Autor: Rivo Sarapik • 7. aprill 2011
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

10 nippi, kuidas ülemuste ja kolleegide lemmikuks saada

See, kuidas sa teistele meeldid, võib su karjääri kõrgustesse viia või selle hoopis hävitada. Kolleegidega suhtlemisel ja tööintervjuudel on teadmistest ja oskustest olulisem hoopis see, kuidas end esitled ja väljendad ehk inimese iseloom.

Kas ja mida saab inimene teha, et olla meeldivam kaaslane? Saab seda tõesti muuta või parandada? Saab. Lihtsate nippide abil saab end parandada ja töökaaslastele, ning ülemustele, meeldivamaks muuta.

Ole positiivne

Ei ole keeruline olla rõõmus, kui kõik on hästi. Trikk on selles, kuidas rõõmsat meelt ka rasketel aegadel säilitada. Negatiivsuse ja masenduse käes vaeveldes mõtle millelegi toredale, mis sinuga möödunud korral samasuguses situatsioonis juhtus. Üsna tõenäoliselt lahendasid selle kuidagi. Kogu neid häid kogemusi enda jaoks, mida enam neid on, seda parem sa neis olukordades oled.

Teiseks teadvusta endale, et suudad oma mõtteid kontrollida. Pessimistid ei ole selleks tavaliselt sündinud, vaid ise sellise tee valinud, keegi ei ole sündinud üdini tigeda või negatiivsena. Kui pöörad teadlikult oma halvad mõtted positiivsesse suunda, üllatad oma hea tujuga nii iseennast kui kolleege.

Samuti teadvustavad optimistlikud inimesed, et enamus tagasilööke on põhjustatud välistest teguritest, millega saab toime tulla, neid muuta või korda teha. Negatiivsed inimesed aga tagasilöögid on nende endi välja teenitud.

Optimistiks saamine pole kerge protsess ja selle kallal tuleb vaeva näha, sellest on kirjutatud tohutul hulgal raamatuid ning psühholoogid on pidanud sadu loenguid. Aga võta esialgu lihtne eesmärk ehk olla kuu aega rõõmus. Kaotada pole ju midagi.'

Ole kirglik ja pühendunud

Meile meeldivad inimesed, kel silm särab, kui ta räägib asjadest, millega tegeleb. Mida pühendunum sa oled, seda põnevam sa kolleegidele tundud ja seda rohkem soovivad nad sinu seltskonnas viibida. Kirge leida on lihtne - lapsed, hobid, töö. Kui teed praegu tööd monotoonselt ning loodad, et ehk kunagi leiad ka sellise ameti, mis sulle väga meeldib ja millele sa end sajaprotsendiliselt pühendad, võid tegelikult lihtsalt oma aega raisata. Iga amet nõuab su pühendumist. Kindlasti on ka sinu praeguses firmas ja sinu ametipostil midagi, mille üle uhkust tunned, ära siis pelga seda välja näidata. Tõsi, inimesed keeravad kirega ka vinti üle, ent see antakse andeks.

Tee nalja ja naerata

Kontoris kipuvad inimesed tihti professionaalseteks robotiteks muutuma ning unustama, et tegelikult meeldib meile naerda. Ja meile meeldivad inimesed, kes suudavad meid naerma ajada. Kui ühtegi head nalja meelde ei tule, kingi kolleegidele vähemalt üks naeratus. Kontorit, kus kolleegid mööduvad teineteisest tere ütlemata, kus keegi ei naerata ning valitseb haudvaikus, võidakse välisel vaatlusel pidada küll väga ametlikuks ja asjatundlikuks, kuid keegi seal eriti viibida ei taha. Niisiis — räägi nalju, naera ja naerata. Mõnele töökaaslasele võid sa tõepoolest sellega närvidele käima hakata, kuid tõenäoliselt on rohkem neid, kes soovivad sinuga tuttavaks saada.

Heaks naljaks leiab inspiratsiooni näiteks komöödiaseriaalidest.

Ole heasoovlik

Kui sul on kellegi suhtes halvad mõtted, püüa need positiivsetega asendada. Eksimuse puhul kolleegile käratades peale kargamise asemel vajab ta ehk su abi? Sõbraliku hääletooniga antud soovitustest õpib ta palju rohkem kui närvilisest röögatusest: „Kuidas sa ei oska?!“

Kõigile meeldivad komplimendid

Mõistagi on see riskantne, inimesed kipuvad nendega liialdama. Samas, inimesed, kes tunnevad end komplimente tehes ja neid vastu võttes mugavalt, meeldivad kõigile. Paljud meist kulgevad läbi elu ilma komplimentideta välimuse või töötulemuste kohta. Leia võimalus kiita kolleegi või klienti. See ei ole üldse keeruline.

Ära näita oma ebakindlust välja

Kolleegile või kliendile sõnadega „Ma tean, et see ei ole päris see, millega sa oled harjunud,“ või „Tean, et sa ei ostaks seda toodet kunagi, aga äkki heidaksid siiski ühe pilgu,“ lähenemine hea ei tõota. Võib-olla üritad nende sõnadega olla tagasihoidlik, kuid need mõjuvad ebakindlalt. Igaühes meis on väikesed kõhklused ja kahtlused oma oskuste ja teadmiste osas ning see on normaalne. Nendega toimetulek aitab kolleegidele oluliselt meeldivamaks muuta.

Kuula

Inimesed küll teavad, et tuleb kuulata, kuid kuidas seda teha, pole neil aimugi. Sellest ei piisa, kui vaatad vestluspartnerile tardunud kalasilmadega otsa ja mõmised vahepeal „mhmh.“ Ütle midagi, mis näitab rääkijale, et sa jälgid tema juttu. Mida enam sa kuulad, seda paremaks sa muutud. Nii kaob ka kiusatus rääkija jutu peale tingimata midagi vastata.

Ole paindlik

Töötajaid, kes on valmis proovima uusi töövõtteid, kaaluma uutmoodi lähenemist või omandama uusi oskusi, peetakse üldiselt huvitavamateks ja meeldivamateks. On inimtüüp, mis on ei proovi kunagi uut restorani või uut toitu ega katseta uut meelelahutuses. Sama ka kontoris - uus tööülesanne kohutab neid. Muidugi meeldivad inimestele erinevad asjad ning mugavustsoonid on ka kõigil erinevad, kuid uuendustele altim ja kolleegide soovitusi arvestav inimene meeldib ametikaaslastele rohkem.

Head kombed ja keelekasutus 

Arvatakse, et head kombed on unustatud väärtus. Kaugel sellest.

See, mida lasteaias õpetati, kehtib endiselt. Palun, tänan, tere, vabandust ja head isu peaksid kuuluma igapäevasesse sõnavarasse. Samuti endast vanemate ja võõraste inimeste teietamine.

Mõistagi loeb sisule lisaks ka välimus. Kanna puhtaid rõivaid, võta hommikul dušši, kasi hambaid ja juukseid.

Korrektne keelekasutus ning grammatika käivad samuti siia alla. Liigne släng ning familiaarsused tööalastes vestlustes ja kirjavahetuses vähendavad sinu tõsiseltvõetavust.

Klatš. Kui sulle sellega tegeleda meeldib, triivivad inimesed sinust pikapeale eemale.

Tagasihoidlikkus on voorus

Siiras tagasihoidlikkus meeldib inimestele väga. Küsimus on selles, kuidas olla tagasihoidlik nii, et see ei mõjuks võltsilt.

Liitu Sekretäri uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Sekretäri uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Cätlin PuhkanSekretär.ee turunduslahenduste müügijuhtTel: 53 315 700