15. juuni 2010
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Õpi koostama teistele mõistetavat sõnumit

Igal organisatsioonil on või vähemalt peaksid olema oma võtmesõnumid. Kõigi organisatsiooni liikmete, eeskätt muidugi kõneisikute ülesanne peaks olema leida võimalused, kuidas neid siduda ja edastada üheskoos organisatsiooni väärtushinnangutega.

Sõnumite koostamise oskus on väga tähtis, lisaks suhte­korraldajale, ka hinnangu andmisel organisatsiooni sekretärile või juhiabile. Seega on mõjuva sõnumi koostamine väärtuslik oskus, mida tasub omandada.

Sõnumil on kandev roll nii proaktiivse (ise algatatud), kui ka reaktiivse (kellegi teise, nt meediakanalite initsiatiivile reageerimine) (meedia)suhtluse puhul.

Sõnumi atraktiivsus põhineb sisul ja oleneb eelkõige sellest, kui oluliseks peab seda sihtgrupp, kellele sõnum on suunatud.

Proaktiivse (meedia)suhtluse puhul ei otsusta sõnumi atraktiivsuse üle koostaja või edastaja, vaid vastuvõtja, sest sõnum, mis võib edastajale (nt tootmisettevõte) endale väga atraktiivne tunduda, ei pruugi seda olla sõnumi vastuvõtja (toodangu tarbija) arvates.

Niisiis on atraktiivse sõnumi koostamise eeldus meedia­kanali, ajakirjaniku või sõnumi vastuvõtja profiili ja eelistuste tundmine.

Reaktiivse (meedia)suhtluse puhul on samuti tähtis sõnumi sisu, kuid tavaliselt pole sellisel juhul vaja suhtlemise algatajat sõnumi olemasolus või selle tähtsuses veenda.

Sõnumite koostamisel tuleb lähtuda uudise koostamise nõuetest.

Millele pöörata tähelepanu enne sõnumi koostamist ja edastamist?

    * Mida soovime teema tõstatamisega saavutada (eesmärk)?

    * Kas sõnumil on uudislik väärtus või on tegemist analüüsi, kokkuvõtte, taustmaterjali või muu sellisega?

    * Kellele on sõnum suunatud?

    * Kas teema on sihtgrupile arusaadav?

    * Kas teema on lisaks ettevõttele või organisatsioonile tähtis ka teistele sihtgruppidele?

    * Kui ei, siis kas on võimalik seda tähtsaks muuta?

    * Kui jah, siis kuidas ja millist teie jaoks olulist osa ohverdades?

    * Milliseks tuleb sõnum vormida, et see oleks sihtrühmale arusaadav ja omaksvõetav?

    * Mis kanalid tuleb sihtrühma(de)ni jõudmiseks valida?

    * Kes on õige isik või ekspert seda teemat käsitlema?

    * Kas tohime konkreetse teema meedias tõstatada, on see eetiline?

    * Mis tingimustel võime seda teemat avalikkuse ees käsitleda?

   * Kas sõnum peab muutma sihtgrupi varasemaid seisukohti?

    * Kas teema tõstatamine toob esile vastuolusid, annab konkurentidele võimaluse sõna võtta?

    * Kas oleme valmis vastama kriitikale, konkurentide või vastaste vastureaktsioonile?

    * Kas oleme üksi või on meil selle teema puhul ka toetajad või eestkostjad?

    * Kas suudame säilitada kontrolli avalikustatava info üle?

    * Kas sõnumi adressaatidel on eelhoiak sõnumi sisu või selle edastaja kohta?

    * Kuidas saaksime eelarvamusi kummutada või nende mõju vähendada?

    * Kas meil on kogu teemat käsitlev info ja kas saame väiteid faktidega tõestada?

    * Kas teemat on võimalik siduda juba päevakorras olevate sündmuste või aruteludega?

    * Kas teema tõstatamine ikka toob soovitud tulemuse?

Kui sõnum on valmis, püüa vaadata oma organisatsiooni eemalseisja või organisatsiooniga esimest korda kokku puutuva inimese pilguga ning hinnata sellelt seisukohalt ka sõnumi mõju. Kontrolli, kas saadetud sõnumist saadi õigesti (sinu moodi) aru ja anna hinnang ka sõnumi mitteverbaalsetele mõjudele. Viimased võivad tihtilugu ootamatult mõjusad olla.

Sõnumi koostamisest ja edastamisest pikemalt "Äripäeva Juhiabi käsiraamatust“, mida saab tellida SIIN.

Autor: Urve Vilk, Anne Martin

Liitu Sekretäri uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Sekretäri uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Cätlin PuhkanSekretär.ee turunduslahenduste müügijuhtTel: 53 315 700