17. september 2010
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Puhkepäev: Dadaismi emme Hannah Höch

Berliini dadaismi rühmituse liikme Hannah Höchi kunsti näitus tutvustab Tallinna Kunstihoones ühe esimese radikaalse naiskunstniku loomingut ja tema mõtteviisist lähtuvaid kaasaegseid kunstnikke. 

Hannah Höch oli Berliini dadaismi rühmituse ainus naisliige ja üks esimesi, kes hakkas oma loomingus kasutama fotokollaaži. Berliini dada erines teistest rühmitustest agressiivse poliitilise laetusega ja suurema huviga massimeedia formaatide ümbertõlgendamisega kunstikeelde.

Kui kogu ülejäänud dada grupp oli juba enne Hitleri võimule tulekut Berliinist lahkunud, tõmbus Höch tagasi oma äärelinna majakesse, kus jätkas võimude poolt mandunud kunstiks tembeldatud dadaismi viljelemist.

Räägitakse, et töid peitis naiskunstnik Höch tollal kuivanud aiakaevu põhjas, kust need ilmusid välja sõja lõppedes 1945. aastal.

Hannah Höch seisis naiste õiguste eest

Höch oli üks esimesi naiskunstnikke, kes hakkas oma loomingus ekspressiivselt käsitlema naisõigusluse teemasid ja kriitiliselt tõlgendama naise rolli ühiskonnas.

Olles küll Berliini dada täieõigluslik liige, on teada, et tema meeskolleegid suhtusid Höchi teatud üleolekuga, tunnustamata tema tegelikku professionaalsust. Ametliku tunnustuse riikliku auhinna näol sai Höch alles 1950ndatel.

Höchi kollaaže hinnatakse nii nende tabava vaimukuse, kakofoonilise pildikeele kui ka tema käsitletavate teemade sügavuse ja ajatuse poolest. Ootamatuid elemente kokku liimides tekitas Höch oma piltides sürrealistlikud vahekorrad, mille tõlgendustekaev on põhjatu ja mistõttu on tema tööde teemadering aktuaalne ka tänapäeval.

Lisaks ülevaatele Höchi üle viiekümneaastasele fotokollaaži loomingule, on näitusele integreeritud ka kaasaegseid naiskunstnikke, kes on Höchist inspiratsiooni saanud.

Mõjukalt New Yorgi kunstnikult Martha Roslerilt on näitusel väljas osa tema 60ndatel valminud sarjast “Tuues sõja koju”, mis seob grotesksel moel tollaste glamuuriajakirjade visuaalset keelt Vientami sõjakoledustega. Samal liinil on ta jätkanud ka oma uusimates fotomontaažides Iraagi sõja teemal.

Guerilla Girls võlub elu otsekohese kujutamisega

Visuaalselt eriti agressiivsed on kunstnikerühmitus Guerilla Girls. Gerilja tüdrukud on näitusel esindatud 2005. aasta Veneetsia biennaali vähendatud versiooniga, kuid see ei alanda nende jõulise plakatikunsti mõjuvust.

Gerilja tüdrukutel ei ole kombeks ääri-veeri raskestimõistetavaid sümboleid luua, vaid kõik kohe ja korraga näkku paisata. Tõde on karm ja ühemõtteline.

Kohaliku kontekstiga sidususe loomiseks on välja pandud ka meie oma naiskunstnike Silvia Jõgeva, Valve Janovi jt töid 1960ndatest, mis analüüsivad naise sotsiaalseid rolle ja vastanduvad nõukogudelikule maskuliinsele maailmapildile.

"Personal is Political. Hannah Höch ja tema kunsti tõlgendus”

Tallinna Kunstihoones, Vabaduse väljak 8

Näituse kuraator: Reet Varblane

Näitus jääb avatuks kuni 17. oktoobrini.

Autor: Urve Vilk, Ragne Nukk

Liitu Sekretäri uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Sekretäri uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Cätlin PuhkanSekretär.ee turunduslahenduste müügijuhtTel: 53 315 700