22. juuni 2011
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Kes peaks hoolitsema Sinu eest?

Viimasel videotreeningul tekkis arutelu – kui kellagagi suhted ei laabu, kas siis mina pean midagi tegema või vastutab hoopis see teine inimene tekkinud olukorra eest?

On tõsi, tülitseda üksi pole võimalik. Suhtluses on kaks osapoolt, mittemõistmine saab tekkida ikka vaid siis, kui end selgelt ei väljendata ning teist poolt ei kuulata. Põhjusi möödarääkimiseks on palju – alates pealiskaudsusest ja soovimatusest teineteisest aru saada kuni oskamatuseni end selgelt, mõistetavalt väljendada ning teist inimest kuulata. Siin on oluline - et ikka kuulda, mis on sõnade taga. Eriti raske on teise kuulamine siis, kui emotsioonid on kõrgel või meil on vastandlikud seisukohad. Kusjuures, just siis ongi kuulamine, täpsustavate küsimuste esitamine ja ümbersõnastamine üliolulised ja ainsad võimalused pinget maha võtta ja suurendada üksteisemõistmist.

Kahjuks või õnneks on nii, et oma suhetega saan vaid ma ise  midagi peale hakata. Ma ei saa muuta alluvaid, kolleege, äripartnereid, kliente, sõpru…  Saan valida, kellega ja kuidas suhtlen. Kui õpin suhtlema selgelt ja hoolivalt, võtmata vastutust teise inimese käitumise eest, saan hoolitseda oma suhete eest. Igaüks, kes peab oluliseks suhete selgust ja teineteisest hoolimist, saab iseenda heaks palju teha. Ta ei kuluta energiat tülidele, probleemidele. Ta saavutab lihtsamalt koostöö ja tulemused.

Kas suhtlemist saab õppida – kindlasti! See on nagu autosõiduga, algul vajab iga uus oskus lihvimist ja proovimist, kui aga selgeks saab, toimub kõik automaatselt. Minu kogemuse põhjal on parim viis selleks videotreening – läbi rollimängude ja uute oskuste õppimise saab oma käitumist vaadata videost. See annab kolmekordse tagasiside – ma ise näen ja saan õppida oma käitumiselt, teised jagavad oma mõtteid – saan kuulda, kuidas minu meeskonnakaaslased olukorda näevad ja tagasisidet annavad ka suhtlemistreenerid. Tean paljusid, kes treeninguid korduvalt läbinuna on oma elus palju edasi liikunud. On suurenenud nende suhtlemisvilumus, vähenenud aja-  ja energiakulu probleemide lahendamisele, paranenud suhted.

Küsisime treeningul – kes käib perearsti juures – kõik käed olid püsti. Kes käib psühholoogi, coachi, mentori, superviisori juures? Üks käsi lisaks koolitajate omadele. Peaks olema ju loomulik, et keeruliste valikute ees olles, elu rasketel hetkedel, kohtume inimesega, kes aitab meil uut teed leida, vaadata tekkinud olukorrale teise pilguga, raputab meid välja tardumusest või tundest – enam ei suuda.

Kindlasti on igas inimeses olemas jõud elu suurimad raskused ületada, kuid ta vajab mõnedel hetkedel enda kõrvale inimest, kes teda ennast tagasi peegeldades aitab suuremat selgust luua.

Nii palju pead ikka ise enda eest hoolitsema ise, et ära tunned, mil tuge vajad. Ja seda tuge küsid.

Autor: Urve Vilk, Sirje Tammiste

Liitu Sekretäri uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Sekretäri uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Cätlin PuhkanSekretär.ee turunduslahenduste müügijuhtTel: 53 315 700