Autor: Olavi Andla • 26. märts 2013
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Üllatusmotivatsioon loob positiivseid emotsioone ja murrab töörutiini

Üllatusmotivatsiooniprogrammide tegemine pole Eestis veel eriti moes. Küll aga on piiri taga seda viljeletud juba aastakümneid ning sealsed firmajuhid on aru saanud nende vajalikkusest. 

Mis siis on üllatusmotivatsioon? See on programm, kus shokeeritakse ja üllatatakse firma töötajaid nende tavapärases töö- või elukeskkonnas selleks, et luua positiivseid emotsioone, murda töörutiini ning tõsta motivatsiooni.

Mehed mustas tulid ja viisid naised ära

Toon näite, mida tegime kaks aastat tagasi ühele toredale Eesti ettevõttele. Firmas algas kell 10 tavapärane koosolek. Kui koosolek oli kestnud 15 minutit, sõitis akna taha suur must Hummer, millest tulid välja viis mustade prillidega meest. Kõik koosolekust osavõtjad olid elevil, kui nägid neid väljas askeldamas. Veelgi üllatunumad oldi, kui needsamad mehed korraga nende koosolekuruumi tulid ja palusid kõigil naistel laua äärest kaasa tulla ilma üleriideid kaasa võtmata.

Natuke ehmunud nägudega naised tulidki autosse ja kui nähti, et seal pakutakse  shampust ja maasikaid, läksid näod nalja täis. Üllatus oli suur, sest see päev ei olnud ju naistepäev ega kellegi sünnipäev. Mehed mustas tulid ja viisid naised keset tööpaeva lihtsalt ära. Ka autos olles ei rääkinud mehed midagi. Ühel hetkel tehti uks lahti ning naised avastasid, et neid toodi massaazhisalongi. Igale naisele oli organiseeritud tunnine lõõgastav massaazh ja jalavann. Kahe tunni pärast tõid mehed mustas naised rõõmsate ja rahulolevatena koosolekule tagasi. Enne kui naised aga autost lahkusid, andsid mehed mustas üle vaikese kingituse ja sedeli, kus oli kirjas: "Suur tänu, et olete meie kõrval iga päev. Firma juhtkond."  Selle firma juhtkond koosnes ainult meestest.

Sellest üllatusmotivatsioonist räägitakse firmas veel kaks aastat hiljemgi. Ei olnud see ju väga kallis, aga efekt oli võimas.

Võimalused üllatusmotivatsiooniks

Sarnaseid ideid saab mõelda välja kümneid. Näiteks on firmas kauaaegsel töötajal 10 aastat tööstaazi. Ta läheb nagu ikka kell 12 kohvikusse, avab ukse ja järsku hakkab muusika mängima. Kelnerid pakuvad jooki, nurgas mängib ansambel, laudadel on valged linad, lilled laual ning kaks kelnerit teenendavad ainult teda. Seinal suur banner: "Arvo, 10 aastat tagasi tulid meie juurde tööle. Me oleme uhked Sinu üle."  Seda kõike tavalisel argipäeval, tavapärases söögikohas. Võtab kohmetuks aga jääb igal juhul meelde.

Või siis kolmas idee. Üks ettevõtte töötaja kaitses firma au ja tegi midagi väikest aga samas väga kasulikku ühel päeval. See ei jäänud juhtkonnal märkamata. Õhtul, peale tööd, kui töötaja oli jõudnud oma kodupoes  järjekorras kassani, ütleb kassiir ootamatult talle, et ta ei pea täna arvet maksma. Mees ei saa vastust miks.  Sama juhtub ka paljudes teistes kohtades, kus töötaja sellel nädalal käis. Viimases kohas saab mees sedeli, kus on kirjas: "Suur tänu, et kaitsesid firma au. Me ei unusta seda."

Seega üllatusmotivatisooniprogramm töötabki üllatusena tavapärastes olukordades. Kui on hästi tehtud üllatus, siis kasvab see firmas nagu lumepall: kõik hakkavad sellest rääkima ja ootavad põnevusega, millal tuleb järgmine üllatus. Paraneb firma töökultuur ja samas pakub inimestele elevust igapäevarutiinis.

Liitu Sekretäri uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Sekretäri uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Cätlin PuhkanSekretär.ee turunduslahenduste müügijuhtTel: 53 315 700