13. oktoober 2011
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Huumor - see ei võrdu ainult anekdoodid

Üsna levinud arusaam on see, et esinemist peaks alustama naljaga. Tundub hea mõte, eks? Aga nüüd mõtle, kui mitu korda sa oled sattunud olukorda, kus esineja alustab omast arust peene naljaga... mis ei ole naljakas.

Niipea, kui see nali on tehtud, istuvad kuulajad ja mõtlevad "Ehh... vist tegi nalja, aga no ei ole naljakas." Esineja mõtleb samas "Tegin ju hea nalja, miks nad ei reageeri?" Valitseb pingeline vaikus ja ainuke häält tegev asi on ventilaator laes, mis "vuhhh-vuhhh-vuhhh" pinget keerutab.

Miks huumorit üldse kasutada?

Väga selgel põhjusel - sest see annab sinu esinemisele elu ja sära juurde. Sest inimestele meeldivad humoorikad lood. Sest sinu teemaga väga konkreetselt seotud ning samas ka õpetlikku iva sisaldavad lood mõjuvad eriti hästi. See, mida inimesed õpivad hea tujuga, ei lähe ka nii kergesti meelest.

Kes peaks esinemises nalja tegemist vältima?

Kas oled tähele pannud, et mõni inimene oskab lugusid väga värvikalt rääkida? Ta võtab igava loo ja räägib selle põnevaks. Kuulajad ootavad iga sõna, mis sealt tuleb. Ja siis on seal veel ka tegelased, kes kõige naljakama loo või anekdoodi oskavad edasi anda nii, et juba neljanda lause peale kuulajad tüdinevad. No ei oska lugusid vesta, mis teha.

Kui sa oled see viimane sell, siis jäta kohe nende punnitatud naljade tegemine - sellise huumori valekasutamise eest võid kuulajatelt endale mõttelise naela keset laupa saada.

Huumor - see ei võrdu ainult anekdoodid

Igaühega meist on juhtunud kümneid vahvaid lugusid. Isiklikke lugusid on erinevalt anekdoodist ka lihtsam rääkida. Kuulajad ei pruugi teada, et sa seda naljana esitad ja seega ei tunne nad ka kohustust naerda. Anekdoodid on aga laialt levinud ja on suur tõenäosus, et sa räägid midagi, mis on kümneid kordi ära leierdatud.

Parimad naljad on sinu enda ebaõnnestumistest

Justnimelt - räägi sellest, kuidas sa ise selles või teises valdkonnas täieliku käkiga oled hakkama saanud. Viska enda kulul nalja ja sa näed, kuipalju muhedamana sa kuulajate jaoks mõjud. Enamikule inimestest ei meeldi, kui nende kulul nalja visatakse, aga kui sina teed seda muhedal moel ise ja avalikult kõigi ees, siis juba see tekitab respekti.

Mida lühemalt seda parem

Kui sinu lugu on kilomeetrine vadin, millele lõppu ei paista tulevat, siis kuulajad tüdinevad ära enne kui sa puändinigi jõuad. Kindel reegel siinkohal on see, et mida pikem on lugu, seda naljakam ta olema peab. Pead ju oa kuulajate üles kruvitud ootusi kindlasti täitma.

Väldi puändi ette ära rääkimist

Ära küsi oma kuulajatelt küsimust stiilis "Kas olete kuulnud naljakat lugu sellest, kuidas jänes karule auku kukkudes tünga tegi?" Sellega räägid sa tõenäoliselt pool oma nalja sisust ära, mistõttu kaotad ka palju oma loo väärtusest.

Ära alusta oma lugu lausega "Ma räägin teile ühe nalja"

Sellega tekitad kuulajates õigustatud ootuse, et nüüd järgnebki nali. Paraku aga teame me kõik, et väga paljudel kordadel järgneb nalja asemel mingisugune käkk, mis paremal juhul sind ainult muhelema paneb. Parem esita oma nalja nagu üht tavalist õpetlikku lugu ja kui see kuulajaid naerma ajab, siis on see nende jaoks lisaboonus.

Autor: Urve Vilk, Avaliku esinemise blogi - Janek Tuttar

Liitu Sekretäri uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Sekretäri uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Cätlin PuhkanSekretär.ee turunduslahenduste müügijuhtTel: 53 315 700