16. oktoober 2009
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Rohelisus annab turunduseelise

Ökoturundus annab eelise keskkonnahoidlike tarbijate püüdmisel. Samas võib keskkonnasäästlikkus anda tänu suuremale efektiivsusele ka hinnaeelise. Rohelise turunduse teemadel nõustamist pakkuva JCI Eesti täidesaatva asepresidendi Liina Jolleri sõnul on turundusspetsialistid välja pakkunud üle kümne rohelise turunduse definitsiooni.

"Enamasti on need ülesehitatud selliselt, et rohelist turundust kõrvutatakse või vastandatakse traditsioonilisele turundusteooriale," rääkis Joller.

Oma lemmikuks nimetab Joller definitsiooni, mille järgi roheline turundus sisaldab endas kõiki turunduse tegevusi eesmärgiga rahuldada inimese soove ja vajadusi, tekitades samaaegselt minimaalset mõju ümbritsevale looduskeskkonnale.

Väheedukas strateegia

Seni on Jolleri sõnul Eestis valdavalt püütud traditsioonilisi turundusmudeleid laiendada, lisades neile keskkonnasäästlikkust arvesse võtvat dimensiooni. "Selliselt ülesehitatud turundusstrateegiad ei ole aga enamasti edukad, sest nende lähenemine on liiga kitsas. Edukas on roheline turundus siis, kui ta toetab ettevõtte üldist missiooni ja visiooni," rääkis Joller.

"Loodan, et eestlased on piisavalt haritud, et mitte lasta end rohepesuga manipuleerida," ütles Joller, kelle sõnul rohelist turundust oskuslikult kasutades võib tulu olla väga suur ja samas võib põlve otsas putitades oskamatusest tahtmatult saavutada hoopis vastupidise tulemuse.

ASi Ecoprint juhataja Juhan Peedimaa sõnul oli mõni aeg tagasi roheline turundus müügitegevuses küll argumendiks, kuid praegu on määravaks ainult hind.

"Huvi rohelise tootmise vastu on majanduskriisi ajal langenud. Aga kuna valisime tehnoloogia, mis toodaks võimalikult vähe prügi ja kulutaks vähe energiat, on toode ka hinna poolest konkurentsivõimeline," rääkis Peedimaa. Kui 2002.-2003. aastal teenusega turule tuldi, olid Peedimaa sõnul osa loodussõbralikke tooraineid tavaomadega võrreldes kallimad. Praegu on hinnad tänu mahtude kasvule ühtlustunud.

Peedimaa sõnul aitab rohelisus ekspordis jala ukse vahele saada. "Kui ettevõtte kohta googeldatakse, jääb roheline tehnoloogia silma. Eriti hea on väline tunnustus, kas siis konkursitulemuse või auditeerija näol, mitte iseenda kiitmine," rääkis Peedimaa.

Nii võitis Ecoprint keskkonnasõbraliku trükiteenuse Roheline Trükis eest keskkonnaministeeriumilt aasta keskkonnategija laureaadi tiitli. "Edasi saadeti meid Euroopa keskkonnaauhindade konkursile, kus pääsesime keskkonnajuhtimise kategoorias finaali. See jäi muidugi paljudele silma," meenutas Peedimaa.

Tarbija veidi teadlikum

Väiketalupidajate tulundusühistu Eesti Mahe tegevdirektor Jaan Nõmmik rääkis, et tarbija suhtumine mahetoodetesse on kindlasti natuke teadlikumaks muutunud. "Kuus aastat tagasi ei teadnud peaaegu keegi, mis on mahetootmine. Meie käive on ka iga aastaga kasvanud," rääkis Nõmmik, lisades, et selle taga on pigem siiski uute toodete turule tulek, mitte suurem tarbijaskond.

Et mahetoiduainete tarbimine lähiaastatel massiliselt kasvaks, Nõmmik ei usu. "Esiteks neid ei jõuta toota nii palju. Teiseks on meil teadlikkuse osas veel pikk tee minna," arvas ta.

Mis on mis

Roheline turundus sisaldab endas kõiki turunduse tegevusi eesmärgiga rahuldada inimese soove ja vajadusi, tekitades samaaegselt minimaalset mõju ümbritsevale looduskeskkonnale.

Keskkonnasäästlik turundus harib tarbijat

* Näiteid rohelisest turundusest Eestist ja välismaalt

* Trükifirma Ecoprint, kes järgib kogu oma toomisprotsessis keskkonnasäästlikke põhimõtteid, lõi oma teenusega silma paistmiseks brändi Roheline Trükis. * Eesti Energia loodud kaubamärgi Roheline Energia tootmisel kasutatakse taastuvaid energiaallikaid. * Tulundusühistu Eesti Mahe tegevusaladeks on tunnustatud mahepõllumajanduslike saaduste varumine, töötlemine, hoiustamine ja turustamine. * JCI GO Koda ning Keskkonnainvesteeringute Keskus on algatanud teavituskampaania "Kilekott tapab", mille eesmärk on veenda eestlasi kasutama kilekottide asemel korduvkasutatavaid riidekotte. * Toyota on loonud hübriidauto omanikele spetsiaalse suhtluskeskkonna www.toyota.com/hybrid.

* Philips on tarbijate harimiseks loonud kampaania "A Simple Switch", mille keskmeks on koduleht www.asimpleswitch.com, kus saab oma teadmisi energiasäästu vallas proovile panna.

Allikas: rohelineturundus.ee

Artikkel ilmus Äripäeva  ajakirjas "Juhtimine"

Liitu Sekretäri uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Sekretäri uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Cätlin PuhkanSekretär.ee turunduslahenduste müügijuhtTel: 53 315 700