28. mai 2010
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Puhkepäev: Eesti maalikunsti status quo

Kumus avatud näitus “Muutuv maalikunst” kaardistab Eesti maalikunsti hetkeseisu ja tõstatab küsimuse, mis dekaadi jooksul maalikunstis muutunud on.

Eha Komissarovi kureeritud näitusel domineerib selgelt noor põlvkond maalikunstnikke, kelle hulka on pikitud ka Kaido Ole ja Jaan Toomiku töid.

Enamik töid on uus looming – spetsiaalselt tellitud ja produtseeritud Kumu näituse jaoks. Näituse loosungitena kõlavad kaks esmapilgul vastandlikku väidet. Esiteks, maalikunst on Eestis endiselt populaarne, seda on palju ja igal pool. Teisalt paneb näitusega dialoogis olev lühifilm 2001. aasta Eesti Maalikunstnike Liidu aastanäitusest mõtlema, kas peaaegu kümne aasta jooksul on eesti maalikunstis midagi muutunud.

On siis midagi muutunud? On küll. Kunstimuuseumi seinte vahele on jõudnud

n-ö vabrikukunst, mis eksisteerib teadlikult peavooluga paralleelselt ja mida viljeletakse kunstitehastes. Näiteks Tallinnas Polymer ja Tartus Pärmivabrik on need kohad, kus alternatiivne kultuurikogukond koos käib ja kunste sünteesib. Sest peale selle, et mõnel neist kunstnikest puudub akadeemiline kunstiharidus, on nad tihtilugu multitalendid, kes jagavad end veel ka muusika ja kirjanduse vahel.

Kahte saali täitva Eklektika osa kaasamine toob subkultuurse kunstikultuuri rohkem nähtavale ning annab sellele sümboolse tunnustuse.

Peavoolu juurde tagasi pöördudes leiame sealt Neeme Külmi ja Alice Kase ruumiinstallatsiooni, mis püüab lõhkuda konventsionaalset nägemust maali paiknemisest ruumis. Mall Paris esindab kontseptuaalset liini. Jaan Toomik esineb aga vanas heas ekspressiivses laadis.

Tõnis Saadoja tööd ilmestavad näituse kontseptsiooni visuaalsel kujul, ent mitte ainult. Kunstikoolis tehtud vaikelude kõrvutamine 15 aastat hiljem, juba Kunstiakadeemia õppejõuna maalitud remake’idega võimaldab rohkem tõlgendusi kui ainult “kunstniku tee” märgistamist.

Merike Estna on näitusel kujundanud terve toa, tapeedist suureformaadiliste maalideni. Estna glamuuriajakirjade kujundikeelest lähtuvad maalid kompavad seksi, filosoofia ja pornograafia vahelisi piire.

“Muutuv maalikunst”

Kumu 5. korruse kaasaegse kunsti galeriis

Kuraator: Eha Komissarov

Kujundaja: Urmas Muru

 

 

Autor: Urve Vilk, Ragne Nukk

Liitu Sekretäri uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Sekretäri uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Cätlin PuhkanSekretär.ee turunduslahenduste müügijuhtTel: 53 315 700