Autor: Pille Semjonov, HR Factory turundusjuht • 26. jaanuar 2015
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Soovitused kandidaadile tagasiside andmisel

HR Factory müügi- ja turundusjuht Pille Semjonov
Tagasiside andmisel tuleks silmas pidada nii tööandjate kui ka töövõtjate huve. Millisel juhul peaks tagasiside olema põhjalik ja millisel puhul üldsõnalisem, kirjutab HR factory müügi- ja turundusjuht Pille Semjonov.

Palgainfo Agentuur viis 2014 sügis – 2015 talv läbi tööturu uuringu, mille raames kaardistati peamised tööturu trendid. Uuringus osales 310 tööandjat ning 15 980 töötajat ja tööotsijat. Palgauuringus keskenduti eelkõige majandussektoritele, kuna tööandjad soovivad palgatasemeid võrrelda sektoripõhiselt. Rohkema vastajate arvuga olid ehituse, kaubanduse, transpordi ja logistika ning tööstuse tegevusalad. Samuti olid hästi kaetud sellised sektorite ülesed töövaldkonnad nagu kontoritöö ning finants ja raamatupidamine. Täpsema info tööturu uuringu kohta leiad Palgainfo Agentuuri kodulehelt http://www.palgainfo.ee/

Lisaks toimus 2014 detsembrikuus üritus nimega Palgateater, kus arutleti uuringu tulemuste üle ja Palgainfo Agentuuri partnerid osalesid paneeldiskussioonis. HR factory esindajale esitati intrigeeriv küsimus – kas värbamisprotsessis osalenud kandidaatidele peaks andma põhjalikku tagasisidet? Uuringust selgus, et formaalset tagasisidet olid saanud alati või sageli pooled (50%) kandideerinutest, kolmandik (32%) ei olnud formaalset tagasisidet saanud mitte kunagi või harva ja põhjalikku tagasisidet olid saanud alati või sageli vaid 10% kandideerinutest. Samad näitajad selgusid ka tööandjate vastustest.

Soovitused kandidaadile tagasiside andmisel

Tagasiside andmisel püüame HR factory-s silmas pidada nii tööandjate kui ka töövõtjate huve. Töövõtja seisukohast oleks kindlasti kasulik, kui ta saaks põhjaliku tagasiside, miks ta konkreetsel konkursil kõrvale jäi. Kuid kahjuks tööandja jaoks on olukord keeruline. Me puutume igapäevaselt kokku sellega, et kandidaadid tegelikkuses tihti ei süvene töökuulutusse. Nad eiravad esitatavaid nõudmisi ja ootusi ning kandideerivad nö suvaliselt. See võib tööandja jaoks tähendada näiteks seda, et 40-st kandidaadist saab ta reaalselt 15 enam-vähem sobivat CV-d ja lõpuks on seal 1-3 sobivat kandidaati, keda võiks ametikohale kaaluda. Mida siis teha nende kandidaatidega, kes ei ole töökuulutusse süvenenud?

Helistada kõigile ja selgitada, et nende kvalifikatsioon ei vasta? See oleks mitme paralleelse konkursi puhul väga suur ajakulu ja töökoormus. Lisaks sellele tõlgendavad kandidaadid tagasisidet vastavalt oma kogemusele ja haridustasemele ning tööandjal on raske läbi telefoni või e-kirja kontrollida seda emotsiooni, mida tagasiside tekitab. Kandidaat ei pruugi nõustuda, et tegemist on ausa tagasisidega tema kvalifikatsiooni kohta ning järgneda võivad vaidlused.

Tööandjale soovitaks, et ebasobivatele kandidaatidele tuleks kindlasti saata äraütlemisekirjad ja need, mis lähevad välja suurele osale kandidaatidest, võiksid olla standardsed ja viisaka äraütlemisega. Kui tegemist on viimase 3 kandidaadiga, kellega on juba ka kohtutud ja pikemalt räägitud, siis nendega võiks teha näiteks telefonikõne ning põgusalt selgitada, miks ta siiski ei osutunud viimases voorus valituks.

Soovitus tööotsijatele

Kui Sa aga oled kandideerimas uuele ametikohale, siis peamine on süvenda esitatud nõudmistesse ja aru saada, millega ettevõte täpselt tegeleb. Nii saad analüüsida, kas Sinul on vajalikud kompetentsid antud ametikohale kandideerimiseks. See ei pruugi olla lihtne ülesanne ja võib juhtuda, et töökuulutus ei vasta kõikidele Su küsimustele. Sellisel juhul on igati teretulnud näiteks helistada värbamise eest vastutavale inimesele ja küsida täpsustusi. Põhiline sõnum on, et mõtle oma kandidatuur läbi ja ära mine puhtalt õnne peale välja. Meeles tasub ka pidada, et valiku protsess on vastastikune ja ka töötajad loobuvad sageli tööpakkumistest. Tööandjatel tasuks ka enda poolt pakutud tingimused kriitiliselt läbi vaadata ning kaaluda vastutuleku kohti, nt kaugtöö vm paindlike töötingimuste osas.

Tööle kandideerimisel on oluline lisaks CV-le ka kandidaadi taust. Keeruline on üheselt defineerida, millised taustaandmeid on töösse puutuvad, millised mitte, sest me kõik teame, et tööelu puudutab meie isiklikku elu ja vastupidi. Esmase info saab värbaja alati CV ja kaaskirja vahendusel, see on info, mida kandidaat soovib enda kohta jagada. Teistlaadi taustaandmed tulevad ilmsiks interneti või siis kandidaadi poolt antud soovitaja vahendusel. Näiteks kui taustaandmetest selgub, et kandidaadil oli eelmisel töökohal probleeme alkoholiga või ei peetud kinni tööaegadest, siis see on kindlasti info, mis mõjutab tema kandidatuuri. Üldjuhul soovitajad ei too selliseid näiteid ilma põhjuseta ja kui tegemist on igati korraliku inimesega, siis tema taustaandmed pigem toetavad kandidatuuri. Võib väita, et tööandja ei vali ainult selle järgi, kes CV põhjal kõige parem. Vaid pigem selle järgi, kes sobib antud ajahetkel meeskonda konkreetset vajadust või probleemi kõige paremini lahendama. Tihti võetakse arvesse ka ettevõtte eesmärke ja sihte, kuhu soovitakse liikuda ning siis on oluline hinnata, kas konkreetsel kandidaadil on potentsiaali neid eesmärke täita.

Kokkuvõtvalt võib öelda, et värbamisprotsessis ongi oluline koguda kandidaadi kohta piisavalt palju informatsiooni, et hinnata tema potentsiaali antud ametikohal edukalt toime tulla ning ka ettevõtte keskkonda sobituda. Seega ei ole taustaandmeid, mis ühel või teisel moel ei mõjutaks otsust kandidaadi kohta.

Loe lisaks www.hrfactory.com/et/personalijutud.

Liitu Sekretäri uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Sekretäri uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Cätlin PuhkanSekretär.ee turunduslahenduste müügijuhtTel: 53 315 700