9. august 2011
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Ebaõnnestumine on osa arenemisprotsessist 

Igaüks, kes on esinejana midagi väärt, on kunagi elus ebaõnnestunud - ja tõenäoliselt mitte ainult üks kord. Mis aga eristab head esinejat kehvast, on julgus ja soov sellest ebaõnnestumisest õppida ning see kõik oma kasuks pöörata.

Väga vähesed suudavad silmas pidada seda, et ebaõnnestumine on väärtuslik negatiivne informatsioon, mis sind eesmärgile lähemale aitab. Ebaõnnestumine ei ole kunagi tagasiminek vaid vastupidi - see aitab sul edasi jõuda. Oluline on peale seda teha järgmine samm ja analüüsida, mis läks valesti ja mida sa järgmisel korral paremini teha saaksid. Seega - ole valmis ebaõnnestuma ja sellest õppima.

Esine niipalju kui võimalik

Oma avaliku esinemise koolitustel kohtan tihtipeale inimesi, kes päeva alguses küll ütlevad "soovin saada esinemiskogemust", aga kes aja kätte jõudes oleks pigem valmis viis minutit jääaugus ujuma kui 2 minutit esinema. "Küll ma õpin teiste esinemisest" on sellistel puhkudel valdav suhtumine. See on kahjuks oma olemuselt aga täiesti vale lähenemine. Iva on selles, et sa pead tahtma lavale minna. Sa pead tahtma oma ebaõnnestumistest õppida. Valmidus ja tahe on see, mis on alguses kõige tähtsam. Paremaks muutud ainult siis, kui sa esined igal võimalusel mis sulle antakse.

Seega, esine niipalju kõik võimalik. Küsimus ei ole selles, kuidas sul täna läheb vaid selles, et järgmisel korral läheb juba oluliselt paremini. Öeldes ära esinemise, ütled sa „ei“ oma arengule. Iga korraga saad kuulajatelt mingisugust tagasisidet, mis sinu edenemisele kaasa aitab.

Täiuslikku esinemist ei ole olemas

Väike täpsustus - esineja jaoks vähemalt mitte. Kuulajate jaoks aga küll. Vahe on selles, et esinejana paned sa tähele kõiki apsakaid, mida esinemise ajal teed. Kuulajad aga ei saa neist enamasti aru. Mida rohkem sa esined, seda vähem hakkad sa taoliste apsakate pärast muretsema, sest sa saad aru, et tegelikkuses ei muuda nad mitte midagi.

Suurepärased kõned on need, mis ei ole mitte ainult kirjutatud vaid on korduvalt ja ümber kirjutatud. Parimad mõtted tulevad sulle alati siis kui sa midagi üle kuulad või üle loed. Lisaks paned sa ka tähele, et kui samal teemal rohkem kui kord esineda, siis iga korraga muutub su esinemine järjest paremaks. Testides pidevalt, mis sinu esinemise juures töötab/ei tööta, saad sa oma teksti pidevalt parandada nii, et edaspidi „kehvad osad jäävad välja, head osad sisse.“

Ihale tagasisidet

Mida otsesemat tagasisidet ja kriitikat sa enda esinemise kohta saad, seda paremini see sind edasi aitab. Aeg-ajalt teeb küll rohkem meele mõruks, aga arenemise seisukohalt on see üks paremaid võimalusi. Lisaks sinu aitamisele aitab see ka sinu publikut - nad saavad sinu sõnumist paremini aru.

Soovitan oma esinemisi ka võimaluse korral filmida. Jah, ma tean - selle vaatamine on paljude jaoks väga valus kogemus, aga ma luban sulle, et tõenäoliselt on see parim tagasiside, mida sa oma esinemise kohta üldse saada võid. Ning üks asi veel - enamasti avastad sa oma esinemist lindilt vaadates, et "oh, see ei olnudki nii õudne".

Kokkuvõtteks

Ebaõnnestumine ei tohi mitte kunagi olla kiirteeks stressi juurde vaid see on loomulik arenemisprotsessi osa. See on sinu eneseabivahend. Mida rohkem sa esined, seda rohkem sa ka näed, et publik käitub üsna ühte moodi - kui sina esined hästi, on ka nemad ägedad. Kui sina ajad neile jama ja raiskad kuulajate aega, siis käituvad ka nemad vastavalt.

 

Autor: Urve Vilk, Avaliku esinemise blogi - Janek Tuttar

Liitu Sekretäri uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Sekretäri uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Cätlin PuhkanSekretär.ee turunduslahenduste müügijuhtTel: 53 315 700