16. september 2011
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Tarkovski maailm polaroidis

Augusti viimastel päevadel lõppenud festival “Stalker” Tallinnas pööras pilgu legendaarse vene filmirežissööri Andrei Tarkovski loomingule. Neil, kes festivalile ei jõudnud, on võimalus saada Tarkovski maik suhu Temnikova ja Kasela galerii näitusel “Hele, hele päev”.

Näituse pealkiri, mis on ka režissööri poja välja antud raamatu pealkiri, on ühtlasi Tarkovski isa Arseni luuletuse pealkiri.

Tegemist on Tarkovski polaroidfotodega, mis pärinevad nii režissööri kodukohast Venemaal kui ka autobiograafilisest filmist “Nostalgia”. Viimane räägib Itaalias ringi reisivast vene luuletajast, kes kodumaast ja oma abikaasast eemal olles hakkab neist nägema igatsevaid unenägusid.

Pärast seda, kui Mosfilm keeldus “Nostalgia” projekti 1983. aastal rahastamast ja kui väidetavalt nõukogude võimurite mõjul ei võitnud film Kuldset Palmioksa, vandus Tarkovski mitte kunagi Venemaale naasta.

Tarkovski sai polaroidkaamera kingituseks 1970ndatel. Ta pildistas intiimset pereelu ja kandis kaamerat ka filmivõtete ajal kaasas. Paljud fotod on üles võetud Venemaal tema kodukohas Mjasnojes. Nii filmistseenidest tehtud fotod kui ka eraelulised ülesvõtted on relvituks tegevalt ausad ja siirad, ent samal ajal ka rangelt komponeeritud ja kunstilised.

Kõik fotod õhkavad unenäolisust, igavikulisust ja melanhooliat, olgu need siis pildistatud Mjasnojes või Itaalias. Need on geograafiliselt kauged kohad, ent Tarkovski lähenemine neile on samasugune.

Geeniuse hingus. Fotodel on näiteks Tarkosvki naine Larissa aknast välja vaatamas, taustal vaade tornikellale ja mägedele. Samuti saab näha udust Itaalia varahommikut väikelinna järve kaldal, vaadet toast irvakil aknale, uduse veekogu äärde viivat põõsastega raamitud rada, Tarkovski mootorpaati lainetes hulpimas ja piki tänavat kulgevat võtet Itaalia pühaku San Gregorio protsessioonist.

Need fotod ei ole siit maailmast. Need on sissevaated geeniuse hingeellu, võimalus vaadata maailma tema silmade kaudu. Tema peatumatut ideedevoolu saab lugeda tema päevikutest, mida tuntakse pealkirja “Martüroloog” all ja mis 1991. aastal anti välja ka inglise keeles.

Tarkovski suri 1986. aastal Pariisis. Tema kõige tuntumad filmid on “Solaris” (1972) ja “Stalker” (1979), mis on osaliselt filmitud Tallinnas.

“Hele, hele päev”

Temnikova ja Kasela galerii, Lastekodu 1

Avatud oktoobri alguseni

Galeriid saab külastada, kui eelnevalt ette helistada. Tel 640 5770

 

 

Autor: Urve Vilk, Ragne Nukk

Liitu Sekretäri uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Sekretäri uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Cätlin PuhkanSekretär.ee turunduslahenduste müügijuhtTel: 53 315 700