PP: dilemmad teatri- ja armuelus

Vene teatris esietenduv E.-E. Schmitti “Frédérick ehk Kuritöö bulvar” võtab lähivaatluse alla küsimused, mis on elus tegelik ja mis näiline. Mõistatusliku teatrimaailma kontekst teeb tõeni jõudmise eriti keerukaks.

Etenduse peategelane on ajalooline isik Frédérick Lema?tre, kes elas Prantsusmaal 19. sajandi esimesel poolel ning saavutas näitlejana suure kuulsuse. Schmitti näidend viib vaatajad tagasi Frédéricku hiilgeaegadesse ning näitab meest Pariisi teatrilavade kuningana, nagu ta seda kunagi ka oli.
Lavastuses ilmub Frédérick vaatajate ette oma kuulsuse tipul. Tuntud näitlejana naudib mees väljakutseid nii teatrirollides kui ka väljaspool neid, lastes piiril tegeliku ja näiva vahel sujuvalt haihtuda. Tundub, et talle pole miski kättesaamatu. Frédérick on kõigeks valmis, välja arvatud armastuseks, mis teda ootamatult tabab.

Vastandite tõmbumine
Etendusel on kaks suurt teemakihistust. Melodramaatiline pealispind portreteerib Frédéricku armusuhet kauni Bérénice’iga, kes juhuslikult tema teele on sattunud. Kuna mees on seni armastajat mänginud ainult laval, ei oska ta päriselus toimuvasse rolli sisse lülituda. Areneb suhe, kust ei puudu ilusad tunded ja armastus, kuid ühtlasi hakkab Frédérick juurdlema küsimuste üle, mis talle varem pähe pole tulnud.
Romantikateema toob kaasa etenduse teise kihistuse, milleks on näitleja elukutsega seotud eksistentsiaalsed mõtisklused: kust jookseb näitlemise ja päris elu piir? Kas armastus on illusioon või reaalsus? Kas päriselu pole ehk samasugune lava nagu teatrila­vagi?
Et kontrastid täielikud oleks, on Bérénice pärit maail­mast, mis on Frédérickule võõras. Tütarlaps pole mingilgi moel teatriga seotud ning on harjunud hoopis teistsuguse elukeskkonnaga. Nende kiindumus on aga sellegipoolest tõe­line.

Elu vastuolulisus
Frédérick Lema?tre elulooseiku on käsitletud näidendis küllaltki vabalt, nende täpne kajastamine pole etenduse eesmärk.
Olulisimad on sisedilemmad, millega peategelane kokku puutub: truudus ja reetmine, andekus ja andetus, armastus ja küünilisus, rahva tunnustus ja üksindustunne, näitlejaks olemine ning oma isiklike elusündmuste väljamängimine.
Näitleja on harjunud sel määral kehastuma teisteks tegelaskujudeks, et ta ei teagi lõpuks enam, kes ta ise on. Ka päriselus on tal lihtsam võtta endale mängimiseks mõni valmis roll, selle asemel et üritada uut – isiklikku – rolli luua.
Eric-Emmanuel Schmitt on nüüdisaja üks mängitumaid prantsuskeelseid autoreid. Tema näidendid on võitnud mitu Moliere’i ja Prantsuse Akadeemia Grand Prix du Théatre’i auhinda. Schmitti näidendeid mängitakse rohkem kui 40 riigis.

Osale arutelus

  • Urve Vilk, Mari Hiiemäe

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Jälgi Sekretäri sotsiaalmeedias

RSS

Peopaik

Peppersack – tee ajalooliste maitsenaudinguteni

Tallinna vanalinna südames, ajaloolise Raekoja ligidal asuv restoran Peppersack pakub meeldejäävaid maitseelamusi. Lisaks saab nautida mõõgavõitlejate igaõhtust efektset etendust.

Pidupäev Kuulsaalis

Pane pidu veerema Kuulsaalis! Lõbus ajaveetmine ja mõnusad söögid-joogid muudavad Sinu pidupäeva kõigile meeldejäävaks!

Küsitlus

Kuidas Sinu firmas suvepäevi peetakse?

  • Kahepäevased suvepäevad linnast eemal
    28%
    28%
  • Ühepäevased suvepäevad linnast eemal
    17%
    17%
  • Meeskonnaüritus töökoha lähedal
    10%
    10%
  • Suvepäevi ei peeta
    45%
    45%

Valdkonna tööpakkumised

Teabevara