga kehvasti".  Esinejana paned ise tähele kõiksugu apsakaid, mida oma arust tegid; mäletad, mida rääkimata unustasid jne. Kui ma aga sedasama küsimust nüüd kuulajate käest küsin, siis enamasti ütlevad nad vastupidist, st "Millest sa räägid? Väga hästi läks!" Seega: ära keskendu täiusliku esinemise tegemisele - sa oled parem, kui sa ise arvatagi oskad.

6. Enamikul hirmudel ei ole reaalsusega mitte mingisugust pistmist. Avaliku esinemise hirm on ju tegelikult külge õpitud hirm - tegelikkuses ei soovi inimesed sulle halba, nad ei vaata sind vaenulikult ja sa saad suurepäraselt hakkama kuna oled ettevalmistunud. Peamine on siinkohal uskuda iseendasse ja sellesse, et suudad sellega hakkama saada.

7. Pea meeles, et kõik trumbid on sinu käes. Sina tead, et sa oled korralikult ette valmistunud. Seega tead, mida kuulajad sinult ootavad ja oskad neile kasu pakkuda. Sa usud iseendasse ja tead, et keegi ei saa arugi, et sa kardad. Kuulajad vaatavad sind sellepärast, et sa pakud neile huvi, mistõttu võta nende pilke komplimendina. Ja üleüldse - ei ole mitte mingisugust põhjust, miks sa kehvasti esinema peaksid juhul, kui oled enda jaoks eelmised 6 punkti selgeks mõelnud

Autor: Urve Vilk, Avaliku esinemise blogi - Janek Tuttar

Liitu Sekretäri uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Sekretäri uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Cätlin PuhkanSekretär.ee turunduslahenduste müügijuhtTel: 53 315 700