25. märts 2010
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

KUIDAS masu ajal motiveerida?

Võimalik, et pärast suuri koondamislaineid ettevõttes on töötajale suureks motivatsiooniks nende allesjäänud töökoht, kuid spetsialistide hinnangul võib nutikas ettevõtja andekate alluvatega luua täiesti uue firmakultuuri ning ettevõtte taas jalule aidata - ja seda täiesti tasuta!

 Viimased paar aastat on olnud raske nii juhtidele kui ka töötajatele: koondamised, palga- ja muude hüvede kärped, järjest vähenevad müüginumbrid, teadmatus tuleviku ees. Kuidas ja millega võiks tööandja motiveerida töötajaid, kui raha napib?

Alles on jäänud ainult parimad

Karjäärinõustaja Tiina Saare sõnul võib nutikas juht allesjäänud inimestega imet teha. "Eeldades, et alles on jäänud parimatest parimad, on neil inimestel andeid, mida rakendades saab ettevõtte uuesti õitsele ajada. Seda nimetatakse sotsiaalseks innovatsiooniks, kus inimeste annete najal saab pea et tasuta luua ettevõtte kultuuri, mis tõmbab edu ligi," ütles Saar, kes sel teemal on kirjutanud ka raamatu "Teistmoodi tegijad".

Kui ettevõte on vähendanud koolituskulusid, saab nende asemel korraldada sisekoolitusi ja luua oma akadeemia. Karta ei tohiks Saare sõnul ka pehmeid teemasid, näiteks tasakaalustatud toitumise või enesearenduslikke teemasid, kus loengul käija võiks jagada teadmisi hiljem ka teistele.

Selgita, kuidas muutused aitavad taas edu saavutada

"Suurim motivatsioon töötajatelele on, et mis iganes ka ei toimunud ja mis iganes ka poleks ees, praegu tahame anda endast parima ja ettevõtte jälle jalule aidata. Meie-tunde tekitamine on tähtis, ja ainus viis selleks on avatus ja kommunikatsioon," nentis Saar.

Tema sõnul mõistavad inimesed, et on rasked ajad ning neelavad alla ka ebaõiglaselt tundunud otsuse. Samas soovivad inimesed end samastada eduka, mitte hääbuva ettevõttega, sest mängus on nende endi konkurentsivõime töötaja ja spetsialistina. "Seega - juht, kes suudab inimesi innustada, olla aus ja avatud, mõnel õhtul oma töötajatele näiteks tervislikku gurmeed valmistada või neid mõne maitsva Argentiina filmi ja Hispaania veiniga kostitada, ongi parim motiveerija," ütleb Saar.

Ettevõtja ja konsultatsioonifirma BDA partner Indrek Maripuu ütles, et vundamendi raske aja üle elamiseks peab laduma heal ajal.

"Mulle meeldib vaadata inimestevahelist suhet kui pangakonto analoogi. Sealt on võimalik ära võtta juhul, kui sinna on eelnevalt midagi lisatud. Kui oled heal ajal sinna palju "kapitali" kogunud, on sealt veidi lihtsam heal ajal ära võtta. Kui aga konto on nullis, siis on raske midagi ära võtta. Ehk et kuidas on töötajaid seni motiveeritud ning milline on olnud tööõhkkond," ütles Maripuu.

KommentaarLiina KippastoBaltika Groupi personalijuht

Keerulistel aegadel on oluline mitte paanikasse sattuda ega teha läbimõtlemata otsuseid. Läbimõtlemata või töötajatele lahti selgitamata otsused võivad tekitada ja süvendada töötajate ebakindlustunnet ning pärssida nende motivatsiooni ja usaldust ettevõtte ning selle juhtide vastu. Täna on töötajad ühelt poolt mõistvamad ja arusaavamad, kuid samas tundlikumad ja ebakindlamad oma enda tuleviku suhtes.

Tähtsaks on muutunud töösuhte kvaliteet, sealhulgas inimlik suhe nii ülemuse-alluva kui ka kolleegide vahel. Kui küsisime oma töötajatelt, mis neid motiveerib, saime kokku pika nimekirja, mille hulgas oli ühed tähtsamad just juhipoolne tagasiside ja tunnustus, selge tulevikuvisiooni ja konkreetsete eesmärkide omamine ning nende parimal võimalikul viisil saavutamine.

Oluliseks peavad meie töötajad ettevõtet ennast, leides, et Baltika on kindel ja väärtuslik rahvusvahelise ulatusega tööandja, kes on tõestanud oma jätkusuutlikkust ja elujõulisust, elades üle ka eelmised keerulised perioodid.

6 nippi: MotiveerimineMis aitab rasketel aegadel töötajate silmad särama panna?

    * 1. Info liikumine Rahustab ja motiveerib, inimene tunneb, et kontrollib oma elu.

    * 2. Teistmoodi asjade tegemine Identiteet, et töötan vahvas ettevõttes.

    * 3. Õppimine, kaasatus uutesse projektidesse Motiveerib see, kui inimene õpib uut, liigub edasi ja saab uusi kogemusi, mis hilisemas elus kasuks tulevad. Näita, kuidas töötaja saab praegu kasvatada oma konkurentsivõimet tööturul.

    * 4. Väiksemad ja leidlikud võimalused Väliskoolituste asemel sisekoolituste süsteemi loomine, koolituskogemuste jagamine töötajate vahel.

    * 5. Heategevus Inimesi motiveerib, kui saab koos head teha. Tasub otsida sotsiaalturunduse viise, et ettevõttest taas luua positiivset kuvandit.

    * 6. Enesearendus Kui töökoormus on vähenenud, võiks auke täita enesearengule suunatud tegevusega, kas või kutsuda kokku tarkade klubi, lugeda üheskoos raamatuid, mõtiskleda väärtuste üle, leida uusi ärisuundi ja projekte ning rahastamisvõimalusi. Inimesi motiveerib see, kui nad on kaasatud. Juht ei pea üksi maadlema probleemidega.

Allikas: Tiina Saar, karjäärinõustaja, aaretesaar.ee

Tasub teada

    * Mida juht peab kriisi ajal tegema? Looma paindliku töökeskkonna.

    * Vältima alluvate pidevat kontrollimist ehk inimesi usaldama.

    * Tunnustama töötajaid ja meeskonda ning tegema seda avalikult.

    * Inimestelt tuleb küsida arvamust ja nende pakutud ideid tuleb ka viia ellu. Kui on mingid probleemid, tuleb lahendusi küsida töötajatelt. Näiteks klienditeenindaja teab sageli kõige paremini, kust momendil ettevõttes king pigistab.

    * Põhjendama oma otsuseid ja selgitama, miks otsustati just nii ja miks otsuste langetamisel ei arvestatud osa töötajate arvamusega.

    * Tuleb olla maksimaalselt avatud, anda tagasisidet, informeerida töötajaid ettevõtte käekäigust.

    * Arvestama inimeste personaalsusega. Näiteks laskma inimestel endil kontor või töökoht kujundada.

    * Juht peab märkama ja tähistama võite, olgu need väiksed või suured. Ühisüritusi, koolitusi ja võitude tähistamisi saab teha ka minimaalsete kuludega.

    * Kuigi rasketel aegadel on kiusatus firma traditsioonidest loobuda, siis tegelikult tuleks üritada traditsioone just elus hoida.

    * Juht peab olema töötajatele eeskujuks.

Allikas: Liina Kippasto, Baltika Groupi personalijuht, Indrek Maripuu, BDA Consulting partner

Soovitus

    * Erguta töötajat aktsiatega

Optsioonide andmisega on võimalik muuta töösuhe stabiilsemaks ja pikemaajalisemaks, kus töötaja on motiveeritud maksimaalselt panustama ettevõtte edusse.

    * Sellest sõltub otseselt tema kasu tulevikus saadavate aktsiate näol. Lisaks annavad kavandatavad seadusemuudatused ka selge maksueelise, mille kohaselt alates 3aastasest optsioonist ei teki sotsiaalmaksukohustust.

Allikas: Priit Põldoja, Sorainen advokaat

Autor: Lemmi Kann, Inga Jakobson

Liitu Sekretäri uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Sekretäri uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Cätlin PuhkanSekretär.ee turunduslahenduste müügijuhtTel: 53 315 700