Konflikt kui võimalus

Personalikonsultant Hanna Jõgi
Personalikonsultant Hanna Jõgi

Konfliktide seisukohalt on eelkõige oluline, et nende lahendamisega tegeletakse. Paraku liiga sageli üritatakse konfliktide korral pead liiva alla peites teema „üle elada“, kinnitades endale „küll läheb varsti mööda“, selle asemel et vastuoludele lahendusi otsida, kirjutab personalikonsultant Hanna Jõgi.

Üheks põhjuseks on kindlasti see, et tihti pole meeskonnas vajalikke kompetentse, et konflikti lahendamist konstruktiivselt juhtida, kuid sagedasti on põhjuseks uskumused, et konflikt on halb ja seda tuleb iga hinna eest vältida.

Konflikt iseenesest ei ole midagi negatiivset ega taunimisväärset, vaid hoopis vastupidi, see annab eelkõige võimaluse liikuda edasi, lahendada kitsaskohti, areneda ja parandada meeskonna „tervist“.

Konfliktide lahendamise soodustamine

Heaks stardipunktiks on erimeelsusi lahendades meeskonnasiseselt mõningates olulistes põhimõtetes kokku leppida ning vältida destruktiivseid uskumusi konfliktide lahendamise kohta. On mitmeid konfliktide konstruktiivset lahendamist toetavaid uskumust, mis väärivad kindlasti organisatsioonikultuuris juurutamist:

1. Konflikt on vältimatu ja vajalik elu osa - inimestel on erinevad arusaamad ja see on OK ning vastuolusid on võimalik lahendada võit-võit põhimõttel.

2. Konflikt aitab selgitada eesmärke -  sageli on konflikt see, mis paneb mõtlema ja otsustama, mida tahame, vajame, ootame ning konflikti lahendamine sillutab teed nende saavutamiseni.

3. Konflikt aitab kaasa probleemide lahendamisele -  konfliktid toovad sageli välja just need valupunktid, mis on olulised lahendada selleks, et organisatsioon saaks tervikuna areneda.

4. Konflikti lahendamine parandab sisekliimat - konflikti tulemuslik lahendamine võimaldab puhastada õhku pingetest, lahendab vastuolusid ja aitab inimestel üksteist paremini mõista.

5. Konfliktid liidavad inimesi - üheskoos lahenduse leidmine ja protsess selleni võimaldab tugevdada meeskonda.  Konflikti käigus töötatakse läbi erinevate poolte seisukohad, mis aitab paremini mõista teiste osapoolte väärtusi ja käitumist.

Eesmärgid selgeks

Konflikti lahendamise eeldus on see, et probleem on sõnastatud ehk avalik ning et osapooled mõistavad konflikti põhiküsimust ühte moodi. See eeldab situatsiooni ausat ning avatud analüüsimist.

Üks esimesi asju, mis tasub häiriva vastuolu korral teha, on sõnastada oodatav tulemus, millega kõik saaksid nõustuda. See hõlmab enamasti analüüsiga liikumist järjest üldisemale tasemele.

Väga sageli ei ole konflikti ka osapooled oma eesmärke ja nende saavutamise võimalusi „läbirääkimiste“ osas väga selgelt läbi mõelnud ning ka emotsioonide ja omavaheliste suhete juhtimisele pööratakse liialt vähe tähelepanu.

Lewicki ja Hiami (2006) on soovitanud konflikti või läbirääkimiste juures kindlasti:

• teha selgeks oma eesmärgid,
• olla teadlik oma emotsionaalsetest eesmärkidest,
• täpsustada soovitud tulemused, mis kattuvad eesmärkidega,
• pöörata tähelepanu vastaspoole ja sinu enda suhete tähtsusele.

Müra vähemaks

Sageli on vastuseisude tulemusliku lahendamise segajaks „müra“, mis jätab olulise negatiivse jälje kommunikatsiooniprotsessile ning teineteisest arusaamisele.

Selleks, et konfliktide lahendamise protsess saaks õnnestuda, on oluline võtta ja pühendada sellele aega, millal muude teemadega ei tegelda – oluline on, et osapooled saaksid segamatult keskenduda antud teemale. See tagab, et tõepoolest on kõik meeskonnaliikmed kaasatud ja et kommunikatsioon toimuks ilma liigse kõrvalise mürata.

Konflikti lahendamise võti on koostöö

Esmaabi meetod vastuseisu lahendamisel on tajupositsiooni vahetus ehk paluda konflikti osapooltel asuda teise rolli ning püüda asju näha teisest vaatevinklist. Võimalik, et juba ainuüksi selle tehnika kasutamine vähendab konflikti ulatust ning annab võimaluse leida lahendusi, mis rahuldaksid osapoolte erinevaid huve ja vajadusi.

Keerulisemate, pikemaajaliste või korduvate probleemide korral jääb sellest „esmaabist“ siiski enamasti väheks. Konfliktsituatsioonide üheks kõige efektiivsemaks lahendamise viisiks peetakse koostööd ehk meetod, kus erinevad osapooled teevad olukorra lahendamise nimel ühiseid pingutusi.

Koostöö konflikti lahendamise meetodi eeliseks on see, et inimesed on protsessi kaasatud, mistõttu on suurem tõenäosus, et nad hiljem ka vastuvõetud otsuseid aktsepteerivad ning pingeid ei teki. Samuti sõnastatakse ühiselt eesmärgid, täpsustub konflikti põhiküsimus ning erinevate osapoolte argumendid saavad selgelt kommunikeeritud mis võib juba omakorda suurendada üksteise ning teise inimese tajupositsiooni mõistmist.
 

Loe lisaks http://personalidisain.ee/personalijuhtimine-blogi.

Osale arutelus

  • Hanna Jõgi

    Hanna Jõgi
    PersonaliDisaini tegevjuht ja koolitaja

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Seotud lood

Jälgi Sekretäri sotsiaalmeedias

RSS

Peopaik

Krahv Mannteuffeli suvemõis (Kursi jahiloss)

Eestimaa keskel, käänuliste Pedja ja Kaave jõgede vahelisel alal on ellu ärganud üks vana ja majesteetlik hoone. See on krahv Mannteuffelile kuulunud suvemõisa peahoone aastast 1888, rahvasuus tuntud kui Kursi jahiloss. Seda maja võiks nimetada ka Eesti jahilosside krooniks, ajaloole on väärikas koht tuttav juba 130 aasta jooksul.

Strand SPA & konverentsihotell trumpab konkurendid üle rikkaliku kogemustepagasiga

Lääne-Eesti suurimal konverentsikeskusel on 25 aastat kogemusi ürituste korraldamises. See fakt saadab kindla sõnumi klientidele – võimekas ja usaldusväärne, professionaalne ja kvaliteetne. Just selline koostööpartner on Strand.

Küsitlus

Millal plaanid suvel puhata?

  • Juunis
    17%
    17%
  • Juulis
    83%
    83%
  • Augustis
    0%
    0%
  • Ei puhkagi suvel
    0%
    0%
  • Muu
    0%
    0%

Valdkonna tööpakkumised

Uudised

Teabevara

Sekretär.ee uudiskirjaga liitumine