13. august 2015
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Uue töötaja leidmine ei alga kuulutusest

Tammiste personalibüroo
Küllap istuvad paljud sekretärid ja juhiabid kahel toolil - olles ise aeg-ajalt tööotsija rollis ja siis uute töötajate valiku korraldajad. Personaliotsingu läbiviimisel saadava vastutuse määr tuleneb kindlasti sekretäri töö- ja elukogemusest, sama määrav on juhtide usaldus ja soov/soovimatus ise töötajaid valida, kirjutab Tammiste personalibüroo juht ja koolitaja Sirje Tammiste.

Kui sekretär on tehnilise toe pakkuja, siis ei pea ta muretsema kandideerijate arvu või taseme pärast. Kui ta aga vastutab sobivate kandidaatide leidmise eest, tasub vahel mõelda laiemalt  – miks ei tunne meie ettevõtte kuulutuste vastu huvi valdkonna tipptegijad?

Tammiste personalibüroo juhataja Sirje Tammiste.
Foto: Meeli Küttim (Tammiste personalibüroo juhataja Sirje Tammiste)

Järjest tähtsamaks muutub ettevõtte maine ja juhi kui persooni bränd

Kui teeme sihtotsingut ja helistame ametikohale sobivale kandidaadile, peame tavapäraselt vastama  hulgale tulevase tööga seotud küsimustele.  Kui veel mõned aastad tagasi küsisid tööotsijad enne kandideerimist ettevõtte turupositsiooni, toodete/teenuste konkurentsivõime ja palga kohta, siis üha enam puudutavad kandidaatide küsimused ettevõtte mainet ja tulevast juhti. Nii on vaja töötajate värbamisel müüa kõigepealt tööandjat ja siis juhti.

Tulevases tööandjas hinnatakse ausust ärilistes suhetes, oma töötajatest hoolimist ja pidevat arendamist, stabiilsust ja kindlat turupositsiooni. Turuliidritel on hea maine ja kindlam positsioon kui väiksemate ettevõtetel ning seetõttu on neil ka uusi töötajaid leida mõnevõrra kergem.  Tuntus meelitab. Samas on just väiksemate ettevõtete sekretärid sageli ka personalijuhi rollis ning peavad suutma juhtidele vahel ka keerulisi küsimusi esitada.

Tööpakkumise saamisel esitavad tööotsijad meie  personalikonsultandile üha sagedamini küsimusi nii otsese juhi kui  meeskonnasuhete kohta – küllap ka otsingut läbiviivale sekretärile.  Tööotsijad on valmis oma palgaootustes allapoole tulema, kui võidavad tööalases õhkkonnas. Teisalt – kui küsime kandidaatidelt nende töökoha vahetuse põhjuste kohta, tuuakse eelkõige välja juhi autokraatset ja hoolimatut käitumist ning pingelisi suhteid meeskonnas. Nii et jutud sellest, kuidas vaid palk kõike määrab, on kindlasti liialdatud. Just lugupidavalt käituvad juhid on need, kellega koos soovitakse töötada. Paljude inimeste  tööõnneks on üliolulised hea meeskond ja usalduslikud suhted juhiga.  Nii peaks juhtide inimeste juhtimisoskuse arendamisse panustatud raha ja aeg  võtma kui olulist investeeringut. Konsultandil väljastpoolt ettevõtet on muidugi neid teemasid mugavam käsitleda – pole ju tema töökoht ohus …

Kui oled personaliotsingu kuulutuse avaldanud, suhtle korrektselt kõikide CV saatjatega.  Taas on eelis suurematel ettevõttel, kellel on professionaalne personalijuht.  Väikefirma juht peab enne kuulutuse avaldamist hoolega läbi mõtlema, kas ta on ikka kättesaadav ja saab töötajate otsimisele piisavalt aega leida. Kui see töö on sekretärile usaldatud, soovitame  ametikoha ülesanded, nõudmised, palgapakkumine jm. oluline enda jaoks väga selgeks teha. Telefonile vastaja müüb seda töökohta läbi veenvuse.  Just väiksemad ettevõtted on sageli meie kliendid – et leida juurde kompetentsi ja aega, mida uue töötaja värbamine nõuab.

Kui tööandjal puudub aeg ja kogemused personaliotsingu alustamiseks ja kandidaatidega suhtlemiseks, võib alati tellida eelvaliku, kus personaliotsingufirma kõik need mured enda kanda võtab. Lõppvalik jääb ikka juhi teha, kuid ta saab sel moel inimesi otsida selleks väärtuslikku tööaega kulutamata.

Valikut ei tee tööandja, valiku teeb töövõtja

Tööandjal on sageli arusaam, et tema valib, kelle tööle võtab. Tegelikult  teeb tööotsija  valiku kolmel korral: kui saadab CV, personalivaliku protsessi ajal ja peale kohtumist tulevase juhiga. See, kuidas tulevast tööd tutvustatakse, määrab kandideerijate huvi. Töökuulutust tuleb vaadata kui reklaami, selle loomisse  tasub panustada. Juhi oskamatus töövestlust läbi viia võib kaasa tuua kandideerija loobumise. Seda ei saa teha muude tööde kõrvalt, vestlusele uue inimesega tuleb keskenduda ja muud kohutused kõrvale jätta. Keset tööintervjuud telefonikõnedele ei vastata!

Nii ei saa ka sekretär muude tööde kõrvalt tööintervjuusid teha.

Eeltöö määrab otsingu õige suuna

Enne kuulutuse avaldamist on vaja väga põhjalikult läbi mõelda tööülesanded, mida uuele töötajale antakse ning nende teostamiseks vajalikud kogemused, omadused ning oskused. Soovitan loobuda klišeedest (väga hea suhtlemisoskus, kõrge stressitaluvus, jne), pigem tutvustada töökohta sisulisemalt.  Väiksemates ettevõtetes on tööülesanded sageli laialivalguvad – tuleb teha justkui kõike. Siiski soovitame töökorraldus paremini läbi mõelda ja määrata igaühele kindlad ülesanded ja ka kindel vastutusvaldkond. Meie kohtume alati enne otsingu algust oma tellijaga, soovime laua ümber näha ka tulevasi kolleege. Nii tekib meie personalikonsultandil õige kliendi tunnetus ja ta oskab kõiges kaasa mõelda ning omapoolseid soovitusi anda.

Valikul tuleb tegutseda otsustavalt

Kui teeme sihtotsingut, on enamasti aega erinevaid kandidaate kaaluda ja nendega vajadusel ka  korduvalt kohtuda. Kui ettevõte korraldab avatud konkursi, on kandideerimas aktiivselt tööd otsivad inimesed, kes ei pruugi ära oodata pikale venivat konkurssi. Kuigi armastan põhimõtet – palka aeglaselt, vabasta kiiresti – ei tähenda see valikuotsustega venitamist. Kui oled leidnud tugeva kandidaadi, tee võimalikult kiiresti konkreetne pakkumine, saada talle tutvumiseks tööleping, püüa jõuda closinguni. Just – closing pole vaid müügis oluline! Õigele inimese palkamisel tuleb tegutseda otsustavalt - tegemist on ju töökoha müügiga! Tea – inimestele meeldivad ametilikud lepingud, paljud on kogenud, et suusõnaline kokkulepe ei oma sageli mingit väärtust.

Järjest enam pööratakse tähelepanu kandideerija isiksuseomadustele, väärtustele ja võimetele

Kui varem valiti sobiv inimene tööalaseid oskusi hindava vestluse põhjal, siis järjest enam pööratakse tähelepanu uue töötaja isiksuseomadustele ja võimetele, väärtustele ja hoiakutele. Kui tööalaseid oskusi õpime juurde, siis isiksuseomadusi muuta pole võimalik. Tavapäraselt kasutame kandidaadi hindamisel võimeid-, isiksuseomadusi-, motivatsiooni- ning talle omaseid käitumisviise hindavaid teste. Teste on hea tellida juurde ka siis, kui ettevõte teeb ise valiku ja soovib lõppotsust  põhjalikumalt kaaluda. Selleks on meie personalibürool välja töötatud hindamisteenus. Viimane aasta on eriti ilmekalt näidanud – kes korra on seda teenust kasutanud, soovib seda võtmeisikute värbamisel ka edaspidi kasutada. Tööalast kompetentsi oskab kindlasti ettevõtte juht ise kõige paremini hinnata, kuid inimese omadustele sageli piisavalt tähelepanu ei pöörata.

Mida suurema vastutusega ametikoht, seda olulisem on  töötaja isiksus – milline ta inimesena on.  Enamasti  määrab tööalase edukuse töötaja sihikindlus ja pühendumine, oskus leida ühine keel  kolleegide,  klientide ja koostööpartneritega – just neid omadusi on kindlasti vaja valikuprotsessis hinnata.

Loe lisaks www.tammistepersonal.ee.

Tammiste Personalibüroo OÜ

Tornimäe 5, Tallinn

+372 447 8000, +372 56 988 100

[email protected]

Autor: Sirje Tammiste, personalibüroo juhataja

Liitu Sekretäri uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Sekretäri uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Cätlin PuhkanSekretär.ee turunduslahenduste müügijuhtTel: 53 315 700