6. juuli 2009
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Kuhu liigud, turundus?

Rimi Eesti Food kommunikatsiooni- ja turundusjuht Evelin Mägioja kirjutab Äripäeva turundusblogis, et Cannes Advertising Festivali tähelepanu keskmes oli digitaalne meedia ja sotsiaalne vastutus:

Selleaastasele Cannes Advertising Festivalile kogunes mullusest 40% vähem delegaate, ent hoolimata surutise mõjust olid seminarid kõrgetasemelised ja valitses optimistlik meeleolu. Sarnaselt varasematele aastatele olid tähelepanu keskmes digitaalne meedia ja sotsiaalne vastutus. Läbivaks võtmesõnaks kujunes tänavu loodava funktsionaalsus. Esinejad tõid lisaks korduvalt välja võimaluse olukorda ära kasutada, teha kannapöördeid ning mõelda ümber seniseid strateegiaid.

Majanduslangusest Argentiinas 2002 aastal toimunu näitel rääkima tulnud JWT reklaamiagentuuri loovjuht Fernardo Vega Olmos kõndis lavale paljajalu ja soovitas tungivalt kõigil kuulajatel algatuseks oma praeguselt töökohalt lahkuda. Tõesti, miks karta eelseisvat koondamist, kui võiks seda ennetada ning asuda töötama isiklikus ettevõttes tehes sealjuures midagi, mis tõeliselt meeldib? Kriis on uute väljakutsete aeg, sunnib situatsioone hoolikamalt analüüsima ja annab võimaluse neid teise nurga alt hinnata.

Iga ettevõte peaks tänases päevas kõigepealt esitama endale küsimuse oma vajalikkuse kohta.

üks tore turunduslik edulugu räägib Band Aid spetsiaalse disainiga plaastritest, mida kümned tuhanded inimesed kasutasid lisaks nende tavapärasele otstarbele aksessuaaridena käekottidel ja jalatsitel. ühelt poolt võiks anda parima kampaania auhinna, ent teisalt on see hirmuäratav näide turunduse kõikvõimsusest, kuidas pannakse inimesed tarbima asju, mida nad tegelikult ei vaja ja mis samal ajal aitavad kaasa loodusressursside hävimisele. Rahavoogude vähenedes esitavad inimesed enne ostuotsuseid järjest rohkem küsimust: "Miks ma seda toodet vajan?". Turunduse ülesandeks on anda usaldusväärne vastus, mis võib küll viidata tekkivale heale enesetundele, kuid teadlik tarbija tahab näha juba sügavamat sisu. Asjade mõtlematu kokku kuhjamine ei ole enam moes ja tõenäoliselt ei jõua enam kunagi moodi. Kliendile on oluline efektiivsus ning lisaks peab edukas ettevõte suutma ühiskonnale midagi tagasi anda.

Maailma suurim jaekaubanduskett Walmart võitis tänavu meediakategoorias Kuldlõvi kampaaniaga, mille käigus loodi peamiselt noorte emade poolt kasutavasse veebiportaali Cafemom.com lahendus, kus sai anda tõotusi säästliku eluviisi harrastamiseks ja istutada virtuaalseid puid, mille eest Walmart omakorda pani kasvama pärispuud. Pealtnäha lihtne võte suutis kaubandushiiglase jaoks väga väikeste kuludega pälvida edu, muuta ameeriklaste ostueelistusi loodussõbralikumaks ja üheskoos vähendada CO2 emissiooni. Roheline turundamine ei ole ammu enam pelgalt reklaamitrikk vaid ikkagi arusaamine jätkusuutlikkuse vajalikkusest.

Kulude kokkuhoiu ajastul vaatab järjest rohkem ettevõtteid digitaalse meedia poole ja püüab ära kasutada soodsat ostuhinda. Suhtlusportaalidesse profiilide loomised on suisa tasuta ja oma kodulehele info lisamine samuti väikeste kuludega. Tihtipeale leitakse end aga erinevate keskkondade rägastikust, mõistmata millist infot kuskil peaks andma. Facebook, Twitter, Secondlife, MySpace ja Youtube on vaid mõned kohustuslikud näited, kus üks modernselt mõtlev ettevõte võiks esindatud olla. Et seda kõike läheb ilmselgelt paljuks, on loomingulisemad tegijad loonud oma veebilehekülje kohe videofailina Youtube keskkonda või piirdunud Facebooki fänniküljega.

Targad turundajad vaatavad tänastes oludes üle ka muud oma meediakanalid: arvetele lisatakse reklaamlaused ja hoitakse kokku täiendava otsepostituse pealt, töötajad riietatakse reklaamsärkidesse. Tõelise reeglitest väljas mõtlemisena mõjub siinkohal festivalil mitmeid auhindu võitnud Inglismaal eksiilis välja antava Zimbabwe ajalehe nö triljondollariline reklaam, mis teostati inflatsiooni tõttu täiesti väärtusetuks muutunud paberrahadega print- ja välimeedias ning otsepostitusena. Tõelist kokkuhoidu näitas ka üks elektroonikakauplus, kes välireklaami teostas vana pappkasti abil, millel teavitas seonduvate kulutuste äärmisest kokkuhoiust ja kutsus klienti üles omakorda maksimaalselt raha säästma tehes ostud nende juures.

Kõigil huvilistel soovitan täiendavalt vaadata võidutöid festivali ametlikult kodulehelt.

 

 

Autor: Evelin Mägioja

Liitu Sekretäri uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Sekretäri uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Cätlin PuhkanSekretär.ee turunduslahenduste müügijuhtTel: 53 315 700