Autorid: Urve Vilk, Urve Vilk, Ehitusuudiste kuukirja toimetaja • 17. oktoober 2011
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Interneti kurtmistööstus

Viimase kümne aasta jooksul on internetis tekkinud suures valikus äriettevõtteid, mis püüavad rahuldada uusi ja kasvavaid kaebamisvajadusi, kirjutab Guy Winch raamatus "Kriiksuv ratas“.

Tänapäeval tundub inimestele, et nad on nii hõivatud ja kaebajatena nii saamatud, et pahameelt tuleb kurta võõrastele. Neist küberalgatustest on tekkinud täiesti uued elukutsed. Üheks selliseks on „rendikaebajad“, eksperdid, kes on nõus tagasihoidliku (mõnikord ka mitte väga tagasihoidliku) tasu eest tegelema meile peavalu valmistavate kaebustega.

Näiteks võtab veebilehe consumerxchange.com looja Carl Shoolman alati 43 dollarit kaebuselt pluss tulemustest sõltumata 5–10 protsenti komisjonitasu. Huvitav on teada, et nende maksimaalne komisjonitasu küünib hinnakirjas lausa tuhande dollarini. Ilmselt loodavad nad, et NASA üritab elektroonikafirmale RadioShack rikkis satelliiti tagastada.

Psühholoogilises mõttes on teenus igatahes kiiduväärt, kuni tasumäärad mõistlikud püsivad. Tihtipeale piinavad rahuldamata pretensioonid meid järelejätmatult ning mõnigi tunneb rahulolematuse allika meenudes ikka ja jälle ärrituse tuska kerkimas, ükskõik kui sagedasti seda juhtub. Küllap tundis Billgi kõhus pitsitust, kui ta elutuppa juhtudes kahetseva ja igatseva pilguga telekat silmitses. Billi-sugusele tähendaks renditav kaebaja sama, mida meiesugustele koerajalutaja. Ta koristaks kaebusest mahajäänud mustuse, avaks aknad ja tuulutaks toa.

Rendikaebaja on kaebuste edasitoimetamisega tegelevate suurte ja väikefirmadega asustatud interneti ökosüsteemis vaid üks osake. Nagu selles darvinistlikus keskkonnas arvata võib, ei jõua suur osa ettevõtetest iialgi kasumisse. Senine kogemus näitab, et interneti piirialadel tärkab üha uusi ideid, moehullusi ja veidrusi, mille eluiga jääb valdavalt väga lühikeseks. Mõned, nagu näiteks Inglismaal väljanaerdud Microsofti iLoo (idee traadita internetiga varustatud liikuvkäimlast – keda küll ei rõõmustaks võimalus ühes sellises istet võtta ja pikemaks ajaks lugemisse süveneda?) ei jõudnud isegi turustamiseni.

Kõige jõulisemad ideed jäävad siiski ellu. Mõned kaebustega tegelevad idufirmad on suutnud hankida isegi miljoneid dollareid investeeringuid. Üks esialgu õitsev ja õilmitsev kaebusteäri mudeleid näib ideena petlikult lihtne, aga väikese vindiga. See sarnaneb Neal Larry kaebustefoorumiga, ainult et foorumimaailma uued suured tegijad lubavad klientidele rohkemat kui pelgalt pahameele väljaelamist: nad lubavad tegelikku dialoogi ettevõtetega, kellele kaebused on suunatud. Teoreetiliselt võib Bill postitada foorumisse oma kaebuse kaabel-TV digiboksi

peale ja saada vastuse otse firmalt.

Loe pikemalt Guy Winch´i raamatust "Kriiksuv ratas“.

Liitu Sekretäri uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Sekretäri uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Cätlin PuhkanSekretär.ee turunduslahenduste müügijuhtTel: 53 315 700