2. juuni 2011
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

KUIDAS ostudega kasumlikkust parandada?

Head hankejuhid on organisatsioonide salarelvad ning neid proovitakse varjata nii konkurentide kui ka personaliotsingufirmade eest.

Nende jutule tavaliselt ei saa ja nad on pigem napisõnalised: kuidas koostööpartneritelt sobivaimad tingimused kätte saadakse, on ametisaladus, rääkimata konkreetsetest lepingutingimustest, mis on konfidentsiaalsed, selgus PwC hankespetsialistidega peetud vestluste. PwC nõustamisteenuste juhtivkonsultant Jüri Etverk jagab häid tavasid ja kogemusi hankespetsialistidelt.

Standardhanked

Näiteks kontorikaubad, majutus, koristusteenus, pakendid, toormaterjalid, börsilt ostetav toore jms. Defineeritakse võimalikult täpselt ostetav kaup/teenus ning tarnija valitakse hinna alusel.

Standardhangetel osalejatele võib kurvastusega teatada, et olenemata kui hästi lepingut täidad, järgmisel hankel sellest sulle eelist ei teki. Siin pääseb mahu eelis kõige selgemalt esile – suurfirmad maksavad hotelli standardtoa eest “letihinnast” kaks korda vähem, tippadvokaat maksab taksosõidu eest 30–40% vähem kui inimene tänavalt. Elu on õiglane. Börsikaupadele kehtib see samuti, sest börsilt ei olegi võimalik väikseid koguseid osta.

Mille eest maksta?

Võimalusel kasutatakse tarnijatele tasumisel maksmist tulemuse eest – ei osteta koopiamasinat, paberit ja tahma, vaid võetakse pakkumine ühe lehekülje paljundamise hinnale. Samuti ostetakse näiteks eritehnikal töötunde – kui ostetud kallur või saag nõutud töötunde töökorras ei püsi, väheneb makstav tasu ning tuleb kompenseerida alternatiivse lahenduse hankimise kulud. Selliste hangete lepinguid võib pidada juristide kunstiteosteks – detaile, mida läbi mõelda, on tohutult.

Nõustamisteenused

Turundus, õigusabi, finantskonsultatsioon jms. Otsitakse eelarve piires parima lahenduse pakkujat, mida hinnatakse kas demovooru, eelneva koostöö, saadud soovituste vms põhjal.

Teenust detailselt defineerida on sisuliselt võimatu. Kuidas defineerida 20 sekundiline piima reklaam, et seda oleks võimalik vaid hinna alusel valida? Üks büroo tuleb välja geniaalse kontseptsiooniga, teine standardsega, mis konkurentidest ei eristu.

Sama sertifikaadiga (näiteks vandeadvokaat, IT-audiitor jne) inimesed võivad head nõu anda täiesti erinevalt. Seetõttu on enim nõustamisteenuste partneritega rahul need organisatsioonid, kes on läinud teenuse fikseerimiselt üle hinna fikseerimisele – “meil on plaanis teha umbes saja tuhandene kampaania, pakkuge välja oma kontspetsioon”.

Selleks, et sind üldse pakkuma kutsutakse, peavad sul aga olemas olema vastavad sertifikaadid, sarnaste projektide kogemus jms. Lõpuks valitakse säravate ideede ja isikliku usalduse alusel välja koostööpartner. Siin valdkonnas on hea teenuse pakkumine tohutuks eeliseks järgmisel hankel.

 Loo pikemaks lugemiseks telli Äripäev SIIT või osta päevapilet SIIT.

 

 

 

Autor: Rivo Sarapik, Urve Vilk

Liitu Sekretäri uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Sekretäri uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Cätlin PuhkanSekretär.ee turunduslahenduste müügijuhtTel: 53 315 700