18. märts 2010
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

KUIDAS valida netiteenust?

Traditsioonilist Eesti-spetsiifilist teenust on vähe, seetõttu on vähe ka eestikeelseid netiteenuseid. Küll võivad aga Salesforce või SugarCRM tõlkida kunagi oma teenuse eesti keelde, kui kasutajatega liitub mõni siinne suurfirma, mis peab teenuse tõlkimist vajalikuks.

Iseasi on, kui palju hakataks tegema spetsiifilisi rakendusi, mis arvestaks näiteks kohalikke seadusi ja makse. Küll on aga MicroLink klientide soovil tõlkinud oma SoovitusIndeksi läti, leedu ja soome keelde.

Eesti päritolu ja Ambient Sound Investmentsi toel maailma vallutav kodulehekülgede ehitamise teenus Edicy on juba praegu kasutatav 16 eri keeles, kaasa arvatud eesti keel.

Netiteenus ei tähenda seda, et kasutaja peab alati ja kõige eest maksma. Paljud netiteenused on tavakodanikele, väikeettevõtetele ja mittetulundussektoritele tasuta.

Nii on Edicy kodulehel end kliendiks registreerinud 150 000 kasutajat, kellest vaid 10% tarvitab teenust äritegevuseks ning maksab selle eest vaid osa ehk need, kes vajavad teenuseid tavapärasest suuremas mahus.

Netiteenuse eelistamisel tarkvara ostule või arendamisele rusikareeglit pole. Kui on aga teada, et ettevõte kavatsetakse lähema kolme aasta jooksul müüa, teise ettevõttega liita või likvideerida, võib netiteenus tarkvara ostust ning arendamisest odavamaks osutuda.

Netiteenus maandab ka majanduskeskkonna kiire muutumise riski.

Teatavasti ei saa tarkvaralitsentsi, aga ka ettevõtte jaoks loodud andmebaasi või infosüsteemi äritegevuse lõpetamisel nagu kinnisvara, sõidukeid või kontorilauda edasi müüa, küll saab aga ettevõtjale sobival ajal lõpetada netiteenuse kasutamise koos igakuise tasumisega.

Õige netiteenuste valimiseks pole seni üldtunnustatud praktikaid kasutusele võetud, kuid tuleb arvestada, et see sarnaneb tarkvara valimisega ja on kindlasti nii aja- kui ka töömahukas protsess. Kui netiteenus on kord juba valitud, võib olla seda keeruline teise firma netiteenuse vastu vahetata.

Reeglina on netiteenus firma sisekasutuses ja seetõttu peaks teenusepakkuja andmemahtudega toime tulema. Kui keegi kavatseb aga netiteenuse vahendusel jagada aga videosid ja helifaile, mida kasutaksid korraga paljud inimesed, võib tõrkeid tekkida.

IT-meeskonnale on jätkuvalt probleem erinevate teenuste liidestamine ja andmete ülekandmine, kuna vastavad standardid on alles välja kujunemas.

samm-sammult:

Mida jälgida valikul

    * 1. Uuri teenusepakkuja tausta

Suurte tegijate, nagu SAP, Microsofti ja Google'i puhul võib olla kindel, et teenus on turul ka paari aasta pärast või selleks ajaks vahetatud parema vastu. Väiksemad netiteenuste arendajad võivad aga olla kliendi soovide suhtes vastutulelikumad.

    * 2. Suhtle müüjaga

Vaata, kas ta vastab telefonile ja e-kirjadele, kas on olemas klienditugi. Pole ülearune kontrollida sedagi, kas see firma on ikka reaalselt olemas ja küsida, mis on nende arenguplaanid.

    * 3. Võrdle kasutamismugavust ning hinna ja funktsionaalsuse suhet

Tasulised keskkonnad pakuvad katsetamiseks tasuta prooviperioodi. Kasutusmugavuse ja funktsionaalsuse hindamisega saavad hakkama valdkondade juhid.

    * 4. Tehnilistes küsimustes konsulteeri IT-asjatundjatega

Selgita välja, kus andmeid hoitakse, kas süsteemi saab teiste firmas kasutatavate süsteemidega liidestada, autentida jm.

    * 5. Lepingu juures pane tähele, mis kujul süsteemist vajadusel andmeid kätte saab.

Kui sadadesse gigabaitidesse ulatuvad andmed antakse üle tekstifailina ja CD-l, on neid raske teise süsteemi üle kanda. Netiteenuse pakkuja võib olla huvitatud, et tema keskkonnast ei saaks lahkuda.

Mis on mis

    * Netiteenus ehk SaaS Lühend sõnadest "software as a service"

    * Universaalne internetist kasutatav tasuta või mõõduka kuutasuga IT-süsteem, mille tarkvara on arendatud üheaegseks teenusena kasutamiseks erinevate klientide vajadusi silmas pidades.

    * Ülemaailmsed netiteenused suudavad rahuldada 80% ettevõtte igapäevavajadustest, võtmata enamasti arvesse erinevate riikide seadusandlikke ja maksuerinevusi.

Võrdlus

Tarkvaraarendus 

    * Analüüs, programmeerimine või sobiva paketi kohandamine, testimine, juurutamine, vigade parandus, vigadeparanduse vigade parandus

    * Võtab aega kuid ning lõpuks võib selguda, et pikalt arendatud tarkvara pole siiski see, mida tegelikult vaja on

    * Vajalik sadadesse tuhandetesse ulatuv investeering

Netiteenus 

  * Teenuse otsing, prooviperiood, juurutamine

    * Kestust võib arvestada päevades

    * Kasutama hakkamiseks vajalik summa piirdub kuutasuga

Pluss

* Teenusepakkuja tagab kasutajatevahelise suhtluse, koolituse, klienditoe, süsteemi töökindluse, hoolduse ja edasiarenduse ning turvalisuse, mis peab vastu isegi häkkerite rünnakutele. Tarkvara ostja või arendaja peab enamasti nende asjade eest ise hea seisma või täiendavalt maksma.

Miinus

* Kuna netikeskkondi saab kasutada nii äritegevuseks kui ka isiklikeks asjades, kipuvad töö ja eraelu segi minema.

Teenused

    * Korteriyhistu.net

korteriühistute andmete ja dokumentide haldus, makseteatiste koostamine ning raamatupidamine, arendaja Tarkvaralabor OÜ

    * SoovitusIndeks

MicroLink Eesti ASi teenus firma toote või teenuse maine ja muude parameetrite mõõtmiseks

    * Edicy

mitmekeelne kodulehekülgede loomise ja majutuse keskkond, arendaja OÜ Fraktal. Edicy koduleheteenust kasutavad nt Starman, Maag ja RMK.

    * hot.ee

suhtluskeskus sisaldab erinevaid töö ja elu organiseerimise võimalusi, arendaja Elion Ettevõtted AS

    * Google

otsingumootor, mida täiendavad muud netiteenused, näiteks Gmail

    * icloud

põhilisi töövahendeid nagu e-posti, tekstitöötlust, võrguketast, kontaktide andmebaasi, kalendrit, muusika- ja videoesitlust jm sisaldav üle veebi kasutatav keskkond

    * toggl.com

professionaalne keskkond aja planeerimiseks ja aruannete koostamiseks

    * Salesforce

müügi- ja teeninduskeskkond koos teiste ettevõtlust toetavate teenustega

    * SugarCRM

professionaalne kliendihalduskeskkond

    * Workday

sisaldab personalijuhtimise, palgaarvestuse, finantsjuhtimise jm võimalusi rahvusvaheliseks ettevõtluseks

    * QuickArrow

professionaalne keskkond projekti-, aja- ja kulujuhtimiseks, arvete väljastamiseks ja strateegiliseks analüüsiks

    * flickr

fotode ja videode majutamise ning vahetuse keskkond

Allikas: MicroLink Eesti ASi arendusjuht Märt Ridala, Fraktal OÜ tegevjuht Tõnu Runnel, Äripäev

Autor: Lemmi Kann, Anne Oja

Liitu Sekretäri uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Sekretäri uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Cätlin PuhkanSekretär.ee turunduslahenduste müügijuhtTel: 53 315 700