Kuidas oma esinemisoskust lihvida?

1. SÕNUMITOOJA

Kui Sul on Sinu enda arvates teistele väga hea mõte edasi öelda, siis on Sul enda sisemist erutust raske varjata ja sellel põhjusel tekib sinu juttu õhin, mis publiku Sind põnevuse ja tähelepanuga kuulama naelutab. Kui Sulle endale oma jutt või selle mõte väga ei meeldi ja see Sul südamest ei tule, siis suudad vaevalt ka muude nippidega oluliselt kuulajate tähelepanu haarata.

2. OOTAMATU

Sirge tee on igavam kui kurviline ja mägine. Jutt, milles puuduvad ootamatud käigud, muutub kiiresti monotoonseks ja igavaks. Tehes midagi ootamatut haarad aga sekundiga inimeste tähelepanu. Ootamatu võib olla sinu sõnakasutus antud teema raames, vaatenurk, mida teised pole eriti või üldse kasutanud (räägid tööasjadest ja tood paralleeli pannkoogi küpsetamisega) või žest, mis on ootamatu (käeplaks, löök jalaga vastu põrandat, maha istumine, käega karate liigutuse tegemine). Tundub võibolla esialgu veidi ajuvaba, kuid efekt on garanteeritud.

3. LUGUDE RÄÄKIJA

Meie aju ei salvesta väga hästi sõnu - palju parema meelega salvestab ta lugusid kuulates tekkinud kujutuspildid ja läbielatud tunded. Piisab vaid Sul kirjeldama hakata mingit reaalset olukorda või öelda, et Sul on üks näide või lugu rääkida, kui inimeste kulmud tõusevad ja kõrvad lähevad kikki. Lood, mida hästi mäletame, on tavaliselt kas naljakad või meile hinge läinud. Nali ja "pisarad"? hoiavad kuulaja tähelepanu väga hästi. NB! Kui Su näide või lugu ei kanna endas sõnumit, mis Sinu ettekande sõnumiga seostub, siis ära seda parem räägi.

4. KüSIJA

Isegi kui Sa ei plaani oma ettekannet tehes kuulajatega tegelikku dialoogi luua, tasub oma juttu küsimusi pikkida ehk selliseid küsimusi, mida ise küsid ja millele ka ise vastad. "Miks ma seda räägin?"? "Mis selle loo mõte on?"? Sellised küsimused haaravad isegi selle inimese tähelepanu, kellel see siiani hajunud oli, ja kes oma mõttes sinult justkui vastu küsib "Pagan tõesti, miks sa seda räägid? Ma pole suutnud siiani aru saada."? Siiski, kuulajatele selliste küsimuste esitamine, millele Sa ka vastust ootad, aitab veel paremini tähelepanu haarata, sest kõik mõtlevad oma peas, kuidas nad Sinu küsimusele vastaksid, julgemad vastavad kõvasti, ja kokkuvõttes mõtlevad kõik kaasa.

5. SEISUKOHTADE VASTANDAJA

Televisioonis näidatakse sageli vestlussaateid, kus erinevate seisukohtadega osapooled omavahel "võitlevad"?, ja nende saadete vaadatavus on üllatavalt kõrge. Igaüks on ilmselt tundud sellistel hetkedel tähelepanu kasvu ja pähe on tekkinud erinevad küsimused ("Huvitav, mis ta selle peale ütleb? Kuidas ta edasi räägib?"?). Seega on huvi tekitamiseks kaval mõte julgeda oma jutus ka enda arusaamale vastupidiseid seisukohti avaldada ja neile rahulikult ise vastu vaielda.

6. OLULISTE ASJADE RÄÄKIJA

Tihti piisab tähelepanu haaramiseks sellest, et ütled: "Nüüd tuleb ettekande üks olulisemaid mõtteid."? Kuulajad, kes kogu juttu nagunii 100%-lise tähelepanuga ei kuula, tõstavad pea, et kuulda ära vähemalt kõige olulisem. Kusjuures sealjuures on tähelepanuväärne see, et kuulajad tõstavad pea ka siis, kui esineja on 3-4 korda 30 minuti jooksul sellist avangut kasutanud. Seega ei pruugi eelpool toodud lauset kasutada vaid üks kord, vaid iga olulisema idee juures.

Tuletan meelde, et nende tööriistade kasutamine ei ole siiski esinemise puhul eesmärk omaette. Parim eesmärk, mis Su ettekandel olla saab, on kuulajat mingil moel aidata. Parima õhkkonna selleks loovad aga kindlasti need inimesed, kes oskavad kuulajat huviga kuulama panna.

Osale arutelus

  • Timo Rein

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Jälgi Sekretäri sotsiaalmeedias

RSS

Peopaik

Strand SPA & konverentsihotell trumpab konkurendid üle rikkaliku kogemustepagasiga

Lääne-Eesti suurimal konverentsikeskusel on 25 aastat kogemusi ürituste korraldamises. See fakt saadab kindla sõnumi klientidele – võimekas ja usaldusväärne, professionaalne ja kvaliteetne. Just selline koostööpartner on Strand.

Krahv Mannteuffeli suvemõis (Kursi jahiloss)

Eestimaa keskel, käänuliste Pedja ja Kaave jõgede vahelisel alal on ellu ärganud üks vana ja majesteetlik hoone. See on krahv Mannteuffelile kuulunud suvemõisa peahoone aastast 1888, rahvasuus tuntud kui Kursi jahiloss. Seda maja võiks nimetada ka Eesti jahilosside krooniks, ajaloole on väärikas koht tuttav juba 130 aasta jooksul.

Küsitlus

Valdkonna tööpakkumised

Teabevara