5. oktoober 2010
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Üritusturundajad: tunneli lõpus eelmisest aastast eredam valgus

Ehkki mullu sügisel prognoosisid suuremad üritusturundajad aegade paranemist, jätkus firmade käibe vähenemine ka eelmisel aastal. Taas paistab tunneli lõpus valgust, sel korral eredamalt.

Äripäeva koostatud üritusturundusfirmade edetabeli 16 suuremat firmat kahanesid eelmisel aastal endiselt. Aasta varasema 15% languse asemel kadus eelmisel aastal koondkäibest enam kui kolmandik, kasumit teenisid veidi enam kui pooled. Ometi oodati mullu sügisel tulemuste paranemist.

“Kõik olid masu meie sektorisse jõudmisest veidi šokis. Eks ootused olid mõnevõrra optimistlikumad ja sellist langust ei oodatud, nagu ta tuli,” võrdles mullust ja praegust seisu turuliider, eelmisel aastal Kuldmunade jagamisel enim auhindu noppinud agentuuri Marketing Communication Alliance OÜ tegevjuht Rika Soopa.

“2010. aasta tulemusi vaadates näen, et käive tuleb küll eelmisest aastast väiksem, aga kasum paisub tänu meie tegevuse edukale reorganiseerimisele üsna palju,” ütles aastaga esimese kolme suurema turundaja sekka kerkinud Baltic Event Service’i üks omanikest Jonas Olsson. Rahaliselt tähendab see 11,5–12 mln krooni käivet ja 500 000 krooni kasumit.

Tänavusest langusest hoolimata on ettevõtete ootustel tuleviku suhtes kindlamad jalad all kui eelmisel aastal, mil samuti sügisel paranemist oodati. Finantsseis on Eesti ettevõtteil parem kui mullu samal ajal, samuti on Põhjamaade majandus, kust firma enamiku käibest teenib, stabiilne.

Ettevõtted prognoosivad käibe vähenemist

Sama suurt käibe kahanemist prognoosib ka turuliider. Jooksva aasta käive on eelmise aastaga võrreldes kukkunud ja see aasta tuleb Soopa sõnul 10–15% kehvem kui eelmine. “Plaanisime sel aastal tulemusi kahanevas trendis. Mullune tulemus sundis olema konservatiivsem,” selgitas Soopa. Samas on aasta lõpp töömahukas ning novembri-detsembri üritused annavad aastakäibes olulist tooni.

Kuigi reklaamides on näiteks taas näha kriisis täitsa lõppenud autokampaaniaid ning linnas töötavad mitmel pool kraanad, agentuurid sellest veel kasu ei lõika.

“Massilisi selliseid näiteid praegu veel pole, pigem üksikuid näiteid. Eks see ole elementaarne nipp ka – kui keegi teine ei tee, paistad rohkem silma ja kes vähegi turundust endale lubada saavad, neile on masu ideaalne aeg turul nähtavamaks muutumiseks,” lisas Soopa.

Korporatiivklientidele keskendunud Baltic Event Service tajub aga juba elavnemist, nende teenuseid küsitakse tänavu sügisel varasemast enam. “2008. aasta novembris-detsembris ei olnud ühtegi tellimust,” tõi Olsson näite elavnemisest. Paljud ettevõtted külmutasid tollal oma eelarved ja jälgisid majanduses toimuvat.

Tulemuste kahanemisest hoolimata lasevad majanduse elavnemise märgid optimismi süstida. “Ühel hetkel jõuab suurem tõus ka meie sektorisse. Liigume umbes kaheaastase nihkega muust majandusest, masu jõudis meieni ka kaks aastat hiljem. Praegu veel ei saa meie agentuuri seisukohast kinnitada, et tõus oleks toimunud või masueelne pilt taastunud,” lisas Soopa.

Kui gasellettevõte pidi hinnakirjad üle vaatama, siis Olssoni kinnitusel nemad seda ei teinud. “Küsime raha oma aja eest, selle hinda ei ole me muutnud. Summa arvel on küll kahanenud muude toodete ja teenuste odavnemise tõttu,” lisas Olsson. “Olulisim on vast aga see, et klient nõuab ja saab oma raha eest rohkem väärtust.”

2011. aastalt oodatakse turu elavnemist

Tõeliselt töiseks loodab Karing kujunevat aga 2011. aastat. Juba lähikuudel näeb kasvuvõimalusi nii Eestis kui ka välismaal Hardi Kinnase juhitav Orangetime OÜ, mis eelmisel aastal turuliidri koha kaotas, kuid kahjumit vähendas.

Soopa dramaatilisi muudatusi turul praegu ei näe. “Ollakse veidi äraootaval seisukohal, pilgud on suunatud kevadesse, siis on turul suuraeg ja näeb, kas läheb hästi või mitte. Kuu või kahe jooksul vaevalt et erilist tõusu tuleb,” lisas Soopa.

TAUST

Mis on pidude korraldamises muutunud?

Kuna klientide otsuste tegemise aeg lühenes, peavad teenusepakkujad olema hulga paindlikumad.

Näost näkku kohtumised on muutunud olulisemaks. 

Klient on üha nõudlikum – iga üritus täidab eesmärki, kaasa arvatud firmapeod jms.

Teenusepakkujalt oodatakse mõõdetavat tulemust.

Üritused on üha eesmärgistatumad – üha vähem tehakse lihtsalt joomapidusid. Kui midagi tehakse, peab see olema mõõdetav. Üha rohkem püütakse ka firmaüritusi mõõta.

Sisekommunikatsiooniteema on endiselt kuum – suurfirmad mõistavad, et see teema on vajalik ja on valmis sellesse ka panustama.

Vanadel tegijatel on turul praegu lihtsam – kui klient napi eelarve kellegi kätte usaldab, valib ta pigem vana, tuntud ja kogemustega üritusturundusettevõtte.

Uute teenusepakkujate turuletulek on viimastel aastatel olnud üliraske.

Klientide eelarved on vähenenud, konverentside ja mitmepäevaste ürituste kestus lühenenud, on hakatud reisima rohkem Eesti lähiriikidesse.

Klientide planeerimisperiood lühenes varasemalt 3–18 kuult 1–6 kuule, lõplike otsuste vastuvõtmist hakati edasi lükkama, tihedamini hakati üritusi ka tühistama või edasi lükkama.

 

 

Autor: Rivo Sarapik, Urve Vilk

Liitu Sekretäri uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Sekretäri uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Cätlin PuhkanSekretär.ee turunduslahenduste müügijuhtTel: 53 315 700