Täna esietenduva ooperi toob Vanemuises lavale Saksamaalt pärit vabakutseline lavastaja Roman Hovenbitzer, kelle jaoks on see Vanemuise teatris teine töö. Ligi poolteist aastat tagasi lavastatud “Ämbliknaise suudluse” peaproovide ajal olidki mõtted juba “Maria Stuarda” juures.
Daamide tuline võitlus. Olgugi et lugu räägib kahest teada-tuntud ajaloolisest isikust, siis mõistet “klassikaline lavastus” oleks lavastaja Hovenbitzeri sõnul materjali puhul, mis ajaloolisele tõele ei vasta, vale kasutada. “Püüame selle loo ajaloolisse konteksti asetada nii lavakujunduse kui ka kostüümide poolest. Teisest küljest on see tükk ajaloost vabastatud ja viib meid trupi jaoks olulisema tuumani. Meid huvitab see, kuidas kaks õde niimoodi tülli lähevad, et üks neist lõpuks peab surema, et teine elada saaks,” selgitas ta. Mängus on konkurents nii poliitikas kui ka armastuses. “Tahame seda õdedevahelist igavikulist põhikonflikti natuke valgustada,” täpsustas ta.
Gaetano Donizetti ooper, mille aluseks on Friedrich Schilleri samanimeline draama aastast 1800, esitab muusikalise juhi Mihkel Kütsoni sõnul artistidele kõrgeid nõudmisi. “Donizetti paistab olema üldse üks pisut alahinnatud helilooja. Põhiliselt tuntakse tema kolme ooperit: “Lucia di Lammermoor”, “Don Pasquale” ja “Armujook”. Samas on ta kirjutanud kokku 75 ooperit olles bel canto üks tähtsamaid heliloojaid. Tema helikeel on meloodiline, virtuoosne, dramaatiline, kuid ka väga õrn ja läbipaistev,” kirjeldas Kütson.
Esimest korda Eesti teatri repertuaaris. Kuigi ooperit on Eestis saanud varem kuulda näiteks Birgitta festivalil, ei ole see ühegi teatri mängukavas kunagi olnud. “Ajalooliselt on selle teosega igasuguseid viperusi juhtunud. Kõigepealt keelati esietendus ära. Järgmise katse peategelane, 19. sajandi kõige kuulsam sopran Maria Malibran, laulis esietenduse peaaegu hääletuna ning ka see etendus kukkus läbi,” rääkis Kütson ooperi taustast.
“Olen veendunud, et tegemist on meistriteosega. Põhjus, miks me selle ooperi just praegu lavale toome, seisneb selles, et meil on välja pakkuda kõrgetasemelised solistid: Maria Stuarda rollis Aile Asszonyi või Alla Popova ning kuninganna Elisabethi rollis Karmen Puis. Loomulikult motiveeris mind ka võimalus tutvustada Donizettit tundmatust küljest. Üks bel canto’t esindav ooper peaks olema iga ooperiteatri repertuaaris,” võttis Kütson kokku.
“Maria Stuarda”
Helilooja: Gaetano Donizetti
Muusikajuht ja dirigent: Mihkel Kütson
Lavastaja: Roman Hovenbitzer (Saksamaa)
Esietendus: 5. mail Vanemuises, järgmised etendused 7. ja 11. mail kl 19
Autor: Signe Sillasoo, Urve Vilk