27. juuli 2011
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Rekvisiidid esinemisel: mida vähem, seda parem

Rekvisiitide kasutamine aitab kuulajatel paremini keskenduda sellele, millest sa parasjagu räägid. 

Sa võid rekvisiitidena kasutada põhimõtteliselt kõike, mis teemaga haakub: pildid, slaidiesitlused, videoklipid, esemed jms. Esinedes kasuta kõiki kuulajate meeli, sest nii viid sa oma sõnumi oluliselt paremini kohale. Täna aga räägin, kuidas rekvisiidid on esinemise abivahendid või segajad.

Rekvisiite kasutades pane tähele järgmist:

Anna kuulajatele aegsasti teada, kui midagi näitama hakkad. Samuti selgita, millega on tegu ja kuidas see sinu näidet toetab. Vastasel korral võid midagi väga järsku välja tuues kuulajate tähelepanu oma jutult lihtsalt eemale juhtida.

Kui kasutad rekvisiite, mis peavad ka töökõlblikkust demonstreerima, siis veendu, et seadmed on töökorras. Alles eelmisel nädalal üritas keegi müügimees mulle videokaamerat demonstreerida, paraku oli selle üks suur viga - aku oli tühi. Seesama kehtib ka PowerPointi kohta.

Kui pead demonstreerima midagi, mida ka kuulajatel katsuda lased (nt telefon, mingisugune toode jms), siis kasuta reeglit "Selgitan - Näitan - Annan kätte". Ehk lühidalt - kõigepealt räägi, millest jutt tuleb. Siis näita eset ja anna lisaselgitusi. Kui peamine info on edasi antud, siis alles anna kätte. Muidu juhtub nii, et kui sa kohe rekvisiidid kätte annad, siis ei viitsi sind keegi enam edasi kuulata. Selle asemel vaadatakse ja näpitakse eset, mis kätte antud.

Ära kasuta rekvisiite, kui need sinu sõnumile mitte midagi juurde ei anna. Enne esinemist esita endale küsimus: "Mida see minu esinemisele juurde annab?" Ei ole mõtet näidata midagi lihtsalt näitamise pärast. See oleks sama hea, kui keegi hakkaks sõbra pulmas kõnet pidades näitama PowerPointi, mille sisuks on read stiilis "Head pulmaõnne" ja "Head lapseõnne" jms. Samuti jälgi oma esinemise ajal, kuidas kuulajad sinu näidatud esemeid vastu võtavad - kui on näha, et see huvi ei paku, siis edaspidi ära seda võtet kasuta.

Mida vähem, seda parem. Alustades PowerPointist ning lõpetades muude rekvisiitidega tekib alati oht, kus liiga palju infot tekitab niipalju segadust, et sinu sõnumist aru enam ei saada.

Kui kasutad rekvisiitidena erinevaid esemeid, siis pane need kuulajate silmade alt ära. Sa ei taha ju, et kuulajad esinemise ajal omaette mõtleksid: "Aga tõepoolest - see püss, mis seal seina ääres on, kas see ka pauku teeb?"

Hea näitlikustamine on ühe korraliku esinemise lahutamatu osa. Sinu ülesanne on enne igat esinemist hoolikalt läbi mõelda, mida sa näitad ja kuidas näitad. Rekvisiitide asjakohasus ja näitamise ajastus on siinjuures väga olulised. Sõltub eelkõige sinust, kas rekvisiidid on esinemise abivahendid või segajad. Hea esinejana... tead sa isegi vastust.

Autor: Urve Vilk, Avaliku esinemise blogi - Janek Tuttar

Liitu Sekretäri uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Sekretäri uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Cätlin PuhkanSekretär.ee turunduslahenduste müügijuhtTel: 53 315 700