Täiuslik juht

William Goldingu tuntuim romaan „Kärbeste jumal“ on tegelikult üks hea juhtimisraamat. Raamat räägib sellest, kuidas grupp inglise poisse satub pärast lennuõnnetust asustamata saarele. Ja kuidas kokkulepetega korra loomisele ja ühisele pääsemisele suunatud tegevused päädivad mõrvaga.

Raamatus esindab Ralph n.ö demokraatlikult valitud juhti, mõistlikku ja ratsionaalset, kes juhib poiste tegevustele, mis on suunatud pääsemisele (nt märgulõkke tegemine) ja inimeste heaolu kasvatamisele (nt onnide ehitamine). Sellegipoolest liituvad üksteise järel poisid tema rivaaliks kasvanud Jackiga, kes pakub poistele jahti, sööminguid, sõjamaalingutes tantsu ning ei kohku tagasi inimese tapmise ees. Ja ometi on Ralph justkui täiuslik juht … või siis siiski mitte.

Eelmisel aastal lugesin ja võtsin ka oma coaching´u programmidesse kasutusele Richard Barretti koostatud mudeli liidri seitsmest arengutasemest (loe ka: Building a Values-Driven Organization). Ehkki olen kohanud erinevates raamatutes väga erisuguseid juhtide-liidrite mudeleid, on Barretti oma vähemasti minu jaoks üks selgemaid. Mudel on osaliselt tuletatud algselt Abraham Maslowi motivatsiooni vajaduste püramiidist.

Niisiis, millised on täiusliku juhi arengutasemed, alustades madalamatest tasemetest:

Raamatupidaja -  juht, kes keskendub eelkõige kasumile, eelarvest kinnipidamisele, kontrollile, kellele samas on oluline ka töötajate heaolu, kes on hea kriisi juht ning kelle vaade on eelkõige lühi-ajaline.

Suhtekorraldaja – juht, kes on hea konfliktide lahendaja, kelle jaoks on oluline inimeste vaheliste suhete kvaliteet, tegeleb tunnustamisega ja keskendub kliendi ja töötajate rahulolule.

Organiseerija – juht, kes tugineb loogikale, protsessidele ja nende mõõtmine, kelle jaoks on oluline efektiivsus ning tulemusele keskendumine, talle meeldivad süsteemid ja struktuur.

Oluline on lisada, et need kolm madalamatest vajadustest lähtuvat juhi tüüpi on tegelikult motiveeritud isiklike huvide ja vajaduste rahuldamisest. Edasi.

Abistaja – juht, kes on huvitatud konsensuse leidmisest, keskendub meeskonnatööle, vastutuse jagamisele, kes väärtustab sisemist motivatsiooni, õppimist ja isiklikku arengut.

Abistaja on ka vaheetapp üleminekul isiklike huvide rahuldamiselt ühiste huvide ja vajaduste rahuldamisele.

Inspireerija – juht, kes väärtustab missiooni, visiooni, väärtusi, ehk seda mida, miks, kuhu ja kuidas me läheme, kelle soodustab entusiasmi, loovust ning kes hindab kõrgelt inimeste pühendumist.

Partner – juht, kelle üheks juhtmõtteks on maailma paremaks muutmine, kes otsib win-win lahendusi, kelle isiksuse osaks on empaatia, hoolivus ning kelle tööriistakastis on coach´i või mentori töövahendid.

Visionäär – juht, keda võiks pigem kutsuda ka „Teeniv liider“, kelle põhiküsimus on: “Kuidas ma saan aidata?” ning kes on keskendunud eelkõige pika-ajalisele vaatele ja kes tunnetab juhina enda sotsiaalset vastutust.

Nagu eespool märgitud, viimased kolm taset on keskendunud ühiste huvide ja vajaduste rahuldamisele. Täiusliku juhi puhul on olemas juhi võimekus kõigil seitsmel tasemel. Kahjuks või õnneks on aga ideaalseid juhte meie ümber vähe, kui üldse. Meil kõigil on oma nähtamatu küür, mis on isemoodi ja ainupärase kujuga.

Küll aga on sellest mudelist ehk hea õppida seda, et juhi ja ettevõtte pikaajalise edu jaoks ei piisa sellest, kui olla suurepärane organiseerija, edukas konflikti lahendaja ja  tugev ning kiire kriisile reageerija. Pikaajaliseks eduks on vajalik keskenduda ka ühistele huvidele, inimestele, olla pigem partner ja inspireerija, kui kontrollija ja süsteemide looja.

Vajadus rakendada eri tasemeid oleneb olukorrast. Kui majanduslangusesse minnes ja seal olles on inimlik, et täna on juhid enam keskendud just protsessidele, süsteemide, kulude kokkuhoiule, tsentraliseerimisele, siis sealt edukas välja tulemine tähendab eelkõige keskendumist inimestele, visioonile, partnerlusele, motiveerimisele, meeskonnatööle. Ehk teisisõnu –ühistele huvidele ja vajadustele.

Kuidas aga teada saada, milline juht ma olen, milliseid külgi peaksin arendama (või milliseid ebasoovitavaid külgi lõpetama)?

Selleks on olemas märksõnade-väärtuste nimekiri, millest valikuid tehes paigutuvad need seitsmele arengutasemele. Kui on huvi, kuidas see täpsemalt käib, võta ühendust, olen heal meelel valmis teemat avama.

Osale arutelus

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Jälgi Sekretäri sotsiaalmeedias

RSS

Peopaik

Peppersack – tee ajalooliste maitsenaudinguteni

Tallinna vanalinna südames, ajaloolise Raekoja ligidal asuv restoran Peppersack pakub meeldejäävaid maitseelamusi. Lisaks saab nautida mõõgavõitlejate igaõhtust efektset etendust.

Pidupäev Kuulsaalis

Pane pidu veerema Kuulsaalis! Lõbus ajaveetmine ja mõnusad söögid-joogid muudavad Sinu pidupäeva kõigile meeldejäävaks!

Küsitlus

Kuidas Sinu firmas suvepäevi peetakse?

  • Kahepäevased suvepäevad linnast eemal
    28%
    28%
  • Ühepäevased suvepäevad linnast eemal
    17%
    17%
  • Meeskonnaüritus töökoha lähedal
    10%
    10%
  • Suvepäevi ei peeta
    45%
    45%

Valdkonna tööpakkumised

Teabevara