23. märts 2011
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Tervislikud toidusegud nõiatalust

Mahetoodetest ning -kultuurist kui uuema mõtlemise ühest osast on kõneldud üksjagu ning keemiata kasvatatud nii kodu– kui ka välismaised tooted on Eestimaa ökopoodides samuti järjest rohkem esindatud, kirjutab ajakiri Tööstus.

Ent turul on alati ruumi uutele tulijatele, kui neil vaid jagub julgust, vaba mõtlemist ning ettevõtlikkust. Ja muidugi töökust. Leesoja talus tegutseva Thule Lee ning tema elukaaslase Eriku pereettevõte on üks niisugune näide.

Aastatel 1990–1995 õppis Thule Lee Tartu Ülikooli arstiteaduskonnas ning oli kolmanda kursuse tudengina dilemma ees – kas jätkata klassikalise meditsiiniga või minna sootuks oma rada, alternatiivsemat teed. Thule valis viimase.

Ta alustas proviisorist elukaaslasega elu oma vanavanemate talus Leesojal, koos tehti algust ka astelpajumarjade kasvatamisega. Leesoja talu on pärit 1886. aastast, mil Thule vanavanaisa ostis selle kolme hõberubla eest. “Kirjutada ta ei osanud, allkirjaks oli kolm risti,” jutustab Thule. Algselt tegeldi talus perenaise

sõnul hobusekasvatusega, edasi kuni kolhoosiajastuni oli peamine tegevus põllumajandus. Leesoja asub keset metsi, eemal kõigest. “Siin on palju vabadust, puhtust ja oma aega. Siin paistab palju päikest ja sajab harva,” iseloomustab

perenaine.

Astelpajusid kasvatas pere lihtsalt oma tarbeks pea kümmekond aastat, pikapeale hakkas marju ka müügiks üle jääma ning läinud sügisel loodi oma ettevõte OÜ Josephine. Astelpajust sai võluvits. Mõte astelpajumahla tootma hakata tuli tänu asjaolule, et seni pole Eesti turul olnud palju selliseid n-ö külma aja tooteid – astelpajusid on kasvatatud ja müüdud ka varem, kuid külmpressitud tooted puudusid. Külmpressitult säilib Thule sõnul maksimaalne kogus vitamiine ja kasulikke bioloogilisi aineid.

Tee päris oma marjakasvatuseni polnud just kerge – ligi kuus aastat tegeles perekond pea kahel hektaril paiknevate põldude kividest puhastamisega.

Muret oli ka isastaimedega, müüja poolt lubatud isastaimede asemel selgus hiljem, et pooled neist olid hoopis emastaimed.

Praegu on marjakasvatusega ametis terve perekond, lisaks astelpajudele on Leesojal ka mustsõstraistandus. Pere vanim poeg Lauri tegeleb ettevõtte kodulehe

haldamisega ning arendamisega, ka on ta vastutav põldude niitmise eest. Thule ja

Eriku peres kasvab kolm last – Lauri (18), Marti (16) ja Lee (4).

Thule puhul on selgelt ülekaalus tunnetuslik pool, kuid tugevalt on temas esindatud ka ratsionaalne, analüütiline pool. Temas on ettevõtjat sama palju kui šamaani, kui Leesoja nõida – just nii kutsub Thulet rahvas. Ja ta lubab seda

teha, sest nii ongi.

Läinud aasta jooksul on Thule end jõudsasti täiendanud turunduse vallas, osaledes mitmetel selleteemalistel avatud kursustel Mainori

Kõrgkoolis.

Thule lähtub kõigis oma ettevõtmistes põhimõttest – töö peab olema mõnus, seda peab saama hea tundega teha.

“Muul juhul kaotab kogu tegevus suure osa oma mõttest,” ütleb ta. Kõik, mida ei tehta hingega, ei saa Thule sõnul luua mingit uut väärtust.

Sest kõik Leesoja talu pakutu omab elujõudu, tõstab seksuaalsust või parandab tervist. “Meile meeldib rahulikkus, seda ka äris,” seisab Leesoja talu kodulehel. “Oleme ise terved ja soovime, et kõik, kes meie tooteid proovivad, saaksid neist elujõudu.”

Nõiasegust sai talu toodangu tõmbenumber. Astelpaju kui taim vajab põua ajal väga suurtes kogustes vett, mistõttu on Thule kaasa Erik rajanud spetsiaalsed tiigid. Kogu saagi korjab perekond ise, mitte mingit välist abi pole nad seni

kasutanud. Senine peamine müügiartikkel on naturaalne, külmpressitud ning 100% mahe astelpajumahl Leesoja Päike ning külmpressitud ning meega segatud astelpajumahl Päikese Süda. Viimane on hea ka näiteks neile, kel tundlik

magu.

Thule sõnul on mahla hea tarvitada päevas 50 grammi, vähemalt kümme päeva järjest. “Astelpaju on abiks haiguste ennetamisel, samuti kopsu-, maksa-, mao-, soolte- ja liigesehaiguste raviks. Normaliseerib vererõhku ning parandab vereloomet,” loetleb ta marjade häid omadusi.

Läinud sügisest tegi Thule algust uue tootega Nõiasegu, millele perenaine tegemise käigus sõna otseses mõttes sõnad peale loeb. Segu koosneb meest, ingverist, kreeka pähklist ning viigimarjadest ja on mõeldud organismi turgutama ning kosutama. 180 grammine karp Nõiasegu maksab kolm eurot. Thule teab, et sõnal on sõna jõud. Ja viimane eeldab kontsentreerumist, mistõttu ei saa ta tegeleda selle tööga juhuslikult. Nõiasegu tehakse vastavalt turu nõudlusele. See on talvine toode ja segu segatakse kiiresti ning võimalikult värskelt.

“Kõik on kinni tunnetuses. Ja kui pole tunnetust, ei ole ka midagi endast anda,” kinnitab ta mõtlikult naeratades.

Leesoja talu pere ise tarbib astepaju mahla väga palju – pea üks liiter päevas iga inimese kohta hooajal. Talurahvas peab oma andide sihtgrupiks terviseteadlikke inimesi, kes soovivad tarbida naturaalseid tooteid. Ka on Thule mõelnud

tänapäevase elustiiliga inimestele, kellele kiire elutempo aeg-ajalt kurnavaks muutub ning kes saavad soovitud toonusttõstva toime kätte kiiresti.

Lähiajal on Thulel plaanis turule tuua spetsiaalne toode autojuhtidele – looduslik erguti, mis sisaldab adaptogeeni ning ei lase autojuhil teel magama jääda.

Thulel on kehtiv müügiluba Tallinnas asuvas poes Loodusand ning Pärnus asuvas ökopoes Riiamarii. Praegu on tal käsil toodete laiem turundamine Tallinna ökopoodidesse. Kogu Leesoja talu tegevus keskendub naturaalsetele toodetele, millest enamik on mahe. “Näiteks Nõiasegu on naturaalne, kuid mitte mahe, kuna Ameerikast tulev naturaalne pähkel on mitu korda kallim ja tema värskus ei ärata

usaldust,” selgitab Thule Lee. Praegu rajatakse Leesojale 37 m2 suurust tootmisruumi, mis peaks valmima kevadeks. Teha on veel vaid sisetööd. Tootmisruumi plaanitakse edaspidi paigutada külmikud ning mahlapressid. Külmikuid tuleb palju ning asja mõte on, et külmutatud astelpajusid oleks võimalik

turustada ka talvel. “Kuna astelpajude puhul sõltub tootmise efektiivsus valdavalt ilmast, siis on mõistlik hajutada erinevate marjasortide valmimine võimalikult

pikale perioodile,” räägib perenaine.

Marju korjatakse üldjuhul augusti keskpaigast kuni detsembri alguseni ning saagi koristamise aja nihutamine talve hakuni pikendab marjade turustamisperioodi, sest marju korjatakse põõsalt ka juba külmunud peast. Ühe tootega tegeletakse vastavalt selle ajalisele valmimisele, samas tegeleb ettevõte pidevalt ka kõrvaltoodete arendamisega.

Loitsud tootearenduses tähtsal kohal. Kogu astelpaju mahla tootmine peab toimuma võimalikult kiiresti. Pidades silmas majanduslikku ökonoomiat ja mahla parimat keemilist koostist, läheb saak väikeste partiidena istandusest pressimisse, seejärel pakendatakse ja sügavkülmutatakse. “Meie teeme kohe külmutatud mahla. Väiketootmine võimaldab istandusest tuleval marjal maksimaalse kiirusega jõuda lõppfaasi – pakendatud ja sügavkülmutatud astelpajumahlaks. Toodangu maht sõltub igal konkreetsel aastal puude viljakusest. Selle aasta sügisel loodetakse Leesoja talus saada vähemalt kolm tonni marju, seda siis ajavahemikus augusti keskpaigast kuni oktoobri lõpuni. Mahla saab neist kätte keskeltläbi 70–80%.

Alates 1988. aastast tegeleb Thule loitsu uurimisega ning armastab pärimusmuusikat, juba aastaid korraldab ta pööripäevaloitsusid ja muid maausuliste rituaalne, osavõtjaist pole seni veel puudust tulnud.

Thule ei mõista tänapäevale omast kauplemist hindadega – ta on teadlik oma toote kvaliteedist ning tunneb siirast rõõmu, et saab müüa tõeliselt head kaupa. Ta püüab lähtuda kõiges nii visuaalse kui ka vaimse terviklikkuse printsiibist, püüdes leida ka hindade puhul sellist numbrikombinatsiooni, mis sama lähenemist

toetaks. Thule kreedo on: “Tasakaal on kõige alus!”.

4,82

eurot maksab liiter Leesoja talus valminud astelpajumahla.

50g

päevas on soovituslik astelpajumahla tarbimise kogus.

Autor: Urve Vilk, Kairi Oja

Liitu Sekretäri uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Sekretäri uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Cätlin PuhkanSekretär.ee turunduslahenduste müügijuhtTel: 53 315 700