Hästi antud tagasiside toidab hinge

Kriitikat ja tagasisidet ei tohi omavahel segi ajada. "Sa rikkusid kõik ära!" on heast tagasiside andmisest umbes sama kaugel kui pingviinid jääkarudest. (Nendele, kes bioloogiatunnis eriliselt tähelepanelikud pole polnud: pingviinid elavad lõunapoolkeral, jääkarud aga põhjas).

Tagasiside toimib nagu kaja. Kui saatja annab välja signaali (valmistab õhtusöögi, helistab kliendile, kujundab kontoriruumid), tekitab see vastuvõtjani jõudes mingisuguse reaktsiooni ("Mmm, kui maitsev!", "Tal on ründav hääletoon.", "Sinine sein mõjub rahustavalt."). Edasi on kaks varianti: vastuvõtja kas 1) jätab emotsioonid enda teada või 2) informeerib oma mõtetest ka saatjat, kes saab siis kas end korrigeerida või veenduda tegevuse õigsuses. Viimane ongi tagasiside: tagasi liikuv side.

"See tuli sul päris hästi välja!", "Ma tundsin end puudutatuna, kui sa minust terve õhtu mööda vaatasid.", "Supp oli pisut üle soolatud." Piltlikult öeldes on tagasisidet andvad inimesed peegel, mille abil on võimalik end kõrvalt näha ja teada saada, kuidas ümbritsevad üht, teist või kolmandat käitumist tajuvad.

See, et tagasisidestamise kohta on kirjutatud mitmesajalehelisi raamatuid, mille ainuüksi lugemiseks (võtete omandamisest rääkimata!) võib kuluda päevi, ei tähenda, et poleks olemas rida soovitusi ja nippe, mis aitavad toime tulla igapäevaste suhtlemissituatsioonidega.

Selleks, et kuhugi minna, on vaja teada, kus parasjagu ollakse

Eestlaste ja tagasisidega on üldse kummalised lood. Kommenteerimine - olgu selleks siis ründav ülemus või ebaviisakas teenindaja - on laialt levinud, kuid selle suunamine otse asjassepuutuvale inimesele mitte. "Ei ole minu asi talle öelda," on teenindusasutustes kümneid, kui mitte sadu kordi kuuldud lause. Kuidas saab üks ettevõte teenust parandada, kui talle ei öelda, mis on hästi või halvasti?

Teine nigel omadus on oskamatus näha tagasisides kingitust. Külalisele saadetud kutse lausestusvigadele vihjanud töökaaslases nähakse pigem kibestunud ilkujat, kui inimest, tänu kellele sellised vead edaspidi ära jäävad. Ometi on selleks,et midagi paremaks muuta, vaja teada, mis on hetkeolukord.

Kui ükski töökaaslastest ei maini, et praegune riietus kontorisse üldse ei sobi, ei saagi ju osata stiilimuutust tahta. Kuigi põhimõtteliselt võib teiste arvamust ka varjatult uurida - jälgida näoilmeid, otsida kahemõttelisi viiteid - on hoopis kindlam lihtsalt küsida: "Kati, mis sa arvad, kas selline riietus sobib kontoris kandmiseks?"

Eriti kasulik võib olla tagasiside inimesele, kes ei ole selle järele küsinud. Näiteks suure plekiga pükstega poodi mööda kõndimine õnnestus mul eelkõige seetõttu, et keegi ümbritsevatest ei pidanud vaevaks märkida: "Andestust, te vist ei tea, et teil on näts pükste külge kleepunud." Sama kehtib ka halva hingeõhu, äkilise kõnemaneeri või riivavate kommentaaride kohta, mille tegija ei pruugi teadagi, et miski muutmist vajab.

Tunnustamine toetab

Esiteks ei tee paha üle korrata alguses juba mainitud tõde: tagasiside ei ole seesama, mis kriitika. Kuigi vajadus "oma arvamuse avaldamise" järele tõuseb eriti tugevalt, kui miski häirib, on positiivsete asjade märkamine (ja väljaütlemine!) vähemalt sama tähtis.

Tunnustamise jaoks ei ole palju reegleid. Erinevalt kriitikast ei ole eriti tõenäoline, et soojad sõnad jätavad kuulajale haavu: kui millegagi üldse riskida, siis on see kellegi päeva heaks tegemine. Kuna negatiivsed märkused jäävad üldjuhul paremini meelde, kui head, siis ära karda positiivsega üle pingutada - peaasi, jää siiraks.

Negatiivsete kommentaaride puhul tuleks aga mõelda, mis on edastatava sõnumi mõte. Laialivalguva pahameele ("Sa ei meeldi mulle!") väljendamisel ei ole mõtet, kui see kuulajat ei aita. Kui kommenteerija eesmärk ei ole just kuulaja kaitseseisund või kibestumine, võiks laused enne väljaütlemist läbi mõelda.

Kui on vaja rääkida halvast

1. Keskendu tagasiside andmisel sellele, mida inimene teeb või on teinud, mitte ära seosta halvasti täidetud ülesannet inimese isiksusega.

Halb: "Sa oled õel inimene. Sa ütlesid kliendile, et meil ei ole seda teenust, kuigi tegelikult sa lihtsalt ei viitsinud temaga tegeleda."

Parem: "Ma olin pettunud, et sa ütlesid kliendile, et meil ei ole seda teenust."

2. Too näiteid, millistes situatsioonides selline käitumisjoon on esinenud. Kirjelda emotsioone, mida see käitumine just sinus tekitab.

Halb: "Sa räägid nii kiiresti, et keegi ei suuda sinust aru saada."

Parem: "Mul on hästi keeruline sinust aru saada, kui sa nii kiiresti räägid."

3. Paku lahendusi

Halb: "Need püksid ei sobi sulle."

Parem: "Ma arvan, et sa näeksid parem välja pisut kitsamates pükstes."

4. Ära jäta halba ilma heata: leia mõni positiivne märkus, kiitus, mis sobib vestluse lõpetamiseks

Halb: "Ega mul ei olnudki enam midagi muud öelda."

Parem: "Kui see välja arvata, saad sa oma tööga suurepäraselt hakkama! Ma olen su üle uhke."

5. Kasuta silmsidet, mine vajadusel kaaslaste kuuldekaugusest välja - avalikult tehtud märkused võivad tunduda halvustamisena.

6. Ole tundlik. Mõtle, kas sulle meeldiks sellist tagasisidet saada? Kuidas see temale meeldida võib?


Enamlevinud vead tagasiside andmisel

üks tihemini esinevaid vigu tagasiside andmisel on ründamine: kriitika esitamine rünnakuna isiku vastu, mitte aga kaebusena, mille suhtes oleks võimalik midagi ette võtta. Oma osa mängib siin ka juurdunud komme tagasisidega viivitada: pahameelt hoitakse nii kaua vaka all, et see kogunedes üle ääre purskab. Tekkivas konfliktis ei pöörata enam tähelepanu sellele, mis õigupoolest halvasti oli. Samuti esitatakse inimese vastu suunatud süüdistusi, mis sisaldavad vastumeelsust, sarkasmi ja põlgust.

Mõlemad eelnimetatust tingivad kaitseasendi võtmise, vastutusest kõrvalehoidmise ning lõpuks ka müüri ehitamise või kibestunud passiivse vastuseisu.

Ning kõige viimase, kuid mitte tähtsusetumana: kriitikat jagatakse oluliselt kergekäelisemalt kui kiitust, kuigi peaks olema just vastupidi.

Osale arutelus

  • Maria Kupinskaja

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Jälgi Sekretäri sotsiaalmeedias

RSS

Peopaik

Krahv Mannteuffeli suvemõis (Kursi jahiloss)

Eestimaa keskel, käänuliste Pedja ja Kaave jõgede vahelisel alal on ellu ärganud üks vana ja majesteetlik hoone. See on krahv Mannteuffelile kuulunud suvemõisa peahoone aastast 1888, rahvasuus tuntud kui Kursi jahiloss. Seda maja võiks nimetada ka Eesti jahilosside krooniks, ajaloole on väärikas koht tuttav juba 130 aasta jooksul.

Strand SPA & konverentsihotell trumpab konkurendid üle rikkaliku kogemustepagasiga

Lääne-Eesti suurimal konverentsikeskusel on 25 aastat kogemusi ürituste korraldamises. See fakt saadab kindla sõnumi klientidele – võimekas ja usaldusväärne, professionaalne ja kvaliteetne. Just selline koostööpartner on Strand.

Küsitlus

Millal plaanid suvel puhata?

  • Juunis
    17%
    17%
  • Juulis
    83%
    83%
  • Augustis
    0%
    0%
  • Ei puhkagi suvel
    0%
    0%
  • Muu
    0%
    0%

Valdkonna tööpakkumised

Uudised

Teabevara

Sekretär.ee uudiskirjaga liitumine