Hirmuga ideid müües saad manipuleeritud kassipoja

Enamik tänapäeva organisatsioonide probleeme ja teemasid on komplekssed ning eeldavad kaasamist. Suurt osa neist ei saa lahendada hirmuga.

Ta on neljakümnendates eluaastates ühe Eesti keskmise suurusega firma juht. Ta on olnud juht viimased 10 aastat, erinevates firmades nii Eestis kui ida pool ning üheks oma tugevuseks peab võimet oma ideid töötajatele müüa. Ta on käinud juhtimiskoolitustel ja seal on talle kätte antud konkreetne idee müügi mudel – 1,2,3 ja idee on müüdud.

Mudel ise näeb välja järgmine:
- ettevalmistus – teema valimine, osalejate informeerimine, müügiplaani tegemine jne
- olukorra kirjeldus – eelkõige „musta pildi“ maalimine, mis juhtub siis, kui me muutust ei tee
- lahenduse pakkumine
- vastuargumentide käsitlemine
- kokkuleppe sõlmimine

Sellisena on idee müüki õpetatud juba aastaid ja seda tehakse mitmel pool ka täna. Motiveerivaks jõuks on siin eelkõige hirm. Eelpool kirjeldatud juht on seda sageli kasutanud. Ja päris mitmetes olukordades on see hästi töötanud. Ent mitmetes olukordades on ta teinud kõik justkui õigesti, ent … muutus on jäänud toimumata. Miks?

Hirm ja teised negatiivsed emotsioonid mõjuvad inimestele loovusele, ideedele, lahendustele ahendavalt. Ehkki tänapäeva juhtimisteooriad ja parimad praktikad on „tark juht, rumalad töötajad“ kontseptsioonist lahti öelnud, võib eespool kirjeldet mudel mõnikord siiski töötada – hirmuga ideemüük võib olla hea lahendus siis, kui juht on kindel, et tal on olemas parim lahendus ning seda on vaja kiiresti rakendada.

See eeldab samas juhilt ülihead kompetentsi ja teadlikkust – kas alati ikka on kiire ja kas tema lahendus on alati parim? Ja see ei saa olla pidev ja ainus idee müügi viis – hirmunud inimesed on küll nõus kergemini loobuma vastasseisust, ent samas võetakse neilt ära ka loovust, osalust, kaasatust ning degradeeritakse pigem nupukesteks, keda on hea manipuleerida.

Kuidas aga viia inimesed muutusele siis, kui lahendusi võib olla rohkem kui üks, kui probleem pole nii selgelt ja üheselt kirjeldatav ja/või kui eesmärk ja siht on samuti veidi hägused (kas siia ei lähe mitte enamik probleeme-teemasid?). Klassikaline näide negatiivse müügi ehk hirmuga müügi tulemusetusest on kliimasoojenemise idee müük. Müüakse hirmuga, ent vastuseks on ükskõiksus. Probleemile pole kiiret ja ühest lahendust ega käitumist – see eeldab tervet rida ideid ja käitumisi ning samaaegselt ka inimeste oluliselt enamat emotsionaalset seotust.

Positiivsed emotsioonid seevastu tekitavad meis huvi asja edasi uurida, olla rohkem asja sees, mängida, katsetada, õppida, kogeda uusi asju. Uhkus selle üle, mida oled korda saatnud, on see, mis toidab inimese edasiliikumist järgmiste, suuremate sihtide poole. Nauding on see, mis kutsub edasi mängima ja katsetama. Jne. Positiivsed emotsioonid laiendavad teadlikkust ning avardavad vaadet.

Enamik tänapäeva organisatsioonide probleeme ja teemasid on komplekssed ning eeldavad kaasamist. Suurt osa neist ei saa lahendada hirmuga, "musta pildi“ maalimisega, sest see lõikaks ära inimeste kaasatuse ning ahendaks oluliselt võimalikke ideede ja lahenduste arvu. Seega, selleks, et neid lahendada, peaks proovima ideid müüa positiivsete emotsioonide peale – avatuse, kaasatuse, lootuse, loovuse jne peale. See võtab ehk enam aega, ent on kindlasti muutusena püsivam.

Kuidas seda teha, väärib kunagi eraldi artiklit. Ent esimene samm nii eespool kirjeldatud juhi kui paljude juhtide jaoks võiks ehk olla – muutus arusaamises endast kui kellestki, kes peab töötajatele midagi pähe määrima ning neid mingi tegevuse tarvis "motiveerima" – kas siis piitsa (hirmu) või präänikuga. Võib-olla tulemuslikum on algatada muutusteprotsessi inimesena, kelle roll on aidata tõsta inimeste teadlikkust probleemist ja iseendast ning seejärel toetada neid muutuseplaani vormistamisel ja läbi viimisel.

Osale arutelus

Jälgi Sekretäri sotsiaalmeedias

RSS

Peopaik

Strand SPA & konverentsihotell trumpab konkurendid üle rikkaliku kogemustepagasiga

Lääne-Eesti suurimal konverentsikeskusel on 25 aastat kogemusi ürituste korraldamises. See fakt saadab kindla sõnumi klientidele – võimekas ja usaldusväärne, professionaalne ja kvaliteetne. Just selline koostööpartner on Strand.

V nagu vesi ja vaba aeg

V on veemõnude ja vaba aja veetmise element, mis märgib kõike võrratut ja vajalikku. Hotellist, spaast, restoranist, kohvikust ja konverentsikeskusest koosnev kompleks on koht, kus unustad kõik üleliigse ja pühendud vaevata kõigele, mis elus tegelikult oluline on. Hea tervis. Head inimesed. Hea tuju.

Küsitlus

Millal plaanid suvel puhata?

  • Juunis
    17%
    17%
  • Juulis
    83%
    83%
  • Augustis
    0%
    0%
  • Ei puhkagi suvel
    0%
    0%
  • Muu
    0%
    0%

Valdkonna tööpakkumised

Uudised

Teabevara

Sekretär.ee uudiskirjaga liitumine