27. juuli 2010
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Kuidas valida inkassofirmat?

Majanduskriisi ajal loodi Eestis juurde 67 uut inkassoteenust osutavat ettevõtet, kuid suuremad inkassofirmad kurdavad, et nende mainet rikuvad teised oskamatud võlanõudjad.

Kurikaga võlanõudja võib saada hoopis kutse kohtusse ja lähenemiskeelu, kuid sinu võlga ta suure tõenäosusega tagasi ei too. Kurtmisel on oma põhjus. Osal inkassofirmadest on endal maksuvõlad. Mõne tegevusse sekkub omakorda inkassofirma, sest võlgniku raha läheb vahepeal kaotsi.

Nüüd on osa väikestest inkassofirmadest jõudnud lõpusirgele ja tahab oma portfelli müüa. Osati võib selles süüdi olla ebaprofessionaalne võlanõudmine, mistõttu polegi võlgu kätte saadud. Teisalt tegutsevad inkassoteenuste turul ka ettevõtjad, kellel on üleüldiselt väike ettevõtmiskogemus.

Kolmandaks märgib osa võlgnikke, et ettevõte kasutab raha nõudmiseks jõhkraid võtteid.

"Kui inkassofirma reklaamib end pildi peal pesapallikurika ja suurtes mustades tunkedes meestega, siis mida ma oskan arvata. See pole ju klienditeenindus!" väitis Intrum Justitia juht Ivar Tammemäe hiljuti. Tema hinnangul on lood lausa nii hirmsad, et inkassoettevõtete maine sarnaneb 1990. aastatel olnuga.

Justiitsministeeriumi eraõiguse talituse juhataja Indrek Niklus kinnitas, et ministeerium on murest teadlik ja võtnud valdkonna tööplaani. Valminud on õigusvõrdlev analüüs teiste Euroopa riikidega, et selgitada, kuidas ja mil määral on inkassofirmade tegevus neis riikides reguleeritud.

Praegu pole inkassoettevõtte loomiseks vaja isegi litsentsi, rääkimata haridusest ja kogemusest või muudest normidest. Kehtivad vaid reeglid, mis piiravad isikutelt ülemäära suurte sissenõudmiskulude hüvitamise nõudmist - eelkõige kahjuhüvitise või leppetrahvi regulatsioon.

Inimlikku suhtumist soovivad kõik - nii kliendid kui ka võlgnikud. Arvatavasti ei taha keegi hiljem teada saada, et võlgnikku ähvardati kurikaga. Ja tagatipuks ka oma rahast ilma jääda.

KommentaarÜlar Maapalu, Julianus Inkasso juhatuse liige

Inkassoteenusele seatakse sama ranged nõuded kui suhetele oma klientidega. Kliendid soovivad inkassoteenuse osutajalt viisakat, kuid järjepidevat ja tulemuslikku suhtlust võlgnikuga ning esindust kohtu- ja täitemenetluses. Kahjuks leidub ühiskonnas liiga palju isikuid, kes arvavad, et võivad teiste kulul elada. Eelmisel nädalal ütles üks võlgnik meile ilusa lause: "Ma ei saa teile praegu võlga maksta, ega ma siis teie pärast ei hakka puhkusereisi ära jätma." Sellistel puhkudel tuleb näidata inimestele kohtuveskite vääramatut pöörlemist.

Et saavutada igas olukorras tulemuslikkus, peavad inkassofirmal olema head tehnoloogilised lahendused ja piisava suurusega professionaalne meeskond, mille abil suudetakse hallata ka kümneid tuhandeid nõudeid ja lahendada ka kõige keerukamaid juhtumeid.

Äriregistris on registreeritud inkassoteenuse osutajana kindlasti tunduvalt rohkem äriühinguid kui neid, kes tegelikkuses seda teenust igapäevaselt osutavad, ja päris palju on ka õnnekütte. Kuid lõpuks turg korrastab ka selle valdkonna.

Millest inkassofirma valikul lähtuda, loe pikemalt 26. juuli Äripäevast.

Autor: Katariina Krjutškova, Signe Sillasoo

Liitu Sekretäri uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Sekretäri uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Cätlin PuhkanSekretär.ee turunduslahenduste müügijuhtTel: 53 315 700