7. juuli 2011
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Miks ma vajan õpetajat?

Et kaasaja muutuvate oludega toime tulla, on vaja kogu aeg  juurde õppida. Olgu need muutuvad seadused või midagi hoopis "pehmemat“ – arusaamist iseendast.

Olen kuulnud paljusid ütlevat – milleks ma peaksin koolitusele minema, saan ju raamatust  lugeda. Mis on ju täiesti õige – on lõputult lugemist väärivaid raamatuid. Need annavad meie mõtetele uue dimensiooni, panevad mõnd olulist asja teist moodi vaatama. Küllap paljudele sellest piisab. Mina aga vajan dialoogi kellegagi, kellel on sama asja kohta oma vaatenurk. Jagades erinevaid nägemusi kasvab sellest välja hoopis midagi uut, uus tasand.

Möödunud nädalal käisin kahepäevasel testikoolitusel. Olen 17 aastat personaliotsinguga tegelenud, selle aja jooksul on inimeste hindamiseks kasutusel olevad instrumendid pidevalt arenenud. Test OPQ32 aitab hästi mõista isiksuse omaduste tähendust töö kontekstis ja mul on kindel soov seda instrumenti kasutada. Oleksin võinud ju manuaali läbi lugeda ja justkui peaks asi selge olema. Jah, nii see poleks siiski võimalik olnud, sest testi loojad on seadnud nõude, et testikasutaja peab läbima koolituse. Vaja on Õpetajat.

Õppimisel küsimusi, millele vastused saad vaid Õpetaja kogemustest osa saades. Tuleb osata ise küsida. Meie grupis oli kaheksa inimest, põnev oli kuulda, millised olid teiste küsimused. Ja just see, et mina ei osanud seda sel moel vaadata, õpetas palju inimeste erinevate maailmade kohta. Seepärast räägin ka meeskonnakoolitustel alati ise – alati on grupp, kes on koos mõnd asja õppimas/arutamas,  suur ressurss. Õpetaja annab suuna ja hoiab rajal, kui lai on rada, selle määrab koolitusgrupp.

Kes on Õpetaja, kellelt tõesti saad seda uut vaatenurka, kogemuse jagamist?  Kindlasti inimene, kes annab Sulle ka endale mõtlemisruumi. Kui ka teab õigeid vastuseid, ei ütle neid kohe. Innustab Õppijat oma ideid pakkuma, neid vaagima ja siis otsustama, kas midagi Õpetaja kogemusest on sobiv üle võtta.

Õppimisel on oluline dialoogi võimalus. Siis saad kontrollida, kas püsid rajal. Nii nagu inimese enesehinnang kujuneb läbi teda ümbritsevate inimeste tagasiside, nii kasvab tõeline teadmine läbi mõttevahetuse kaasa mõtlejaga. Seda peaksime ehk julgeminigi otsima.

Meenub essee Tõnu Lehtsaare raamatust "Kümme korda ühte jõkke". Seal kirjutas ta ajast, mil oli TÜ õppeprorektor. Mitte kunagi pole ta end nii üksikuna tundnud. Hästi tuttav mulle ja ka paljudele minu klientidele – tipus oled Sa üksi. Peaksid justkui selle positsiooniga saama mingid erilised võimed, et kõigega toime tulla. Olla eksimatu ja teada õigeid vastuseid. Kusjuures otsused peavad olema  tehtud alati targalt ja õigeaegselt. Kuid seda on ju võimatu saavutada, kui puuduvad mõttekaaslased, mõnedel hetkedel ka Õpetaja.

Et oleks nii palju tarkust, et mõista, mil pead leidma endale Õpetaja! Inimese, kellega koos vaadata tekkinud küsimusi kui valikuvõimalusi, raskusi kui väljakutseid. Kes annaks juurde eneseusku ning pöördelistel hetkedel aitaks leida uut motivatsiooni jätkata. Minu jaoks oli just see filmi "Kuninga kõne"  kõige olulisem sisu. Takistused millegi korda saatmiseks on vahel nii sügaval, et nende ületamiseks vajad lisaks teadmistele ja iseenda kogemustele Õpetajat, kes peab lugu Sinust ja Sa vastad samaga.

Autor: Rivo Sarapik, Sirje Tammiste

Liitu Sekretäri uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Sekretäri uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Cätlin PuhkanSekretär.ee turunduslahenduste müügijuhtTel: 53 315 700