Kuidas tunnustada ja kritiseerida?

Eestlane on tuntud oma kriitikameele poolest. Kritiseerida meile meeldib, olgugi et nii võid endale eluaegse vihavaenlase saada. Hea ja tunnustav sõna aga ei taha kuidagi üle huulte tulla. Ometi on see ju nii lihtne ja teeb pilvise päeva palju ilusamaks. Kriitikanoolte õigest teelesaatmisest ja tunnustamisest räägib E.G.U. Erapraksise arst- psühhoterapeut Veronika Elmet.Me töötame koos paljude inimestega, kes kõik on erineva lastetoa ja ellusuhtumisega. Mõni peab loomulikuks ärikliendiga kohtumisele veerand tundi hiljaks jääda, teine on igaks juhuks alati viis minutit enne kohal. Paratamatult põrkuvad erinevad arusaamad.

Kui oled otsustanud kolleegile tema kitsaskohad kätte näidata, räägi kõigepealt asjaosalise endaga, mitte ära torma kohe ülemusele ette kandma. Ja kõigepealt võiksid pinda sondeerida- kas sinu meelest lahendamist vajav probleem on ikka üldse probleem, kas kaastöötajad arvavad ka nii. Võib-olla oled lihtsalt põhjendamatult kriitiline.

Aus kriitika
Selgeksrääkimist vajavaid teemasid võib olla igasuguseid- sulle ei sobi kolleegi käitumisstiil; töökohustused jäid täitmata ja sina pidid tema töö ära tegema; tähtsa kliendiga kohtudes olid seljas sobimatud riided; kolleeg küll teadis, et peab mingi tööalase probleemi lahendama, kuid jättis selle tegemata, sest ülesanne tundus ebameeldiv. Või toimus kommunikatsioonihäire- kolleeg ei kuulnud, et peab kliendiga kohtuma; läbi mitme suu jõudis temani vale kellaaeg jne. Viimased näited ei käigi kriitika valdkonda, kuid selgeksrääkimist vajavad sellegipoolest.

Kriitika peab alati olema aus, ära mõtle ebameeldiva kolleegi juures ise vigu välja. Siis pole tegu enam kriitika, vaid oma subjektiivse suhtumise väljaelamisega. Töökaaslasega vesteldes lähtu iseenda rollist, näiteks: "Mina, sekretär, asutuse visiitkaart, olen mures, sest"¦"? . Loomulikult võtab kritiseeritav esimesel hetkel juttu väga isiklikult. See on inimlik. Ja mõni inimene on juba loomult tundlik või depressioonis ning võtab iga väiksematki märkust südamesse. Sellepärast ütle kohe- asi pole sinus, sa oled tore kolleeg (või too esile mingi hea omadus), aga see, et sa ette teatamata kohtumisele minemata jätsid, ei ole sobilik ja viib firma maine alla.

Hullem lugu on siis, kui peab suhted selgeks rääkima samas asutuses töötava sõbranna, sugulase või elukaaslasega. Sel juhul on rollimääratlus eriti oluline- mina sekretäri ja töökaaslasena juhin tähelepanu su eksimusele, kuid see ei mõjuta kuidagi meie suhteid väljaspool tööaega.

Kehtestav käitumine

Mingil juhul ei tohi vastamisi minna kaks pinges inimest, siis läheb sõjaks, milles võitjaid ei ole. Ole sa kuitahes vihane või solvunud, enne kolleegiga vestlemist rahune maha, lase "pudrul jahtuda"?. Agressiivne ja materdav kriitika, mis läheb põhirollide kallale (näiteks "Mis inimene sa üldse oled"?, "Ise tahab veel naine olla"?), viib lauskonfliktini. Kritiseerides püüa vältida sina-teadet (näiteks "Sa tegid seda valesti"?), lähtu hoopis endast: MINUL on mure firma maine pärast, MINUL oli ebamugav, kui klient pidi ilmaasjata ootama, MUL on kahju, et nii juhtus. See läheb kaasvestlejale korda, ta hakkab kuulama.Kehtestav käitumine ei ole teisele pealelendamine, kolleegi paikapanemine. Sageli hõõrutakse mõnuga käsi ja väidetakse, et küll ma talle nüüd ütlesin. See ei ole kehtestav käitumine, kuigi esmapilgul võib tunduda, et kritiseerija pani end maksma.

Vestluse käigus paku välja omapoolsed lahendused. Siis lakkab kritiseeritav mõtlemast sellele, kui paha ta on ja suudab ka omapoolselt midagi välja pakkuda. Tekib koostöö.

Mida konkreetsem, lühem ja faktidele põhinev su jutt on, seda parem. ütle konkreetselt- sel kuupäeval ja kellaajal oli nii. Ääri-veeri aetud jutt ja pikk sissejuhatus sihile ei vii: kolleeg saab nagunii aru, et midagi on valesti, läheb pingesse ja võib su ümbernurgajutust hoopis vale teate üles korjata.

Vestluse aeg peab osapooltele sobima

Võib juhtuda, et kolleeg on tõesti nii närvis, et süda klopib, kõrvus kohiseb ja su sõnad ei jõuagi temani, sest ta pole suuteline kuulama. Siis anna talle aega. Kui oled kontaktis kindel, räägi uuesti, korda teadet.

Vali vestluseks õige aeg. Kui kolleeg on hommikul kella kümneni unine nagu porikärbes, pole mõtet temaga kell kaheksa juttu teha. Mõni on rahulikum täis kõhuga ja suitsumees pärast koni kustutamist. Ehk võikski vestluse suitsutoas maha pidada, muidugi tingimusel, et seal pole liigseid kõrvu. Vestlus peab igal juhul privaatne olema. Lülita välja ka alati helisevad telefonid.

Ka tööpäeva lõpus pole kõige arukam vestelda, sest siis on kõik juba väsinud. Väsinud inimene aga muutub närviliseks.

"Sõjaplaan"? ülemuse vastu

ülemust on tavaliselt kõige raskem kritiseerida. Kahjuks on valdkondi, mis tuleb temagagi sirgeks rääkida. Näiteks ajab ülemus pidevalt segi töö- ja eraasjad. Sekretär broneerib ülemusele teatripileteid, puhkusereise, helistab tema abikaasa ilusalongi. Kui asjad tagurpidi on, anna sellest märku. Hambad ristis kannatamine ei aita. Paljud sekretärid käivad just selle probleemiga terapeudi juures abi otsimas, sest segaste töösuhete tõttu vaevab neid unetus, isupuudus ja stress. Koostöös terapeudiga valmib "sõjaplaan"?, kuidas ja millal ülemuse jutule minna.

Impulsiivse ülemuse puhul tead juba ette, et ta karjub natuke aega, siis aga rahuneb ja ei mäletagi enam, milliste nimedega ta sind õnnistas. ütle lihtsalt: "Rahune maha, räägime 15 minuti pärast uuesti. " Kui aga tavaliselt tasakaalukas inimene hakkab kriitikat kuuldes ootamatult sõimama, aja selg sirgu ja lahku. Küll ta mõne aja möödudes rahuneb.

Kriitika taluvus näitab inimese küpsust. Kui kriitika taluvus on madal, aitab teraapia viga parandada.

Tunnustamine loob mõnusa õhkkonna

Kollektiivides, kus üksteist tunnustatakse ja kiidetakse, on alati parem õhkkond, kui seal, kus vihaselt põrnitsetakse ja kriitikanooli lennutatakse. Tavaliselt on tunnustamise algatajaks inimene, kes pärineb perest, kus lihtsalt öeldaksegi üksteisele häid asju. Ta peab endast lugu, arvab, et on midagi väärt, maailm on mõnus paik ja teised inimesed on vahvad, kuigi tuleb ette ka üksikuid erandeid. Töökaaslased saavad peagi aru, et sellises õhkkonnas on hoopis mõnusam töötada ning hakkavad komplimente vastu tegema. Kui aga tunnustamise eestvedaja töölt lahkub, võib asi soiku jääda.

Usu, kui kiidetakse

Kiita võib kõike- hästikorraldatud üritust, sisukat sõnavõttu, õnnestunud imidzhimuutust, isikuomadusi, isegi ülemuse lipsu. Kui kardad, et komplimenti pugemisena võetakse, siis ütle kohe välja: ma tean, et see võib pugemisena tunduda, kuid mulle tõesti meeldib sinu lips. Tunnustaja võib väsida, kui komplimente vastu võtta ei osata. Näiteks: "See tooteesitlus tuli sul täna väga hästi välja."? - "Ah, mine metsa, ma ajasin täiesti lolli juttu."?. Püüa igal juhul komplimendile positiivselt vastata, sest muidu sulle neid enam ei tehtagi. Paljudel inimestel on elukogemus, et kui juba kiidetakse, järelikult tahetakse midagi vastu saada. Nemad küsivad kohe: "Miks sa kiidad?"?. Tavaliselt tunnustatakse sind lihtsalt sellepärast, et oled kiituse ära teeninud.

Raske on kiita inimest, kes arvab, et ta pole midagi väärt, maailm on õudne paik ja inimene on inimesele hunt. Seegi arvamus pärineb lastetoast, kuid loomulikult ka elu keerdkäikudest.

Kõige selle juures ära unusta: midagi EI PEA tegema, vaid VÕIB teha. Sa ei pea tunnustama ega kritiseerima, kui ei taha.

Osale arutelus

  • Maris Veerus

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Jälgi Sekretäri sotsiaalmeedias

RSS

Peopaik

Järveveere puhkekeskus ootab külastajaid nii suvel kui talvel

Maalilisel Võrtsjärve kaldal Valma külas asuv Järveveere puhkekeskus on suurepärane paik suveürituste, seminaride, pulmade ja talvepäevade korraldamiseks.

Tallinna Õpetajate Maja – väärikas peo ja koolituskoht vanalinna südames

Tallinna Õpetajate Maja on raekoja platsi ääres asuv kolmest majast koosnev kompleks, kus on võimalik korraldada pidusid, konverentse, koolitusi, vastuvõtte, kontserte ja palju muud.

Küsitlus

Kas osaled võistlusel PARIM SEKRETÄR 2018?

  • Osalen ise
    0%
    0%
  • Soovitan kolleegi
    0%
    0%
  • Soovitan tuttavat sekretäri
    0%
    0%
  • Ei osale ega soovita, kuid jälgin võistlust veebis
    40%
    40%
  • Ei osale ega soovita
    50%
    50%
  • Muu
    10%
    10%

Valdkonna tööpakkumised

Maxima otsib BÜROOJUHTI

Maxima Eesti OÜ

24. aprill 2018

Maxima is looking for a MANAGEMENT BOARD ASSISTANT

Maxima Eesti OÜ

22. aprill 2018

Teabevara