Talutoodangul oma ostjaskond: munal ja munal on vahe

Taludes toidukraami tootjad peavad kauba turustamisel tähtsaimaks klientidega suhtlemist ja aktiivset reklaamitööd.

Põhiliselt munatootmisega tegeleva Tölpla talu perenaise Eve Veiermanni sõnul on talukraami müümine interneti kaudu väga tähtis kogumüügis. “See moodustab müügitööst lausa 99%,” kinnitas ta. “Kuna me asume pealinnast kaugel ja tegeleme elusate loomadega, mida ei saa masinatega asendada, siis uute klientide otsimine ja hoidmine on sellisel puhul kõige tähtsam.”
Veiermann märkis, et mida regulaarsemalt saab toota, seda rohkem ka toodet reklaamida ja uusi kliente juurde. “Kõige paremini töötab meie koduleht ning maakaup.com ja elavtoit.com,” tõdes ta. “Hästi on kaasa aidanud klientide teadlikkuse tõstmine ja nendega e-kirja teel suhtlemine.”

Talutoodangule tekib oma kindel ostjaskond
Veiermann rääkis, et küsimused stiilis milleks ja kuidas pardi- või vutimuna kasutatakse, kui kaua muna säilib, kust kaupa osta saab, on igapäevased ning saavad alati vastuse.
“Meie munad pole ju võrreldavad masstootmisest tulevate munadega ja seega peab klient teadma, miks ta rohkem maksab. Teadmiste kasvuga tulevad ka suuremad tellimused, ühes tellimuses kaasatakse juba kahe pere soovid jne.” Veiermann kinnitas, et ametlikult müües ei ole probleeme turustamisega, küll aga tuleb hoolikalt valida, kus müüa. “Tavalised linnaturud meile hästi ei sobi, sellepärast oleme valinud paar edasimüüjat, kes omavad laopinda ja annavad kliendile kauba kätte värskelt.”
Tölpla talu koostöö edasimüüjatega on hästi läinud ning eratellimuste täitmise vajadus nüüdseks kadunud.
“Praegu korraldame kogu müügiprotsessi ümber,” rääkis perenaine. “Alustasime kodutellimuste täitmisega Tallinnas, nüüd on aga meie sihtgrupiks ainult paar edasimüüjat.” Tema sõnul olid probleemiks kliendid, kes ei tulnud kaubale järele, ei olnud kodus jne.
“Poodidega läbirääkimiste puhul on alati küsimusi pakendamise või hinna kohta,” märkis Veiermann. “Iga uus samm tähendab tootjale uusi investeeringuid, näiteks pakendi uuendamine, karja suurendamine suuremate tellimuste täitmiseks.”
Ta tõdes, et igasuguse toidugrupiga tegelemisel on tootjal palju paberimajandust ja väljaminekuid – alates toidu laboratoorsest testimisest kuni kõikide vajalike toimingute ja lubade väljaajamiseni.

Mahekraam ei suuda masstoodanguga võistelda
Ühe probleemina nimetas Veiermann veel seda, et mitte kunagi ole 100protsendilist kindlust, et kari toodab ja käitub iga päev samasuguselt – tegu ju ikkagi elusate loomadega.
“Need on kaks n-ö riskigruppi,” ütles ta. “Me ei kasuta spetsiaalvalgustust, lisatemperatuuri ega söödalisandeid, mis teevad munad suuremaks ja munemise regulaarsemaks. Me ei saa seetõttu lüüa massiga, küll aga rõhume munade tervislikkusele.”
Tamme aiandustalu perenaine Heli Viedenhof tegeleb selgelt eristunud nišitootmisega ja suurtesse kettidesse oma kraamiga veel ei jõua toota, samas igasse öko- ja väikepoodi ka väga ei tiku.
“Aja jooksul on selgeks saanud, et osa väikekauplusi ei soovigi oma kaupa aktiivselt müüa, vaid ootab, et keegi tuleb ja selle ära ostab,” selgitas Viedenhof. “Praegu turustame ise enamiku oma toodangust messidel ja laatadel.”
Ta rääkis, et nii on see sellepärast, et maitsetaimed ei ole just kaup, mille järele oleks inimesel tungiv vajadus, kuid kliendile tuleb see vajadus tekitada ja seega ka ise oma kaupa pakkuda ja seda reklaamida. “Selline otseturustus on kandnud head vilja, oleme leidnud suurel hulgal püsikliente ja see võimaldab hakata mõtlema ka kettidesse pakkumise peale,” kinnitas Viedenhof. “Praegu oleme sellises seisus, et väiksemad poed on ise olnud huvitatud meie kauba müüki võtmisest.” Hea koostöö on Tamme aiandustalul olnud mitme kauplusega: Eestimaine Talukaup, kaupluskohvik Krõõt, MTÜ Peipsiveere Köögiviljaühistu, kauplus Riiamarii Pärnus, kauplus Looduspere Tartus jt.
“Tootearendusega tegelen talus ise,” kinnitas Viedenhof. “Püüan leida tooteid, mis oleksid maitsvad ja atraktiivsed – näiteks sellekevadine uudis oli murulaugu õienutid marinaadis.”

Viedenhofi sõnul on praegu pigem probleemiks see, et mitut nende talu toodet on kopeerima hakatud, näiteks maitsetaimedega moose, dipisegusid.

 Munal ja munal on selge vahe sees

Kuulsin Tölpla talu ettevõtmisest ja toodangust tänu oma tööle ning olen nüüdseks nende n-ö püsiklient. Tellijaks jäin tänu harivale loengule, mille Eve Veiermann mulle andis.
Esimest korda kuulsin sellest, kuidas puurikanasid peetakse: kuidas nad on kitsas puuris koos, ei saa kunagi kõndida ega õrrele ega välja päikese kätte ja kuidas nende toidu ja joogi sisse toiduvärvi pannakse, et munakollasel värvi oleks.
Pärast esimesi Tölpla talu munadest tehtud pannkooke kiitsid lapsed neid maailma parimateks ja kuna ma ise ei jõudnud ka ära imestada, kuidas saab munal ja munal ning pannkoogil ja pannkoogil olla selline üüratu vahe, oli asi otsustatud. Ei ühtegi poemuna enam!
Müük ja turundus on väikeettevõtjale kindlasti kõige raskem teema. Tegelikult on ju igasuguseid talutoidu portaale tehtud, aga ostjale tundub see keeruline, kõik see otsimine ja tellimine ja kauba kättesaamine. Kui neid keskkondi on juba mitu erinevat, teeb see asja veel segasemaks.
Linnainimesena tahaks ise küll värsket talukraami osta, aga selliseid väikekasvatajaid, taluperenaisi ei leia isegi meie turult. Olen kuulnud, et mõned taluperenaised on näiteks õunu ja ploome lihtsalt ära visanud, sest turul müümiseks on mingeid tõendeid vaja, neil neid pole ja nende ajamine tundub keeruline ja nad ei leia ostjat. Ja ostja ei leia neid. Teiseks kõik see turunduspoole õppimine, kas või need paljukiidetud sotsiaalse meedia kanalid. Kes õpetaks neid kasutama?
Anu Bollverk, Järva Teataja reporter ning talutoodangu tarbija


 

Osale arutelus

  • Urve Vilk, Ain Alvela

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Jälgi Sekretäri sotsiaalmeedias

RSS

Peopaik

Aasta suurejooneliseim sündmus Radisson Blu Sky Hotelis!

Jõulupidu, kui üks ettevõtte olulisemaid sündmusi, on oodatud nii töötajate kui ka koostööpartnerite poolt. Radisson Blu Sky Hotel pakub peohõngulist atmosfääri ning erakordset elamust, mida elevusega oodatakse ja soojusega meenutatakse. Meie eesmärgiks on täita teie soovid ja ergutada maitsemeeli hõrgutistega, milles traditsioonid kohtuvad mitmekesise tänapäevaga.

Viljandi Pärimusmuusika Ait

Viljandi Pärimusmuusika Ait on mõnus koht, kuhu tulla kontserdile, loengusse, seminarile, konverentsile, tähtpäevi pidama ning vaadet ja õhkkonda nautima. Asume Viljandi südames, Viljandi Lossimägedes ja 360-kraadine postkaardivaade on hinna sees.

Küsitlus

Kuidas Sinu firmas suvepäevi peetakse?

  • Kahepäevased suvepäevad linnast eemal
    28%
    28%
  • Ühepäevased suvepäevad linnast eemal
    17%
    17%
  • Meeskonnaüritus töökoha lähedal
    10%
    10%
  • Suvepäevi ei peeta
    45%
    45%

Valdkonna tööpakkumised

Teabevara