4. november 2011
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Ports psühholoogilist mängu

“Amy seisukoht” on perekonnadraama, eelkõige aga ema ja tütre vahelise suhte lugu mitmetasandiliste konfliktidega. Vaatamiseks sobib see hea psühholoogilise teatri austajaile, kirjutab Puhkepäev.

Inglise näitekirjanik Sir David Hare on kirjutanud näidendi, mis võtab vaatluse alla keerukad inimsuhted. Tundliku situatsiooniloojana on ­autor kujutanud neid äärmise tõetruudusega oma võlus, valus ja koomilisuses.

Etendus sisaldab ohtralt sisukaid dialooge, mis võimaldab head näitlejatööd – mõlemat saab “Amy seisukohas” kindlasti näha. Puudutamata ei jää ka filosoofiline mõtiskelu kunstist tänapäeva ühiskonnas.

Kesksel kohal keerukad peresuhted. Amy on tütarlaps, kelle roll on selles loos olla elufilosoofia kandja. Ta on ühendav lüli, kelle kaudu kohtuvad tema näitlejannast ema Esme Allen (Anu Lamp) ja peigmees Dominic (Mikk Jürjens). Viimane on pühendunud filmihuviline. Sellega on loodud alus konfliktide tekkimiseks asjadesse suhtumise pinnalt.

Vaatenurgad on erinevad, ka kunsti suhtes. Konflikti teema on teatri koht maailmas, kus enamik inimesi vaatab televiisorit või käib hoopis kinos, samuti küsimus, kuidas suhtuda kaasinimestesse. Nagu ikka on peresuhted selleski tükis keerulised.

Lavastajal julge käekiri. Lavastuslikult on tegu traditsioonilise sõnalavastusega, milles tegevust viib edasi dialoog. Lisavõtetest jääb meelde pantomiimi kasutamine ja Jaak Jürissoni tundlik muusika.

Lavastaja Mladen Kiselov on öelnud, et “Amy seisukoht” on lugu naise ja teatri võimust. Lavastus räägib nii näitlejanna saatusest, teatri kohast näitleja elus kui ka päris elust ehk siis sellest, mis jääb teatrilavalt väljapoole.

Mladen Kiselov on Bulgaaria päritolu lavastaja ja teatriõppejõud, kelle nime on seostatud mõne kõige julgema totalitarismivastase lavastusega sotsialismiaegses Bulgaarias. Ühtlasi on Kiselov lavastanud palju klassikaliste autorite teoseid ning huvitavat materjali tänapäevastelt näitekirjanikelt. Ta on pälvinud oma töö eest arvukalt teatri­preemiaid.

Praegu jagab Kiselov oma loometegevust ja isiklikku aega Eesti ja USA vahel, kus ta korraldab meistriklasse Carnegie Melloni Ülikoolis.

Jaanuaris 2010 tõi Kiselov Tallinna Linnateatri kammersaalis lavale Edward Albee näidendi “Kes kardab Virginia Woolfi?” ja sama aasta kevadel Vanemuises Sam Sheperdi näitemängu “Maetud laps”.

 David Hare - "Amy seisukoht"

Esietendus 29. oktoobril Tallinna Linnateatri Taevalaval

 

Autor: Urve Vilk, Mari Hiiemäe

Liitu Sekretäri uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Sekretäri uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Cätlin PuhkanSekretär.ee turunduslahenduste müügijuhtTel: 53 315 700