Majanduslangus tekitas olukorra, et töötajate otsimise asemel tuli hakata mõtlema, mida teha kõigi nende heade töötajatega, kes uksele koputasid. Ettevõte
sai värvata ka inimesi, keda tavatingimustes endale lubada ei saanud.
Kui tulevik on ähmane, on keeruline tuvastada, millised tegurid ettevõtte
edu määravad ning milliseid oskusi ja kogemusi vajatakse. Võitjameeskonna
loomisel tuleb analüüsida oskusi ja kogemusi, määrata kindlaks vajalikud rollid ja
leida nendesse rollidesse õiged inimesed.
Võitjameeskonnas peaksid justkui iseenesestmõistetavalt olema võõrmängijatest
tähed. Kuid tähtede kaasamise oht on see, et hindamisel keskendutakse liigselt varasemale sooritusele. Uus olukord nõuab teistsugust oskuste-kogemuste kombinatsiooni. Olukorra hindamisel tuleb vaadata, millistel oskustel on senine edu põhinenud ja kas ettevõte vajab seda ka praegu. Varasem käsitlus ei pruugi uutes tingimustes kaugeltki edukas olla.
Tähtis on, et inimesed, kelle arengusse panustati, ei tunneks end kõrvale jäetuna.
Need, kes raskel ajal ettevõttega jäid, elasid üle palgakärped ja muu lootuses,
et nende lojaalsust vääriliselt hinnatakse, tahavad tunda võõrmängijate tulekul
meeskonda end õiglaselt kohelduna.
Kindlasti tuleb jälgida, et meeskonda kujundades ei keskendutaks üksnes tipptegijatele. Liigne keskendumine tippudele võib pärssida ülejäänud meeskonnaliikmete motivatsiooni. See rühm on kõige suurem ja nende motivatsioon mõjutab otseselt ettevõtte kasumit.
Pigem lubada vähem ja pakkuda rohkem. Kui ootused näiteks arenguvõimaluste puhul on jäänud selgeks rääkimata, ei lase pettumus end kaua oodata. Laused “Ma poleks tohtinud valeootustel lasta tekkida” ja “Sul oleks tulnud tema ootusi teadlikumalt juhtida” kõlavad kui tagantjärele tarkus.
Ootuste juhtimine ei ole ärimaailmas uus teema. Kuna järjest vähemaks jääb
töid, mida saab teha vaid ühel kindlal viisil, ei ole võimalik töö konkreetset
tulemust ennustada. Mida paremini suudame juhtida enda ja teiste ootusi, seda
enam suudame vähendada pettumust nii tulemuse kui ka töötaja enesearenduse
puhul. Ootuste kujundamisel tuleb kokku leppida, mida ettevõte annab ja mida
vastu ootab. Samas ka vastupidi – mida töötaja ootab ja mida vastu annab.
Loe pikemalt ajakirjast Personali Praktik.
Autor: Urve Vilk, Kristi Mikiver