Kuidas oma ettepanekuid juhile ja kolleegidele huvitavaks teha?

Head mõtted saavad alati teoks, alustab kütuse jae- ja hulgimüügiga tegeleva firma Urgen Oil sekretär Eret Türk, Hansapanga reklaamist tuttava sõnumiga. Asjas oleks nagu iva aga nii lihtne see kõik siiski ei ole.

Esialgu huvitas mind küsimus, kas sekretärid üldse on valmis oma ideid välja pakkuma. Tartu Karlova Gümnaasiumi sekretär Marge Lauri kinnitab, et temale meeldib kasutada sissekäidud rada ja seda seetõttu, et see toimib väga hästi. Koolisekretäri igapäevane töö on nii rutiine - kirjad, dokumendid, registri läbikanded, käskkirjade vormistamine. Mis põnevust ja uusi ideid selles töös kogu aeg saab tekkidagi, küsib naine?

Väikelinna meediafirma sekretär arvab, et ise tuleb olla leidlik, kuid kinnitab, et tihti küsib ta abi oma tuttavatest sekretäridelt ja on veendunud, et paljuski on see tingitud ka sellest, et nende asutuse toimimise ajaloos on ta esimene sekretär. Tema on küll veendunud, et igavat tööd ei talu keegi ja seetõttu tuleb endal oma töö põnevaks teha.

Ilmselt on õigus mõlemal sekretäril, sest kui firma sisemine ülesehitus ei kannata suuri ideid ja keerulisi muutusi, pole neid tark ette võtta. Kooli sekretär kinnitab, et kindlasti on tal sõnaõigust, aga oma algatusel ideid ta töösse kindlasti ei viiks. "Sekretär allub ikkagi direktorile ja temaga nõu pidada ja ettepanekuid läbi arutada - see on minu arvates ainuõige"?, annab ta teada oma suhtumise. Sama kinnitab ta ka oma kolleegide suhtes. Ta arvab: "Ideid on kergem huvitavaks teha direktorile, sest koolis minu kolleegid -kaastöötajad on õpetajad, kes otseselt alluvad direktori asetäitjale õppealal ja nemadki saavad uusi ideid ja ettepanekuid rohkem temalt"?.

Siiski näib, et küllalt kindel on see, et kui sul on selge firma sisemine ülesehitus, siis on käes ka vastus, kas tasub ideedega välja tulla, et reegleid rikkuda, pead sa neid teadma. Samas fakt on ka see, et "jänesed shampust ei joo"?. Võta risk, unusta konservatiivsus ja ära käitu, kas enda või kellegi teise poolt firmas sissekäidud või siis etteantud reeglite järgi. Genereeri uusi ideid ja nende lahendusi, püüa leida põnev ja leidlik idee ning tekita sellele huvitav lähenemine. Paljudele inimestele avaldab muljet just see idee, mille kohta nad ise ütlevad, pagan, et ma ise selle peale ei tulnud. Usu, selline reaktsioon annab sulle juba pool võitu.

Meediafirma sekretär kinnitab, lähtuvalt oma kogemusest, et ideede rääkimise puhul on asutuses peamiseks määravaks teguriks just inimeste omavahelised suhted. Ta arvab: "Vahel lihtsalt peab olema ka taktitundeline ning ettepanek on kasulik teha nii, et teine inimene arvab, et käis ise selle mõtte välja"?. Tema soovitab jälgida lihtsaid asju. "üks hea reegel on see, et kui oleks vaja midagi küsida või saada, siis oleks tore tabada ülemuse hea tuju ära ning olen märganud, et selleks on peale lõunasööki aeg, s.t. kui ülemusel on kõht täis, keegi pole jõudnud teda veel välja vihastada jne"?.


Mida siis ikkagi teha?

Tark oleks lihtsalt lasta end vabaks, fantaasiale anda sisse täistuur, raputa firmat ja kolleege. Sa ei pea ise leiutama jalgratast, otsi mõni tsitaat, kasuta statistikat, vürtsita oma ütlusi ja väiteid suurepäraste kirjanduslike näidete ja kommentaaridega. See loob ideele alla veel mitmeid kihte, vorm muutub palju tempokamaks ja omanäolisemaks. Ära anna alla, kui sinu idee seekord läbi ei lähe, siis võib läbi selle tekkida sinust mulje, kui originaalsest inimesest, kes ei ole klisheedeinimene. Sinu järgmist ideed ja ettepanekut, oodatakse ilmse huviga.

Kas idee on peaasi?

Meediaasutuse sekretär ei arva, et idee peab olema just omapärane. "Tähtis on ju, et see oleks hea idee, mis toimiks ja milleks oleks ka kasu. Olen näinud küll inimesi, kes mõtlevad ideid välja idee pärast, et siis oleks midagigi ette anda teistele, kuid idee ise ei ole väärt midagi. Ta kinnitab, et edukas idee tuleb kõige paremini siis välja, kui see idee seisab natuke sahtlis. Ta jutustab, et kui näiteks õhtul mõtlen mingi idee välja ja sellega ei ole kiire, siis tegelen selle mõttega edasi alles järgmise päeva hommikul, ehk on mul siis mingi uus lähenemisnurk või saan veel paremaks idee teha"?.

Kõik, keda loo tarbeks küsitlesin, on nõus, et tegelikult on mõlemad määrava tähtsusega, nii teostus kui ka idee sisu. Vaidlen meediasekretäriga pisut edasi, kas ei ole mitte nii, et meedias on just idee tähtis. Ta toob mulle vastuseks tugeva argumendi: "Nagu ennegi mainisin, kui idee tehakse ainult idee pärast, siis see ei toimi. Ma ei salli selliseid inimesi, kes teevad lihtsalt midagi, et oleks midagi ette näidata, kui teha, siis juba korralikult, et sellel oleks ka mõtet. Teostus on samuti tähtis, sest kui idee jääb ainult mõtlemistasandile ja ei saa seda teostada või ei taheta, siis pole see idee ka midagi väärt."? Lõpuks ütleb ta: "Ma tõstan isegi teostuse rohkem esikohale kui idee ise, kuna teostuse käigus saab natukene ideed ka muuta, et see veel paremini toimiks"?. Temaga nõustub ka, Karlova Gümnaasiumi sekretär, ta küsib, mis kasu on ideest, kui see jääb ainult ettepaneku tasemele?

Hüva nõu

Meediafirma sekretär annab head nõu: "Kõigepealt mõtle ikka ise idee korralikult läbi, et miks see idee võiks ka teistele huvi pakkuda jne. Huvitav oleks kolleegidel ja ka juhil näha sinu ideed paberil või joonisel või seinal (midagi sellist), et kui inimene, kes häbeneb ka esineda, siis ei ole eriti huvitav tema kogelemist kuulata, isegi kui idee on hea. Arvan, et ei oleks hea ka selline autokraatlik lähenemine, et mina mõtlesin, teeme nii, otsustanud olen ma nii jne.

Idee väljakäimise käigus võiks küsida teistelt, mis sa arvad sellest, kas oleksid sellest huvitatud jne, siis tekib neil tunne, et ka nemad on selle ideega vaeva näinud ja neil tekib juba rohkem huvi"?.

Ka mina ise usun sellesse, miks mitte mõelda oma ettepanekule nimi ja lühike slogan. Usu, mida lihtsam see on, seda kergemini jääb see meelde. Kogu protsessi vältel ole hästi konkreetne, korrektne ja mänguline. Joonista skeeme, tee video- või fotoetteaste. Ära ole pinges ega võta kõike surmtõsiselt, loo selline meeldiv õhkkond momentidega, mis aitavad pingeid maha võtta. Mida rohkem on selliseid väikesi asju, mis jäävad meelde ja mis loovad seose sinu projektiga, seda parem. See võimaldab luua kampaania silmatorkavaks ja läbi selle ehk ka elujõuliseks.

Psühholoogid on sõnastanud, et edu saladus peitub paljuski inimese koostöövalmiduses.

Fakt on see, et inimesel, kel on kaaslastega hea klapp võib veenduda, et teised on alati valmis teda aitama ja ilmsesti jõuab ta kõrgemale ning kaugemale kui isekas geenius. Alusta läbirääkimisi, püüa endaga kaasa tõmmata teisi töökaaslasi, usun, et nad tasakaalustavad sinu lennukaid ambitsioone, aitavad sul sirgeks vaielda ettepaneku nõrgad ja tugevad küljed. Läbi selle võib sul tekkida juurde uusi säravaid ideid ja ära alahinda, ka teiste rolli aidata kaup niiöelda turule, kus see jõuab kiiremini kaastöötajate ja ülemuseni.

Vedelkütuse jae- ja hulgimüügiga tegeleva firma Urgen Oil sekretär Eret Türk arvab, et paljuski loeb asi sellest, kui ise oled heatujuline, positiivne, entusiastlik oma mõtete/ettepanekute väljaütlemisel.

Kui sa juba oled oma ideega jõudnud kriitikute ehk kaastöötajate ette, ole igal juhul tõsiseltvõetav, enda suhtes jäta alles kriitikameel. Hoia silm peal asjadel, mida saaks sinu projektis muuta, viita nendele, avalda julgelt oma arvamust ja argumenteeri seda. Koolita veidi oma häält, selleks pole palju vaja, tee paar kõneharjutust, sest hea diktsioon loob hea aluse kuulamiseks. ütle alati arutluses ise viimane sõna, selle on võimalus taas kõlama jääda.

Meediafirma juhiabi arvab, et tema puhul on oluliseks märksõnaks see, et ta ei salli rutiini. Põnevaks saab tööd tema sõnul teha just uute ideede kaudu ja see on võimalik ainult siis, kui sa end pidevalt täiendad.

Ja küllap ongi nii, et kui su erialased oskused on nõrgad, ei kompenseeri seda ka psühholoogilised oskused teisi mõjutada ja kaasa looma ja mõtlema panna. Ilmsesti lööb läbi ikkagi inimene, kelle on kõike - oskusi, teadmisi ja inimlikke omadusi.Ja muidugi, võid sa käituda nii nagu Vedade igivana tarkus soovitab, mittemidagi teha ja ikkagi sa saavutad rohkem. Kõik tuleb lihtsalt jätta sinnapaika ja kuulata oma südamehäält ja -soove. Usutavasti on nii, et aeg toob oma möödumisega lahenduse ja kõik saab korda justkui nõjaväel. On see võimalik? Ega ei usuks küll, kui ise poleks selliseid inimesi näinud"¦

Osale arutelus

  • Anu Viita

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Jälgi Sekretäri sotsiaalmeedias

RSS

Peopaik

Värske ja erakordselt särav koht stiilseks firmapeoks – Olympic Casino Olümpia

Smokingus härrad, õhtukleitides daamid, bigbänd, kabaree, särisev pinge Black Jacki lauas ja erutav kõlin automaadisaalis – ei, see pole James Bondi uue filmi treiler, vaid firmaüritus Tallinna kõige põnevamas peokohas, Olympic Casino Olümpias.

Toosikannu puhkekeskus Käru vallas Raplamaal

Raplamaal asuv Toosikannu puhkekeskus on ideaalne peokoht nii suurematele kui ka väiksematele seltskondadele. Aga mitte ainult – Toosikannus asub Eesti esimene ja ainus loomapark ning lisaks tähtpäevade tähistamisele on see suurepärane koht asjalikele koosolekutele ja konverentsidele.

Küsitlus

Millal plaanid suvel puhata?

  • Juunis
    17%
    17%
  • Juulis
    83%
    83%
  • Augustis
    0%
    0%
  • Ei puhkagi suvel
    0%
    0%
  • Muu
    0%
    0%

Valdkonna tööpakkumised

Uudised

Teabevara

Sekretär.ee uudiskirjaga liitumine