Christoph Willibald von Gluck oli 18. sajandi ooperireformija ning just “Orpheus ja Eurydike” oli tema esimene reformooper. Birgitta Festival kutsuski Saksamaalt uue laine ooperilavastaja Georg Rooteringi tegema seda psühholoogiliselt tugevat lavastust, mis oleks samal ajal ka uus sõna teatritehnilisel tasemel. Kuna tegemist on allmaailma puudutava süžeega, toimub ka ooperi tegevus korraga kahel tasandil.
Lauljad tegutsevad reaalses maailmas, alateadvuse ja kujutluse tasandit annab edasi füüsiline teater oma tavatu “maast lahti” liikumisega. Füüsilise teatri artistid ei tegutse mitte ainult laval, vaid kasutavad ka publikuruumi, seinu, aknaid. Nagu alateadvusel, pole neilgi piire – nad liiguvad publiku peade kohal, sisenevad kloostri akendest jne. Ooperi esitavad füüsilise teatri trupp Pan-Optikum Saksamaalt, Tallinna Kammerorkester, Voces Musicales, solistid Helen Lokuta (sopran), Mikael Bellini (kontratenor Rootsist) ja poiss-sopran Heldur Harry Põlda. Dirigeerib Andres Mustonen.
Kiievi modernse balleti teatri moodsa tantsu ja psühholoogilise teatriga saab tutvuda kahel õhtul.
Tegemist on väga noorte inimeste ja kaasaegse tantsu professionaalide teatriga. Füüsiliselt täiusliku ja huvitava teatrikeelega lavastused on noorelt koreograafilt Radu Poklitarult, kes on pälvinud nii Venemaa teatriauhinna Kuldne Mask kui ka Euroopa metropolide tunnustuse.
Arvo Pärdi muusika esmakordselt balletis
Ukrainlased toovad Birgitta Festivalile esmakordselt Pärdi muusika balletis “Palat nr 6” Anton Tšehhovi jutustuste põhjal, kavas on ka “Underground” Läti helilooja Peteris Vasksi muusikale ja tuntud Raveli “Boolero” uuslavastus. Eraldi õhtul tantsitakse “Carmenit” Georges Bizet muusikale.
Kui ooperis näidatakse tegevuse kulgu, siis Poklitaru balletis vaadatakse tegevuse taha, uuritakse selle psühholoogilist tagamaad. Aastal 2006 valiti “Carmen TV” Ukraina parimaks lavastuseks.
Eesti tantsija ja koreograaf Teet Kask lavastab kaks kloostriainelist teost, mida samal õhtul kõrvuti näha-kuulda saab: Orffi kantaat “Carmina Burana” ja Eino Tambergi lühiballett “Joanna Tentata”, mille süžees on oluline osa vaimuliku staatuse ja inimliku armastuse dilemmal.
Esitavad tantsuteater Fine 5, Tallinna Poistekoor, Moskva Novaja Opera koor ja orkester Eri Klasi juhatusel. Joannat tantsib Mareike Franz Saksamaalt. Orffi kantaadis on solistid sopran Marion Melnik ja tenor Mati Turi.
Kavas helgeim teos “Sevilla habemeajaja”
Festivali kunstiline juht Eri Klas toob oma Moskva Novaja Operast kaasa kaks ooperit. Publiku soovi arvestades on festivali kavas esmakordselt Richard Wagneri ooper. “Lohengrinis” teevad kaasa välismaal Wagneri-ristsed saanud eesti lauljad Helen Lokuta ja Ain Anger (lavastaja Kasper Holten Taanist).
Festivali kava helgeim ja humoorikaim teos on koomilise ooperi pärl Rossini “Sevilla habemeajaja” (lavastaja Eliah Moshinsky).
Birgitta Festival 2010
12.–21. august
Pirita kloostris
info: www.birgitta.ee
Piletid: 470–540 kr
Autor: Urve Vilk, Kersti Inno