Mäng - vitaalse tööelu lahutamatu osa

Tõeliselt suur inimene jääb südames ikka lapseks. /Mencius/Mängud on olnud lahutamatu osa meelelahutusäris. Viimase aastakümne jooksul on need sisse imbunud ka töökeskkonda. Miks inimesed on tagasi pöördunud lapsepõlve, kus õpitakse primitiivsetest simulatsioonidest?

Emotsioonid on meie kütus

Meie kired on töölised, mida loodus saadab, et aidata ehitada teadvuse (see tähendab õnne) lossi. Ja inimesele, kes loobuks neist töölistest ja arvaks üksi võivat tõsta kõiki olemasolu kive, jääks igavesti ta hinge peavarjuks vaid kitsas, külm ja lage kong. Emotsiooon on see, mis teeb meid õnnelikeks või tekitab kurbust.

Mäng taastab lapseliku siiruse

Enamus inimesi ei taha (ei julge) teistest eristuda, sest teistsugune on indiviid, heidik. Kui inimene pole just seltskonnalõvi, siis igasugune tähelepanusaamine mõjub frustreerivalt. Vabadus saabub siis, kui enamus teeb sama asja. Siis ei ole keegi erinev ega pälvi eritähelepanu. Mäng on vahend inimeste alateadlike soovide täitmiseks. Vastutus langeb mängujuhile - kõik me teeme "lollusi" solidaarsusest ürituse läbiviija vastu.

Mäng toob esile varjatud võlud, anded

Mängu käigus tuleb paljugi põnevat kaaslaste kohta välja. Juhtimisrolli võtavad tihti üle inimesed, kellest poleks esmapilgul seda oodanudki. Lisaks rollile avalduvad oskused ja huvid, mida igapäevaelus ei teadnud. Inimene töötab üldiselt kindlas valdkonnas (mis seab teatavad piirid). Väljaspool tööaega aga on igal inimesel teised rollid - ema, kaljuronija, maletaja, täpsuslaskur jne. See kõik tuleb ebatavalises situatsioonis välja.

Mäng on õppevahend

Elu on üks suur kool ja õpetaja. Kõik protsessid kajastuvad ja korduvad igapäevaselt, igahetkeliselt meie ümber. Küsimus on pigem selles, kas oskame seda näha ja sellest õppida? Kas oskame näha koduperenaises ostujuhti ja laojuhatajat? Tal on eelarve, millega peab majandama - tarnima vajaliku koguse kaupa piisava sagedusega ja seda siis ladustama. Tal on limiteeritud ressursid ostmiseks, transportimiseks (50 kg jahu pole just mõistlik korraga 4-liikmelisele perele muretseda) ja ladustamiseks. Samad põhimõtted, aga nimetused on teised. Mängujuhi ülesanne on aidata tähelepanu juhtida ja näha paralleele tegeliku elu ja mängu vahel.

Eduka mängu saladus

1. Kõik inimesed tahavad mängida, mõni ei söenda seda välja näidata. Mäng on kõigi jaoks nauditav vaid siis, kui seda veab karismaatiline inimene. See on A ja O.2. Tehnilise poole pealt tuleb arvesse võtta inimeste eripärasid - vanust, soolist koosseisu, tausta, hariduslikku poolt, ametipositsioone, ellusuhtumist jne. Mäng on seda põnevam, kuivõrd ta on osalejate eludega seotud. Siiski - ei tasu alahinnata inimeste soove - esialgne ninakirtsutus võib olla pelgalt hirm emotsioone välja näidata.3. Alguses tuleb ennast soojaks mängida. Kunagi ei tohi alustada füüsilist kontakti nõudvate mängudega. Vaikselt edasi liikudes avanevad osalejad. Füüsilist kontakti nõudvad mängud on hilisemalt väga heaks lõplike piiride lammutajaks.4. Mängu käigus tuleb inimesi julgustada. Täiskasvanute puhul on laialt levinud mentaliteet - "Mis nüüd mina." Tegelikult on hinges põlemas soov (seda eriti vaiksemate ja tagasihoidlikumate inimeste puhul). Kui mängujuht tajub kirjeldatud situatsiooni, siis pannes inimese antud rolli, täidab ta mängija soovi.

5. Mäng on mängujuhi sisetunde küsimus. Ehk mis mängu läbi viia, millist legendi rääkida, kui pikalt midagi teha, sõltub konkreetsest situatsioonist. Seda ei saa kunagi eelnevalt paika panna ja võtta lõpliku reeglina.

Soojenduseks ...

üks soojendusmänge

(ice breaking)
, mida ise tihti koolitustel vm kasutan, on "Minu elu". Päeva alguses on kokkutulnud inimesed unised ja kinnised. Päeva suhtes on teatavad seisukohad ja sisse on võetud alateadlik kaitsehoiak.

Minu elu

Mängijad jalutavad ruumis ringi. Mängujuhi märguande peale võetakse 2-3 kaupa kokku ja kordamööda räägitakse mis juhtus nendega viimase tunni jooksul. Seejuures on käsk luisata nii kuis vähegi suudetakse. Pärast 2 - 3 minutit (mõistlik aeg on alla minuti - 1 minut ühe mängija peale) hakkavad mängijad taaskord ruumis kaootiliselt ringi jalutama (mängujuhi märguande peale). Taaskord laseb mängujuht koonduda inimestel 2 - 3 kaupa kokku ja seekord rääkida, mis juhtus nende viimase 24 h jooksul (nt tulid tulnukad maa peale ja tegid inimkatseid nendega. Naiste lemmik on, et eriti kena miljonär oleks neile peaagu otsa sõitnud. Miljonär armus temasse ja külvas üle lilledega jne). Ja nii korrata protsessi viimase nädala juhtumisega, viimase kuu juhtumistega ja viimase aasta juhtumistega. (Kui mängijad on valmis, siis võib pikendada seda ka viimase 10 aasta juhtumistega). Vastavalt mängijate valmisolekule saab mängujuht antud "vestlusteemasid" varieerida - kas midagi vahelt ära jätta või midagi lisada. Optimaalne oleks 3 - 4 "vestlusringi" teha.

Selle aja peale on inimesed enda fantaasia tööle pannud ja kuna nad endast ei pea rääkima, siis elavnenud päris korralikult. Nüüd on osalejad "küpsed" edasiseks tegevuseks.

Edukat mängimist!

Osale arutelus

  • Kristiina Räägel

Jälgi Sekretäri sotsiaalmeedias

RSS

Peopaik

Tallinna Õpetajate Maja – väärikas peo ja koolituskoht vanalinna südames

Tallinna Õpetajate Maja on raekoja platsi ääres asuv kolmest majast koosnev kompleks, kus on võimalik korraldada pidusid, konverentse, koolitusi, vastuvõtte, kontserte ja palju muud.

Toosikannu puhkekeskus Käru vallas Raplamaal

Raplamaal asuv Toosikannu puhkekeskus on ideaalne peokoht nii suurematele kui ka väiksematele seltskondadele. Aga mitte ainult – Toosikannus asub Eesti esimene ja ainus loomapark ning lisaks tähtpäevade tähistamisele on see suurepärane koht asjalikele koosolekutele ja konverentsidele.

Küsitlus

Millal plaanid suvel puhata?

  • Juunis
    17%
    17%
  • Juulis
    83%
    83%
  • Augustis
    0%
    0%
  • Ei puhkagi suvel
    0%
    0%
  • Muu
    0%
    0%

Valdkonna tööpakkumised

Uudised

Teabevara

Sekretär.ee uudiskirjaga liitumine