3. juuni 2010
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Eurohindu tuleb näidata enne kursi selgumist

1. juulist tuleb avaldada kaupade ja teenuste hinnad nii kroonides kui ka eurodes, samas selgub krooni-euro lõplik kurss alles 13. juulil.

Majandus- ja kommunikatsiooniminister Juhan Parts allkirjastas 1. juunil kaupade ja teenuste hindu mõlemas vääringus esitada kohustava määruse. Suvest 2006 kehtiva määruse kohaselt on hinna esitamine paralleelselt kroonides ja eurodes soovituslik.

Määrus kohustab kaubandus-, teenindus- ja toitlustusettevõtteid näitama hindu kahes vääringus pool aastat enne ja pool aastat pärast eurole üleminekut. Vahetuskursina on määruses kirjas kehtiv kurss - 15,6466. Samas on teada, et Euroopa Liidu rahandusministrite nõukogu (ECOFIN) kinnitab Eesti liitumise euroalaga ja vahetuskursi alles 13. juulil.

Parts eitas, et kaubandusfirmad teevad hindu eurodeks praeguse kursi järgi teisendades tühja tööd. "Eks me ikka arvestame positiivse stsenaariumiga," põhjendas ta.

Partsi sõnul kaalusid nad ka hilisemat kahe hinna avaldamise kohustuslikuks muutmise tähtaega. "Oluline on siiski, et ettevõtjatel oleks piisavalt ettevalmistusaega, tarbijate jaoks on tähtis, et mida varem, seda parem," lausus ta. "Euroopas on seni olnud hea tava, et kuus kuud enne ja kuus kuud pärast eurole üleminekut avaldatakse hinnad kahes vääringus, seda on teinud ka teised valuutat vahetanud riigid," lisas Parts.

Kaupmehed küsivad vahetuskursi kohta

Kaupmeeste liidu juhi Marika Merilai sõnul on kaupmehed viimastel kuudel korduvalt küsinud, kas vahetuskurss jääb ikka samaks. "Meile on kinnitatud, et kurss jääb samaks," märkis ta. "Ka Euroopa Komisjoni töögrupi liikmed, kes on Eestis käinud, on mõista andnud, et kurss tõenäoliselt ei muutu," lisas Merilai.

Tema sõnul on enamikus kauplustes vähemalt toidu- ja esmatarbekaupade hinnad juba praegu väljas kahes vääringus. "Mis puudutab hooajakaupu, nagu rõivad ja jalatsid, siis nende puhul pole praegune soovituslik kahes vääringus hinna avaldamine nii väga levinud," lausus Merilai. Ka toitlustus- ja teenindusasutustes on hindade avaldamine kahes vääringus olnud seni üsna tagasihoidlik, lisas ta.

Uus kauba ja teenuse hinna avaldamise määrus ei erine kaupmeeste liidu juhi sõnul praegu kehtivast oluliselt. "Uues määruses on vaid mõningaid nüansse täpsustatud," rääkis Merilai. "Näiteks hinna kahes vääringus avaldamise kohustus laieneb ka kaupade ja teenuste pakkumisele e-kaubanduses ning siin saab hindade võrdlemisel kasutada näiteks kalkulaatorit," selgitas ta.

Rimil on hinnad kahes vääringus juba ammu

ASi Rimi Eesti Food turundusjuhi Evelin Mägioja sõnul on neil suuremal osal kaupadel juba mitu aastat hinnad nii kroonides kui ka eurodes. "Seni pole hindu kahes vääringus olnud vaid mõnedel hooajakaupadel ja mõningatel ettepakendatud toodetel," ütles ta. "Nii et uue määruse kehtestudes tuleb meil teha vaid väikeseid korrektuure," lisas Mägioja.

Maxima kauplusekett arvutab kulusid kokku

Maxima kaupluseketis pole samas siiani kaupadel kahes vääringus hinnasilte. "Olime teadlikud, et selleks tuleb valmis olla, ning alates selle aasta algusest oleme teinud ära suure töö, näiteks kohendanud IT-süsteeme," rääkis OÜ Maxima Eesti brändi ja kommunikatsiooni osakonna direktor Ty Lehtmäe. Nüüd on Maximal kõik valmis selleks, et hinnasildid ära muuta, lisas ta.

Kui arvestada, et Maximal on Eestis kokku 52 kauplust, tuleb Leedu päritolu kaubandusfirmal kokku ära vahetada umbes 377 000 hinnasilti. Lehtmäe andmeil on nad praeguseks välja arvutanud vaid paberikulu, mis ulatub kuni 10 000 kroonini. "IT-süsteemide muutmise kulu ning tööjõukulu numbrid pole veel lõplikult koos," lausus ta.

"Küll aga oleme me arvutanud välja tööjõu- ja paberikulu, mis läheb kõikide hinnasiltide väljavahetamiseks seoses müügimaksu kehtestamisega Tallinnas, ning see summa on umbes 300 000 krooni," lisas Lehtmäe.

Autor: Urve Vilk, Väinu Rozental

Liitu Sekretäri uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Sekretäri uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Cätlin PuhkanSekretär.ee turunduslahenduste müügijuhtTel: 53 315 700