Appi, ma pean esinema ettekandega!

 

 

 

 

Nüüd on see käes...aeg, mille saabumist hingevärinaga peljanud olen. ülemus on palunud minul valmistada ettekanne, mille esitlemist, MINU POOLT, ootab ta eelseisval ettevõtte laiendatud koosolekul. "Laiendatud" antud juhul ei tähenda kahjuks mitte seda, et koosolek toimuks suuremas ruumis, vaid hoopis täiendavate inimeste osavõtul: tähtsamad kliendid, suuremad lepingupartnerid jne. Rääkimata siinkohal ettevõtte filiaalide juhatajatest, valdkondlikest spetsialistidest ja emafirma esindajatest lähivälismaalt.

Püüan algselt vastu puigelda, kuid tulutuks jäävad suured kassipojalikud silmad, nutune hääl ja ärritusest punetavad põsed. Midagi ei ole teha, uuendused ettevõtte asjaajamise korralduses on siiski minu valdkond ja ülemus oma soovi ei muuda.

Nii, tähtaeg on lähedal ja püüan meeleheitlikult peas koondada ja järjestada seal valitsevat kaost. Mida siis ikkagi rääkida, kui palju ja millisel moel...Võtan otsustavalt lahti powerpoint presentatsiooni programmi. Esimene samm on tehtud. Mis edasi? Kuna powerpoint keskkonna kasutamine on enamusele meist vähemalt algelisel kujul selge ning vastupidisel juhul ka lihtsal moel õpitav, siis pean vajalikuks keskenduda üleskerkinud probleemi lahendamiseks esinemis- ja esitlemisoskustele.

Mõned lihsad põhitõed presentatsioonide tegemisel:

1. Ära püüa oma kuulajaskonda ninapidi vedada

Tõenäoliselt ei lähe see läbi. Sinu kuulajad on reeglina väga läbinägelikud. Nad teavad, sageli momentaalselt, kui kõneleja räägib millestki, mida ta ei tea või kui kõneleja püüab teiste kogemusi enda kompententsina näidata. Samuti mõistavad kuulajad kui esineja räägib neile nö raamatutarkust (nt loeb ette asjaajamist reguleerivat korda/eeskirja vms), selle asemel et keskenduda organisatsiooni vajadustele ja uutele võimalustele ning kohustustele muudetud korra või -juriidilise keskkonna valguses. Kui oled oma valdkonna võtmeesineja, pead auditooriumi jaoks olema mitte pangetäis vett kontori joogiaparaadis, vaid praktiliste teadmiste purskkaev.

2. Väldi esinedes slaididelt maha lugemist

Lastena meeldis meile kuulata muinasjutte ja erinevaid lugusid, mida vanemad malbel häälel ette lugesid. Vaatamata sellele on meie kuulajaskonnaks siiski täiskasvanud. Nemad ootavad pigem seda, mis on meie peas ja mõtetes, mitte kirjapandud reglemendis või slaidipresentatsioonis. Lugeda mõistavad nad isegi. Oma temaatika ja esitluse tundmine (ettevalmistus) on eduka presentatsiooni/esinemise alus ja kõige olulisem tegur. Kui kasutad oma esinemiseks nt internetist saadud lähtematerjali (analoogset esitlust), siis pea oluliseks selle rätsepatööna sinu ettevõttele sobivaks muutmist (rääkimata vajadusel viitamisest kasutatavatele allikatele). Kui sinu kuulajaskond reageerib tugevamini millelegi sinu poolt öeldust, siis laienda seda punkti. Tekita neis huvi. Sööda neile seda, mille järgi nad janunevad...

3. Räägi teemasse ja kaasa kuulajaid

Võid olla kindel, et kasutades siselugusid (väiksemat gruppi puudutavat), jätad enamuse kuulajaskonnast külmaks. Hullemal juhul tekitad neis igavuse ning seejärel vastumeelsuse, mille lõppresultaadiks võivad olla teravad märkused, tahtlikud vahelesegamised ja lausrünnakud (verbaalsed), mille eesmärgiks õõnestada sinu teadmistel või rollil põhinevat autoriteeti. Sama on dialoogide tekkimisega. Väldi küsimuse käsitlemist esitluse ajal, mis ei paku huvi enamusele või mille esitamist kõik auditooriumist ei kuulnud.

Ettevõttesisel konverentsil või nõupidamisel mõjub alati hästi kui kaasad võtmetegijaid ja spetsialiste andma omapooselt kinnitust või tegema ettepanekuid (kaasa osalejaid, nimetades neid eesnime või tiitliga).

4. Kasuta mõistlikul moel huumorit

Kasuta huumorit, kui tunned et see tuleb loomulikult ja sa suudad olla naljakas. Pea silmas, et keegi ei tohi olla otseselt selle huumori "ohver". Väldi ebamugavust tekitavaid nalju, sest selleläbi lood ainult vastuseise ning soodustad "mina" ja "nemad" positsioonide teket.

5. Pea kinni sinule eraldatud ajalimiidist

Sisuliselt on sul oma kuulajatega sõlmitud üksteise mõistmise memorandum või leping...kui sobib paremini. Nende "lepinguline" kohustus näeb ette kuulata heas usus ja olla tähelepanelik. Sinu kohustus on kanda mõjusalt välja materjal, mida oled lubanud ning teha seda ettenähtud aja piires. Kui sulle on antud viisteist minutit, lõpeta viieteistkümne minutiga. Kui ajalimiit puudub, teavita ise oma kuulajaid sellest kui pikk su ettekanne tuleb (suurendab motiveeritust sind kuulata, ärgitab tähelepanu). Olen ise kuulnud head ja mõjusat esitluse sissejuhatust ühelt koolitajalt, kes alustas oma presentatsiooni öeldes: "Mina esines täna siin teie jaoks ja teie olete minu auditoorium. Kui te saate oma asjadega valmis enne mind, siis palun andke sellest mulle teada." Positiivne emotsioon ettekande alguses oli tagatud.

Oskulikust esinemisest igapäeva töökeskkonnas räägime juba järgmises kolumniloos.

 Seletuskiri Oü pakub erinevaid isiksuse arengu ja professionaalsuse tõusule orienteeritud koolitusi hinnates eelnevalt Teie organisatsiooni eripära ja vajadusi: www.seletuskiri.ee; marko@seletuskiri.ee

Osale arutelus

  • Marko Torm

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Jälgi Sekretäri sotsiaalmeedias

RSS

Peopaik

Strand SPA & konverentsihotell trumpab konkurendid üle rikkaliku kogemustepagasiga

Lääne-Eesti suurimal konverentsikeskusel on 25 aastat kogemusi ürituste korraldamises. See fakt saadab kindla sõnumi klientidele – võimekas ja usaldusväärne, professionaalne ja kvaliteetne. Just selline koostööpartner on Strand.

Krahv Mannteuffeli suvemõis (Kursi jahiloss)

Eestimaa keskel, käänuliste Pedja ja Kaave jõgede vahelisel alal on ellu ärganud üks vana ja majesteetlik hoone. See on krahv Mannteuffelile kuulunud suvemõisa peahoone aastast 1888, rahvasuus tuntud kui Kursi jahiloss. Seda maja võiks nimetada ka Eesti jahilosside krooniks, ajaloole on väärikas koht tuttav juba 130 aasta jooksul.

Küsitlus

Millal plaanid suvel puhata?

  • Juunis
    17%
    17%
  • Juulis
    83%
    83%
  • Augustis
    0%
    0%
  • Ei puhkagi suvel
    0%
    0%
  • Muu
    0%
    0%

Valdkonna tööpakkumised

Uudised

Teabevara

Sekretär.ee uudiskirjaga liitumine