Autor: Rivo Sarapik • 11. aprill 2011
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

10 nippi, kuidas idufirma edukalt käima tõmmata

Enamus su firma edukusest sõltub selle käivitamisel tehtud asjadest, millele tihti toodet või teenust arendades mõeldagi ei oska.

Ajakiri Fast Company vahendab 10 asja, millele idufirmat käivitade mõelda.

1. Tunne oma kliente. Näiteks maailma kiireima kasvuga firma, sooduspakkumisi vahendav Groupon ei lasknud end heidutada, et USA oli kriisis, inimestel polnud raha ja äridel kliente. Ettevõtte käive kasvas 2010. aastal 33 miljonilt 760 miljoni dollarini ning sel aastal oodatakse BusinessWeeki andmeil juba 3–4 miljardi dollarini küündivaid müüginumbreid.

2. Dokumendid korda. Viimane, mida idufirmal vaja on, on advokaadi palkamine. Samas, korrektsete dokumentideta võib tegevusele järgneda kaos. Facebooki leiutaja Mark Zuckerberg maksis miljoneid dollareid kaasasutajaile ja teistele, kes tema Facebooki asutajarolli kahtluse alla seadsid. Facebook ei ole ainus ega ka viimane ettevõtmine, mille juures idee autorluse üle vaidlus tekkis. Nii et, ükskõik, millesse investeerid või mis idee rahaks teha otsustada, kellele ja mis kuulub, tuleks kohe alguses fikseerida.

3. Kiirelt turule. Kunagi ei tea, kas klient on su toote või teenuse eest valmis maksma kuni sa seda turul järele pole proovinud. Siin meenutuseks Eric Riesi tuntud filosoofia - tõenäoliselt pead turule tulles suunda muutma, kuid samas ei saa sa seda enne teada kui kliendid pole seda sulle öelnud.

4. Pane oma tootele mõistlik hind. Mitte iga firma pole nagu Twitter, mille peale investorid tormi jooksevad. Keskmine firma peab kiirelt ja kohe müügiga alustama. Selleks, et müüa, peab hind olema tarbijale vastuvõetav, samas mitte madal klientide üle löömiseks. Võidusõit soodsaimaks võib konkurentidega olla kiire ning seda võistlust sa võita ei taha.

5. Tea oma vajadusi. Nii, sul on kaks kaasasutajat ja igaüks soovib kuus elamiseks näiteks 1500-2000 eurot? Sa tahaksid reisida, süüa vahel restoranis, esineda konverentsidel jne. Kui palju oma tooteid peaksid sa müüma, et sellist raha kuus teenida? Sihi sinnapoole. Ja siis hakka suurelt unistama. Aga seni, kui sul on päevatöö vajaduste katmiseks, hoia sellest adra seadmisel kinni.

6. Ära üle värba. Ära lase end eksitada mõttest, et pead kohe ja kiirelt inimesi palkama. Inimese tööjõukulu on vähemalt kolmandiku võrra suurem tema palganumbrist, lisaks vajab ta töökohta ja juhtimist. Pole vaja naaberfirmat suurema personaliga üle trumbata, sest suurem arv päid ei tähenda alati suuremat kasumit. Samuti ära rendi kontorit enne kui selleks tõesti vajadus tekib. Üldse, väldi püsikulusid nii kaua kui võimalik.

7. Tea oma visiooni, missiooni ja strateegiat. Kuhu sa minna tahad ja kuidas sa sinna jõuad on alguses vastamist nõudvad küsimused. Asutaja ja juhina pead sa need ka oma töötajateni viima. Tõelised talendid ei liitu su firmaga mitte raha, vaid millegi tähtsa tegemise pärast. Su firmakultuur kas meelitab või peletab inimesi.

8. Ära raiska raha tagaajamisele aega. On üsna haruldane, et ideed meelitavad raha ligi. Erandiks juba edukate ideedega maha saanud alustaja. Selliseid lugusid kuuled näiteks Räniorust, kus investorid andsid lihtsalt miljoneid mõnele firma käivitaale. Ära püüa seda järele teha või end piitsutada, kui sa seda ei suuda. Hakka müüma.

9. Saa aru rahavoost. Pisifirmad satuvad alati elevusse, kui mõne suure kliendi ligi meelitavad. Samas ei arvesta nad tihti, et suurtel firmadel on rahavoogude juhtimine palju keerulisem, mis võib tähendada, et sinu arved makstakse 60 päeva pärast. Suurfirmad hajutavad riske pisiklientide ja tarnijate peal. Et sa finantslõksu ei satuks, varu selleks raha.

10. Ära alanda äri mõju. Pere, suhte või sõpruskonna võivad ärihuvid lahku viia. Tea seda.

Liitu Sekretäri uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Sekretäri uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Cätlin PuhkanSekretär.ee turunduslahenduste müügijuhtTel: 53 315 700