4. märts 2010
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

KUIDAS firmale tasuta PRi teha?

Kui suurfirmad kasutavad enda lobitöö tegemiseks tihtipeale lepingulist kommunikatsioonipartnerit, siis väikefirmadel on võimalus end ka tasuta turundada.

Asjatundjad soovitavad siinjuures kasutada ära avaraid interneti võimalusi, tutvusi ning kliendilt kliendile kanduvat mainet.

"Logo kaubiku või furgooni peal on firmade jaoks odav asi ja küpsise (nn soodustuse - toim) eest on kliendid seda nõus tegema," pakub ühe odava turundusvariandi välja OÜ Eurowest turundusjuht Ardi Sillaorg. Mehe hinnangul on tegemist tasuta reklaamiga, kui ettevõtte suudab kliendi endale reklaami tegema panna.

Ka Avatari tõlkebüroo juhataja Maria Rand on seda meelt, et parim tasuta reklaam ettevõttele on hea klientide infovahetus. "Tuleb ise küllalt hästi tööd teha, siis kliendid müüvad sind ise edasi. Aga see tähendab seda, et klient peab sinuga väga rahul olema," möönis Rand.

Rand soovitas ka agarasti ise kõikvõimalikke praktilisi artikleid kirjutada ning neid ajalehtedele pakkuda.

Avatult meedia ja ajakirjanikega suhelda õpetas ka kommunikatsioonibüroo Alfa-Omega juht Viive Aasma. Tasuta tähelepanu võitmise võimalus on igasugustel teemadel meedias kaasa rääkida ja tekitada diskussiooni, pakkus Aasma.

"Kuna odavam on sättida purje kui hakata muutma tuule suunda, siis on kulude kokkuhoiu mõttes targem jälgida meedia kaudu ühiskonnas toimuvat ja rääkida kaasa juba aktuaalsetel teemadel kui tulla ise mõne täiesti uue teemaga välja," juhendas Aasma. Kui oma valdkonnas midagi tähelepanuväärset ei toimu, võib muudel aktuaalsetel teemadel kaasa rääkida. "Suhtekorraldaja Janek Mäggi võtab tihti meedias sõna üldse mitte kommunikatsiooniga seotud teemadel, saades nii pildile ka oma väikefirma," tõi Aasma näiteks.

Kommentaarid

Viive Aasma, Alfa-Omega Communicationsi juht

Heade fotode väärtust ei maksa kellelgi alahinnata. Kui ajalehti vaatame, siis on seal ju suur pind just pildimaterjali all. Kaval oleks aegsasti teha enda firma juhtfiguuridest, tegevusest ja toodetest fotoalbum, ning see toimetustele sokutada.

Kunagi ei tea, millal sealt midagi meediasse pääseb. Sattusin ise ükskord seetõttu arvamuse avaldajaks ühel pehmemal teemal. Rubriiki oli vaja kiiresti fotot, ja kuna minust oli toimetusel olemas üks huvitav pilt (kükitasin), siis küsiti minult kommentaari.

Tasuta saab meediasse ka skandaale korraldades, kuid pikas perspektiivis võib see "tasuta" väga kalliks maksma minna; sõltub muidugi ettevõtte tegevusvaldkonna tõsiseltvõetavusest.

Indrek Raudjalg, Hamburg & Partnerid

Ettevõttele tähelepanu tõmbamine ja ettevõtte jaoks kasulike sõnumite kuuldavaks tegemine põhineb kahel vaalal: töökus ja loomingulisus.

Tänapäeva ühiskond on infost üleküllastunud ja see trend süveneb. Kui 10-15 aastat tagasi saite ühe soosiva artikli ajalehes ja võisite olla kindel, et suur osa teie sihtrühmadest on seda märganud ning positiivne sõnum teie kohta levib, siis tänapäeval on meedia tarbijate tähelepanu killustunud paljude kanalite, sh sotsiaalmeedia, vahel ning oma sõnumite kuuldavaks tegemine eeldab süsteemset tööd.

Päris ilma kõrvalise abita on ettevõttele laiahaardelist PR-strateegiat raske koostada, seega on odavalt läbi ajada soovivate ettevõtete pääseteeks loomingulisus ehk hea idee maksab. Midagi sellist, mis paneb inimesed sellest kõnelema ja infot üksteisele edasi andma.

Igal juhul ei saa meediasse pääsemine olla eesmärk omaette. Oluline on sõnumi kvaliteet. Eestis on palju näiteid aga vastupidisest, üha enam praktiseeritakse ka nn meediahuligaansust ja fiktiivteemasid ning rõõmustatakse meedia lühiajalise tähelepanu üle. Seega enne sõnumi väljasaatmist kaaluge, võib-olla ei vääri eesmärk korra meediasse pääseda meediamaastiku risustamist ja iseenda usaldusväärse rikkumist.

Heikki Sal-Saller, In Nomine Partner

Avalikkussuhted eeldavad kirjaoskust kõrgemal tasemel. Praegu on meedia vabam kui eales varem, PRi (suhtekorralduse) üks põhilisi (kuid mitte ainus) tööriistu on meediasuhted ja ettevõtted saavad meediat luua ka ise.

Blogid, näiteks Blogspot või Wordpress, mikroblogi Twitter ja ülipopulaarne Facebook, samuti YouTube ja Flickr, ka Eesti kanalid Nagi ja Toru on need, kus ettevõte saab ise olla ja oma materjale üles riputada. Ettevõtte uudiseid saab luua ise ja postitada neid nimetatud kanalitesse, ettevõtte veebile. Ise saab teha arvamus- ja nõuandeartikleid. Ise saab teha ettevõtte e-uudiskirja.

Kõige selle juures on ka üks väike "aga". Keegi peab selle kirjatöö, seejuures võimalikult huvitava ja toodet või teenust võimalikult vähe reklaamiva ja seeläbi lugejaile huvi pakkuva ka ära tegema. Samasugune lugu on fotodega.

Olen rohkem kui kümneaastase PR-töö juures mitu korda leppinud firmajuhi, turundusjuhi või tootejuhiga kokku, et järgmiseks teisipäevaks tuleb neilt kirjutis. Enamasti seda ei juhtu, sest kõik on tööga väga hõivatud ja muude asjade kõrvalt paari tundi kirjutamiseks ei leita.

Olen ka näinud, et ettevõtte sekretär saadab uudise välja õhtul kümme minutit enne viit. Ehk tekste tuleb kirjutada, fotosid-videoid teha ja neid ka üles panna.

Põhimõtteliselt saab ka advokaaditeenust, sisekujundust, autoremonti ja muid töid teha ise - kui on oskusi ja aega põhitöö kõrvalt seda teha.

9 nippi: Kuidas end reklaamida?

    * 1. Õpi tundma oma potentsiaalseid kliente

Selgita välja, kust su kliendid oma infot hangivad, mis kanaleid usaldavad. Ajakiri Forbes soovitab kulude kokkuhoiuks suhelda kohalike ülikoolidega, kes teevad kanalite usaldatavuse uuringuid, ning saada sealt vajalik info.

    * 2. Koosta ettevõttele pressipakk 

Enne meediakanalitega suhtlemist võiks valmis meisterdada pressipaki, mis lühidalt koosneb järgmistest komponentidest: 

    * Ettevõte kirjeldus. Siingi töötab põhimõte less is more.

    * Klientide hinnangud ja kommentaarid.

    * Teenuste-toodete kirjeldus. Fotod ei teeks paha.

    * 3. Suhtle konkreetse ajakirjaniku/väljaandega

Kui oled välja selgitanud, milliseid kanaleid su potentsiaalsed kliendid usaldavad/loovad, võta need ette ja tutvu, milliseid lugusid seal kirjutatakse. Selgita välja, kes neid lugusid kirjutavad. Kui tunned, et oled leidnud hea idee, kuidas oma ettevõtet, toodet, teenust, inimest pilti tuua, siis võta ühendust ajakirjanikuga, kes seda valdkonda kajastab.

    * 4. Tee blogi, esine Twitteris ja Facebookis jne

Tasuta tähelepanu saab ka sotsiaalse meedia kanalite abil, elementaarsest firma kodulehest rääkimata. Kontode loomine Facebooki või Twitterisse ei ole suur kulu. Ajakirjanikud nopivad tihti välja blogijate ja säutsujate avalikult väljaöeldud mõtteid.

    * 5. Pane tootele oma logo

Paku kliendile mingitel tingimustel, et tema soetatud toote peal on sinu firma logo ja andmed, nii paned kliendi ise endale reklaami tegema.

    * 6. Hoia kliendisuhteid

Mitte miski ei reklaami firma teenuseid paremini kui klientide otsesed soovitused.

    * 7. Reklaami ennast avalikel üritustel

Seminarid ja konverentsid ja muud koosviibimised on hea koht iseenda, oma firma tegevuse ja teenuste tutvustamiseks.

    * 8. Räägi kaasa meedias aktuaalsetel teemadel

Tasuta tähelepanu võitmise võimalus on mitmesugustel teemadel meedias kaasa rääkida ja tekitada diskussiooni. Alati on väikefirmal võimalik kirjutada arvamuslugu või anda kommentaar.

    * 9. Saada välja pressiteateid

Üks lihtne viis on aeg-ajalt enda tegevuste kohta pressiteadete saatmine. Siin tuleb muidugi olla enesekriitiline ja osata uudisväärtuslikku välja tuua. Tühja-tähjaga ei maksa toimetuste postkaste koormata, siis ei võeta teid peagi enam tõsiselt.

Allikad: Vare & Jaakkola, Hamburg & Partnerid, Alfa-Omega Communications, In Nomine, Maria Rand, Ardi Sillaorg

Autor: Lemmi Kann, Jaana Pikalev

Liitu Sekretäri uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Sekretäri uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Cätlin PuhkanSekretär.ee turunduslahenduste müügijuhtTel: 53 315 700