Mis on virtuaalse suhtlemise kultuur? Kuidas mina seda muuta saan? Milleks meilietikett?

Tutvustame väikest arenevat Eestit e-riigina, mis on igati õigustatud, kui vaadata pisut maailmas ringi. Meil on e-valimised, e-teenindus, e-Maksuamet jms. Enamikes riikides ei võeta sugugi nii iseenesestmõistetavalt seda, et igal firmal peaks olema koduleht või peaks saama tellida kaupu, teenuseid ja nende eest maksta interneti vahendusel.Oleme meeldivas mõttes ära hellitatud sellega, et meie kohvikutes ja hotellides on lisaväärtusena tasuta netiühendus. Suur kiitus selle eest neile, kelle teha see on. Oleks vast hea teada, kas meie igapäevane e-suhtlus vastab ka teatud etiketinormidele. Siinkohal ei tõstata ma küsimust kasutatavate IT- lahenduste osas vaid juurdlen natuke viisakusreeglite teadvustamise osas internetisuhtluses.


Etikett ja meilisuhtlus.

Oh, kes meist ei tahaks elada normideta, kuid siiski-siiski"¦kui hoolega mõetelda, siis on just reeglid need, mis hoiavad ära segaduse ja tagavad meile teatud turvalisuse elukeskkonnas, milles elame. Me kõik oleme võimelised tegema paljusid asju, mis ei ole nö viisakad, kuid ometi üks osa meist teadvustab oma tegude tagajärgi ja mõju ühiskonnale ning temale enesele tervikult ja seetõttu lähtub oma tegutsemises üldtuntud normidest. Näiteks sellest, et ei ole ilus varastada.

Etikett kujuneb välja teatud tegevuse käigus ja sisaldab endas praktilisest ja üldtuntud viisakusest läbipõimunud infot, mille ülestähendamisel ja levitamisel tekib teatud viisakusnorm.

Suhtlen igapäevaselt internetti aktiivselt kasutades. Eelkõige suhtlen meili teel, kiirinfo vahetamisel on abiks MSN, vajadusel Skype.

Suhtlus toimub kolleegide, klientide, erinevate ametiasutuste, üliõpilaste ja sõpradega nii Eestist kui välismaalt.

Hoolimata sellest, et Eesti on meilikasutajatel päris hea meilisuhtluse tase - nii vastamise kiirust, visuaalset külge kui struktuuri arvestades, on siingi arenguruumi päris palju.


Mis on virtuaalne suhtlemiskultuur?

Virtuaalne suhtlemiskultuur on teatud viisakusnormide kogum elektroonilisel suhtlemisel.

Elektrooniline suhtlemine on analoogne teistele suhtlemisliikidele - näost-näkku suhtlemisel lisandub kehakeel ja hääl, telefonisuhtlusel hääl. Elektroonilise suhtlemise puhul antakse emotsioonid edasi kirjapildis - mõtte edastamist sõnade ja lausetega toetavad väljendite valik, lause- ja kogu kirja ülesehitus, kirjavahemärgid ja emotikonid ehk emotsioone väljendavad märgikombinatsioonid.

Meilivahetuses toimub ühe inimese suhtlemine teise inimese või grupiga. Kui seda selgelt tajuda, siis on võimalik elektroonilisse suhtlemisse üle kanda kõik tavasuhtlemise viisakuspõhimõtted.

Näiteks ei pööra sa ju selga, kui teine sind kõnetab. See ei ole viisakas. Intelligentne inimene, ja seda me ju oleme, vastab ja järgib sealjuures viisakuspõhimõtteid.


Kas virtuaalne suhtlemisoskus mõjutab meie imagot?

Organisatsioonid kasutavad erinevaid virtuaalseid suhtlemiskanaleid nii organisatsioonisiseselt, kui suheldes väljapoole.

Nii sisemine kui väline kirjavahetus peegeldab organisatsioonikultuuri. Meist igaühe oskus meili teel ennast väljendada, on üks osa, millest moodustub meie enda imago. Ja seda, kas me oskame või ei oska meili teel suhelda, pannakse tähele. Nii nagu veterinaararst saab aru, kui on tegemist inimesega, kes ei tunne looma hingeelu; tehnik mõistab, kui tal on vestluspartneriks võhik masinate alal; tunneb meilietiketi valdaja ära inimese, kes ei tea suhtlusnorme või kasutab arvutit harva.


Kes meid harib?

Parendada ei saa seda, mille olemasolust või puudumisest me teadlikud ei ole.Kes peaks olema see algataja, kes pöörab tähelepanu viisile, kuidas inimesed elektroonilistes kanalites suhtlevad? Kas õpetajad koolis? Tööandjad? Töötajad ise?

Kõigil on see võimalus olemas.

Tööandja saab töötajatele korraldada koolituse või kinkida raamatu, kus teema jutuks - kaks kärbest ühe hoobiga - tähelepanuavaldus ja motiveerimine ning teadlikkuse tõstmine, mis peegeldub ettevõttekultuuris ja loob ettevõtte imagot.

Töötaja ise saab otsida infot internetist või astuda läbi raamatupoest.

Õpetajad koolis, kelle haldusalaks IT-alaste teadmiste jagamine, saavad samuti suure töö ära teha teadvustades virtuaalsuhtlemise viisakusnorme.Siinkohal testige iseenda teadmisi ja vaadake, kas leiate järgnevas e-kirjas üles 5 eksimust meilietiketi suhtes.


Mida saab ära teha sekretär?

Meid ümbritseva muutmisel kehtib üks peamine reegel: muutmist tuleb alustada iseendast.

3 soovitust, kuidas sekretär saab organisatsiooni meilimiskultuuri parandada:

  • veendu, et pead ise kinni meilietiketist;
  • tutvusta teistele meilimise häid tavasid (siselehes, intranetis, stendil);
  • anna otsest ja viisakat tagasiside neile, kes süstemaatiliselt meilietiketi vastu eksivad.
  • Abi saad väikesest meilietiketi raamatust "Virtuaalne suhtlemiskultuur. Mida ma peaksin teadma meilietiketist."? Katrin Aedma 2005. Sarjast "Lühikoolitus iseõppijale"?.

    Osale arutelus

    • Katrin Aedma

    Jälgi Sekretäri sotsiaalmeedias

    RSS

    Küsitlus

    Millal plaanid suvel puhata?

    • Juunis
      17%
      17%
    • Juulis
      83%
      83%
    • Augustis
      0%
      0%
    • Ei puhkagi suvel
      0%
      0%
    • Muu
      0%
      0%

    Valdkonna tööpakkumised

    EVR Cargo otsib JUHIABI

    EVR Cargo AS

    28. juuni 2017

    Uudised

    Käsi­raamatud

    Sekretär.ee uudiskirjaga liitumine