Kuidas hinnata koolituse tulemuslikkust?

Olin möödunud neljapäeval ja reedel koolitusel. Erinevus tavalisega seisnes selles, et olin märkimisväärselt vaiksem kui tavaliselt koolitusel. Nimelt, seekord koolitati mind. Või õigemini meeskonda, mille liige ma olen.

Nüüd koolitusele tagasi vaadates tundub olevat paslik aeg vastata suhtluskeskkonnas orkut.com asuva Seletuskiri Oü kommuuni liikme Ivika soovile. Nimelt soovis Ivika, et pühenduksin ühes oma kolumnilugudes koolituse tulemuslikkuse hindamisele. Ehk et, kuidas leida oma meeskonnale sobiv koolitus, milline on mõistlik hinnatase ning mille järgi hinnata, kas koolitus täitis oma eesmärgi?

Kõige mõistlikum tundub alustamine päris algusest ehk siis koolitusvajadusest. Millal see tekib ja miks see tekib? Jättes kõrvale puhtalt erialaoskuste koolitused (teatud toimingu tegemiseks eelduslikud teadmised ja oskused), kipub see vajadus praktikas tekkima pahatihti siis kui miski on juba hakanud organisatsioonis käärima: kas on tootlikkus (tulemuslikkus) langenud ja põhjustele ei ole jaole saadud; konfliktid on pugenud meeskonna liikmete või osakonnavahelistesse suhetesse; kollektiivis ilmnevad stressi tundemärgid; aega kasutatakse ebaefektiivselt või muud negatiivsed nähtused.

Nüüd on personali-, koolitus- või vahetu juht küsimärgi ees. Probleem on justkui määratletud, kuid mil moel olukorda lahendada? Kas proovida hakkama saada omal jõul ehk nn "in house" koolitusega, mis sisuliselt tähendab oma spetsialistide poolt läbiviidavat koolitust või tellida koolitus sisse. Kui puuduvad kompetentsed spetsialistid või on probleem oma olemuselt selline, mille lahendamisel pole oma inimesest kasu, tuleb valida koolitaja-konsultant. See on väljaminek ja sellega kaasneb suurem ajakulu, kuid ennekõike on see võimalus. Võimalus saada objektiivset informatsiooni, värskeimat oskusteavet ja praktilisi võtteid probleemsest olukorrast väljumiseks.

Koolitaja-konsultandi valikul saab arvestada kindlasti paljude teguritega, nagu koolitusettevõtte brändi tugevus, koolitaja tuntus avalikkusele jne. Kuid kindlasti tuleb arvestada koolitaja kompententsusega antud valdkonnas, -töökogemusliku taustaga ning ettevõtja referentsidega. On nüri kuulata avaliku sektori asutuses juhtimiskoolitust eraettevõtluse näidetel ning läbida meeskonnatöö koolitust inimese juhtimisel, kes on kogu oma karjääri jooksul töötanud üksi.

Koolituse korraldusliku poole pealt ning maksimaalse tulemuslikkuse saavutamise nimel on koolituse toimumiskoht mõistlik organiseerida alati väljaspool töökohta. Vastasel juhul jäävad alati teatud osa teie inimestest lahendama tööalaseid probleeme ja ootamatuid väljakutseid koolituse toimumise ajal. Takistatud on nende "asendamatute" areng ja panus ning kahjustatud ülejäänud grupi motiveeritus koolituse käigus pakutavat omandada.

Koolituse tulemuslikkust hinnates on meil aga mõistlik keskenduda kolmele olulisele kriteeriumile: tõhusus, mõjusus ja säästlikkus.

Koolituse säästlikkuse all pean siinkohal silmas koolitustegevuse kulutuste minimeerimist, ilma et seejuures kahjustuks meile vajaminev kvaliteet. Säästlikkuse tagamiseks on seega mõistlik võtta alternatiivseid pakkumusi ehk teha turu-uuringut. Internet ja usaldusväärsed soovitajad on siinkohal asendamatuteks abimeesteks.

Koolituse tõhusus on parimat resultaati pakkuv suhe makstud rahaliste vahendite ja -sooritatud tegevuste vahel. Arvestuse aluseks on kindlasti koolituspäevade maht, koolitusel osalenute arv, kasutatud rahaliste vahendite hulk jpm. Seda, mil määral on koolitus olnud tõhus ehk positiivset tulemust tootev saab jälgida vahe-eesmärkide saavutamisest, mis omakorda teenivad lõpptulemuse saavutamist (nt teeninduskoolituse puhul on vähenenud kliendikaebuste osakaal kontrollitaval ajavahemikul, aja- ja stressijuhtimise koolituse puhul on paranenud andmesisestajate tööefektiivsus ning vähenenud eksimuste arv jne). Koolituse tõhusus on koolituse mõjususe eelduseks.

Koolituse mõjusus on lõpptulemuse vastavus soovitud eesmärkidele ehk piltlikult öeldes, see mis avaldub töötulemuses ning on meile silmaga nähtav või muul moel vahetult tunnetatav.

Nii lihtne see ongi. Ehk lihtsat pole siin mitte midagi. Kõige olulisem on koolituse planeerimisel ja koolitaja valikul hinnata eelkõike koolitaja, mitte koolitusettevõtte, sobivust Teie organisatsiooni omapärale ja -koolitusvajadusele.

Seletuskiri Oü pakub erinevaid töötajate motivatsiooni ja distsipliini- ning ajajuhtimise koolitusi hinnates eelnevalt Teie organisatsiooni eripära ja vajadusi: www.seletuskiri.ee; marko@seletuskiri.ee

Osale arutelus

  • Marko Torm

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Jälgi Sekretäri sotsiaalmeedias

RSS

Peopaik

Energia avastuskeskus – pinget pakkuv ja ootamatult šikk peopaik

Tallinna vanalinna ja Kalamaja piiril asuv Energia avastuskeskuse hoone on sadade üritusekorraldajate jaoks vastanud kolmele üliolulisele kriteeriumile: a) vana elektrijaama masinamaja peasaal on ootamatu, ent šikk peopaik, b) suurel ekspositsioonialal on külalistele garanteeritult avastamisrõõmu, ja c) keskuse asukoht on lihtsalt väga hea.

Värske ja erakordselt särav koht stiilseks firmapeoks – Olympic Casino Olümpia

Smokingus härrad, õhtukleitides daamid, bigbänd, kabaree, särisev pinge Black Jacki lauas ja erutav kõlin automaadisaalis – ei, see pole James Bondi uue filmi treiler, vaid firmaüritus Tallinna kõige põnevamas peokohas, Olympic Casino Olümpias.

Küsitlus

Millal plaanid suvel puhata?

  • Juunis
    17%
    17%
  • Juulis
    83%
    83%
  • Augustis
    0%
    0%
  • Ei puhkagi suvel
    0%
    0%
  • Muu
    0%
    0%

Valdkonna tööpakkumised

Uudised

Teabevara

Sekretär.ee uudiskirjaga liitumine